El Disseny periodístic al sevei del llenguatge clar i de la comprensió lectora
Resum
La funció clàssica del disseny periodístic és proporcionar estructura, ordre, jerarquia i llegibilitat. Una nova funció, anomenada discursiva, s'ha incorporat al periodisme per millorar-ne l'eficàcia comunicativa. Aquesta funció se centra a utilitzar la retòrica de la imatge per construir contextos visuals adequats al text i millorar-ne la claredat, augmentant el nivell de comprensió dels lectors. Aquest treball proposa una triangulació metodològica per analitzar el disseny discursiu i la seva eficàcia des dels tres elements del procés de comunicació: emissor (dissenyador), receptor (lectors) i missatge (reportatge). Els resultats mostren que la comprensió lectora millora amb el disseny discursiu.
Paraules clau
disseny de la informació, comunicació clara, retòrica visual, experimentReferències
Armentia, José Ignacio y Caminos, José María (2003). Fundamentos del periodismo impreso. Ariel.
Armentia, José Ignacio y Marín, María Flora (2020). El diseño de los diarios españoles en el crepúsculo de la prensa. Index Comunicación, 10(3), 101-127. https://doi.org/10.33732/ixc/10/03Eldise
Arnold, Edmund (1985). Diseño total de un periódico. Edamex.
Buzan, Tony (1998). El libro de lectura rápida. Ediciones Urano.
Colomer, Teresa (2005). La enseñanza y el aprendizaje de la comprensión lectora. En C. Lomas (comp.), El aprendizaje de la comunicación en las aulas (pp. 85-105). Paidós Ibérica.
Dondis, D. Adonis (2006). La sintaxis de la imagen (1ª ed., 17 tirada). Gustavo Gili.
Elosúa de Juan, María Rosa y García-García, Emilio (1993). Estrategias para enseñar y aprender a pensar. Narcea.
Fink, Diana Darley; Tate, John T. y Rose, Michael D. (1992). Técnicas de lectura rápida (2ª ed.). Deusto.
Frascara, Jorge (2017). Enseñando diseño. Usuarios, contextos, objetivos y métodos de investigación. Ediciones Infinito.
Fry, Edward. (1988). Técnica de lectura veloz: manual para el docente (2ª ed.) Paidós.
Gamonal, Roberto (2004). David Carson contra Aristóteles: Análisis retórico del diseño gráfico. Razón y palabra, 37.
Gamonal, Roberto (2012). Del boceto al diseño. La materialización del discurso visual en el diseño gráfico. Revista de comunicación Vivat Academia, Año XIV (119), 42-57.
Gamonal, Roberto y García, Francisco (2015). La capacidad discursiva del diseño gráfico. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1) 9-24. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43009
Gamonal, Roberto; Mena, Sergio y Martínez Arias, Santiago María (2020). Periodismo y Diseño: diseñar es informar. En J. Sotelo
González y S. Martínez Arias (Coords.), Periodismo y nuevos medios. Perspectivas y retos (pp. 53-69). Gedisa.
González Díez, Laura y Pérez Cuadrado, Pedro (2001). Principios básicos sobre diseño periodístico. Universitas.
Guerra García, Jorge y Guevara Benítez, Carmen Yolanda (2017). Variables académicas, comprensión lectora, estrategias y motivación en estudiantes universitarios. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2): 78-90. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1125
Hilera-González, José Ramón; Fernández-Sanz, Luis y Suárez-Morón, Esther (2012). Evaluación de la legibilidad de las webs de universidades. Profesional de la Información, v. 21, n. 5, 468- 474. https://doi.org/10.3145/epi.2012.sep.04
Igartúa, Juan José y Humanes, María Luisa (2004). Teoría e investigación en comunicación social (2ª ed.). Síntesis.
International Plain Language Federation (s.f.). Plain Language Definitions. Recuperado el 21 de octubre de https://www.iplfederation.org/
Jardí, Enric (2012). Pensar con imágenes. Gustavo Gili.
Lallana, Fernando (2002). Tipografía y diseño. Síntesis.
Lakoff, George & Johnson, Mark (1998). Metáforas de la vida cotidiana (3ª ed.). Cátedra.
Martín Vivaldi, Gonzalo (2000). Curso de redacción (33ª ed.). Ediciones Paraninfo.
Martínez Albertos, José Luis (1998). Responsabilidad lingüística de los periodistas: Respuesta ética e hipocresía colectiva. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 4, 109-121. Servicio de Publicaciones UCM.
Meza, Paulina y da Cunha, Iria (2019). Comunicación del conocimiento propio y relaciones discursivas en el género tesis. Sintagma 31, 103-130. https://doi.org/10.21001/sintagma.2019.31.07
Miguel, Roberto (de) (2005). La entrevista en profundidad a los emisores y los receptores de los medios. En M. R. Berganza Conde y J. A. Ruiz San Román (Eds.), Investigar en comunicación: guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación (pp. 251-264). McGraw Hill.
Miguèlez-Juan, Blanca (2019). El director de arte: revisión de la definición en la literatura científica y propuestas de los expertos. grafica, 7(13) 33-34. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.138
Montes-Vozmediano, Manuel y Vizcaíno-Laorga, Ricardo (2015). Diseño gráfico publicitario. Principios fundamentales para el análisis y elaboración de mensajes visuales. OMMPRESS.
Montolío, Estrella y Tascón, Mario (2020). El derecho a entender. La comunicación clara, la mejor defensa de la ciudadanía. Los Libros de la Catarata.
Núñez Ladevéze, Luis (1993). Métodos de redacción periodística y fundamentos del estilo, Síntesis
Olmos Migueláñez, Susana, Borham Puyal, Miriam, García Riaza, Blanca, Rodríguez Conde, María José y Elorza, Izaskun (2011). Velocidad y comprensión lectora: planificación de la carga académica en la universidad. Bordón. Revista De Pedagogía, 63(3), 107–119. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29058
Peña, Wilmar (2009). El estudio de caso como recurso metodológico apropiado a la investigación en ciencias sociales. Revista Educación y Desarrollo Social, 3(2), 180-195. https://doi.org/10.18359/reds.887
Robles, José María (19 de diciembre de 2020). “EL MUNDO, premio al periódico con mejor diseño en 2020”. EL MUNDO, premio al periódico con mejor diseño en 2020 | Papel
Solé, Isabel (2005). De la lectura al aprendizaje. En C. Lomas (comp.), El aprendizaje de la comunicación en las aulas (pp. 107-122). Paidós Ibérica.
Suárez-Carballo, Fernando (2008). Fundamentos del diseño periodístico. Claves para interpretar el lenguaje visual del diario. EUNSA.
Suárez-Carballo, Fernando; Martín-San-Román, Juan Ramón y Nó Sánchez, Javier (2014). La hiperfragmentación informativa en el Diseño Periodístico Impreso: propuesta metodológica y análisis de repercusiones cognitivas. Icono 14, Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes. 12 (1), 63-104. https://doi.org/10.7195/ri14.v12i1.627
Subiela, Blas José (2018). La retórica de la imagen en el diseño periodístico: del modelo publicitario al informativo. Arquetipo, 17, 9-24 https://revistas.ucp.edu.co/index.php/arquetipo/article/view/61
Subiela-Hernández, Blas José; Gómez-Company, Ariana (2018). Influencia del diseño periodístico en la comprensión de la información. Profesional de la información, v. 27, n. 1, 115-123. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.11
Subiela-Hernández, Blas José; Gálvez-Vidal, Alba María & Miralles González-Conde, María Ascensión (2023). Plain language and the right to understand in the regulated electricity bill in Spain. Ibérica, 45, 191-214. https://doi.org/10.17398/2340-2784.45.191
Subiela-Hernández, Blas José; Sánchez-Hervás, David y Miralles González-Conde, María Ascensión (2022). El derecho a entender en la nueva factura eléctrica regulada en España: análisis desde el punto de vista del diseño. Revista Española de la Transparencia, 14, 101-130. https://doi.org/10.51915/ret.199
Van-Dijk, Teun (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Paidós Comunicación. https://goo.gl/KgiK7t
Valero Sancho, José Luis (2001). La infografía. Técnicas, análisis y usos periodísticos. Universidad de Valencia.
Vicente-Mariño, Miguel (2009). Desde el análisis de contenido hacia el análisis del discurso. La necesidad de una apuesta decidida por la triangulación metodológica. En F. Sierra (Coord.), Iberoamérica: comunicación, cultura y desarrollo en la era digital. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/18348
Vilches, Lorenzo (1993). Teoría de la imagen periodística. Paidós Comunicación.
Wimmer, Roger y Dominick, Joseph (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch.
Yin, Robert (1994). Application of case study research (2ª ed.). Sage Publishing.
Zorrilla, José (2002). Introducción al diseño periodístico (2ª ed.). EUNSA.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Ariana Gómez Company, Blas José Subiela Hernández

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.