Discussion of historical and commercial identifying graphic objects for Tampico's heritage regulation

Authors

Abstract

The graphic identifying objects located in artistic, historical and heritage buildings of the historic center of the city of Tampico generate discontinuities in the facades. Three conceptual axes were used: identification graphic regulation, visual pollution and built heritage that guided the fieldwork of registering. The methodology applied is qualitative, based on the application of interviews to key informants. The contributions of this essay establish the transcendence of the symbolic relationships and social uses of space that have the historical, cultural and economic expressions of the architectural heritage of Tampico, so for its conservation a regulatory update must be made to define urban development, conservation of the graphic and historical heritage and advertising.

Keywords

Spatial social use, urban advertising

References

Álvarez-Gayou, Juan Luis (2013). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Ciudad de México. Paidós.

Benítez, Julio Enrique (2009). Valoración del deterioro de la madera y la efectividad de su consolidación, midiendo la frecuencia fundamental de oscilación. Estudio experimental aplicado a la tablazón de los artesonados de la iglesia de San Francisco, Quito, Ecuador Tesis de Doctorado, Universidad Politécnica de Valencia https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/8643/tesisUPV3332.pdf

Bourdieu, Pierre. (2012). La distinción, criterio y bases sociales del gusto. Buenos Aires. Taurus.

Castillo, José y Gómez, José Javier (2009). Propuesta para una reglamentación legal de la actividad profesional de la historia del arte en el campo de la protección del patrimonio histórico. Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 5, pp. 4-25.

Delgadillo, Víctor (2015). Patrimonio urbano, turismo y gentrificación. En Delgadillo, Víctor, Díaz, Ibán y Salinas, Luis (Coord.). (2015). Perspectivas del estudio de la gentrificación en México y América Latina. México: Instituto de Geografía / UNAM. pp. 113-132.

Devalle, Verónica (2009). La travesía de la forma. Emergencia y consolidación del diseño gráfico (1948-1984). Buenos Aires: Paidós.

García Canclini, Néstor. (1999). Los usos sociales del patrimonio cultural. En Aguilar, E. (1999). Patrimonio Etnológico, Nuevas Perspectivas de Estudio. Sevilla: Consejería de Cultura / Junta de Andalucía. pp. 16-33.

García Canclini, Néstor. (2000). Políticas Culturales en Tiempos de Globalización. Revista de Estudios Sociales, 5, pp. 52-62. https://doi.org/10.7440/res5.2000.05

González Beviá, Fernando, Martín Sanjuán, Fernando, Romo Salas, Ana, García Dils de la Vega, Sergio (2002). La política municipal de protección del patrimonio histórico. Revista PH, 38, pp. 210-224. https://doi.org/10.33349/2002.38.1337

González, Raúl y Sánchez, Aurelio (2015). Patrimonio Histórico versus Patrimonio Moderno. Problemática de Conservación Del Edificio de Los Poderes de Campeche, México. Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología, 6 (11), pp. 61-72.

Grimson, Alejandro (2014). Culturas políticas y políticas culturales. Buenos Aires: Fundación de Altos Estudios Sociales.

Halbwachs, Maurice (2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Hall, Stuart (2001). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Londres: Sage Publications.

Hernández, M. (2021). Instalan comité para catalogar y preservar el patrimonio cultural. Gaceta UNAM.

Jaramillo, G. E. (2020). El patrimonio cultural como escenario de prácticas, discursos y disputas: Las plazas del Centro Histórico de Cuenca. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Lozano, Rebeca (2021). Memoria gráfica del diseño tampiqueño, revalorización y resignificación cultural y comunicacional en fachadas históricas de Tampico. México: Universidad Autónoma de Tamaulipas / Colofón Ediciones Académicas.

Maldonado, Tomás (1993). El diseño industrial reconsiderado. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Martín Barbero, Jesús (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Mendez, Carmen (2013). La contaminación visual de los espacios públicos en Venezuela. Gestión y Ambiente, 16 (1), 45-60.

Pérez, María (2022). La contaminación visual como afectación del paisaje urbano. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 27, 61-100.

Sánchez-Mesa, Leonardo (2023). Municipios y patrimonio cultural: hacia un posible reajuste del sistema de protección de los bienes culturales inmuebles. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, 19, 148-171.

Santana, Isabel (2017). El tratamiento del patrimonio cultural inmueble en el planteamiento urbanístico desde la experiencia de Andalucía. E-rph: Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 20, 57-75.

Sierra, Angélica y Guevara, Oscar. (2016). Contaminación visual en centros históricos: un problema estético y de valor social de las ciudades actuales. Procesos urbanos, 3, pp. 133-142. https://doi.org/10.21892/2422085X.273

Smith, L. (2011). El “espejo patrimonial”. ¿Ilusión narcisista o reflexiones múltiples? Antípoda. Revista De Antropología Y Arqueología, 1(12), 39–63. https://doi.org/10.7440/antipoda12.2011.04

Author Biographies

Rebeca Isadora Lozano Castro, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Graduated in Graphic Design, PhD in Design from the University of Palermo, Argentina and Master's in Graphic Arts from the Polytechnic University of Valencia, Spain. She works as a teacher and researcher at the Faculty of Architecture, Design and Urbanism of the Autonomous University of Tamaulipas. She is a researcher of the National System of Researchers (SNI) and Profile of the Program for the Professional Development of Teachers (PRODEP). Her lines of research are articulated between the intersections between culture and design, the history of design, sociovisual hegemony and archigraphy.

 

César Bárcenas Curtis, Universidad Autónoma de Tamaulipas

PhD in Political and Social Sciences with a focus on Communication from the National Autonomous University of Mexico. Professor at the Faculty of Law and Social Sciences of the Autonomous University of Tamaulipas. His lines of research are related to the study of cultural and creative industries in Mexico.

María Consuelo Lemus Pool, Autonomous University of Tamaulipas

PhD in Political and Social Sciences with orientation in Communication from the National Autonomous University of Mexico. She is a professor at the Faculty of Law and Social Sciences of the Autonomous University of Tamaulipas. Her lines of research are related to diversity and the transformation of social and cultural processes in Tamaulipas.

Published

2024-03-20

How to Cite

Lozano Castro, R. I., Bárcenas Curtis, C., & Lemus Pool, M. C. (2024). Discussion of historical and commercial identifying graphic objects for Tampico’s heritage regulation. Grafica, (EP), 01–09. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.302

Downloads