Discussió d'objectes gràfics identificatius històrics i comercials per a reglamentació patrimonial de Tampico

Autors/ores

Resum

Els objectes gràfics identificatius publicitaris ubicats en edificacions artístiques, històriques i patrimonials del Centre Històric de la ciutat de Tampico generen discontinuïtats a les façanes. Es van utilitzar tres eixos conceptuals com a reglamentació gràfica identificativa, contaminació visual i patrimoni edificat que van orientar el treball de registre de camp. La metodologia aplicada és qualitativa, a partir de laplicació dentrevistes a informants clau. Els resultats obtinguts tenen aportacions sobre la transcendència de l‟actualització reglamentària per al desenvolupament urbà, la conservació del patrimoni gràfic i històric i el de comercialització, la història sociocultural i el futur paisatge de la ciutat.

Paraules clau

Ús social espaial, publicitat urbana, conservació

Referències

Álvarez-Gayou, Juan Luis (2013). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Ciudad de México. Paidós.

Benítez, Julio Enrique (2009). Valoración del deterioro de la madera y la efectividad de su consolidación, midiendo la frecuencia fundamental de oscilación. Estudio experimental aplicado a la tablazón de los artesonados de la iglesia de San Francisco, Quito, Ecuador Tesis de Doctorado, Universidad Politécnica de Valencia https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/8643/tesisUPV3332.pdf

Bourdieu, Pierre. (2012). La distinción, criterio y bases sociales del gusto. Buenos Aires. Taurus.

Castillo, José y Gómez, José Javier (2009). Propuesta para una reglamentación legal de la actividad profesional de la historia del arte en el campo de la protección del patrimonio histórico. Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 5, pp. 4-25.

Delgadillo, Víctor (2015). Patrimonio urbano, turismo y gentrificación. En Delgadillo, Víctor, Díaz, Ibán y Salinas, Luis (Coord.). (2015). Perspectivas del estudio de la gentrificación en México y América Latina. México: Instituto de Geografía / UNAM. pp. 113-132.

Devalle, Verónica (2009). La travesía de la forma. Emergencia y consolidación del diseño gráfico (1948-1984). Buenos Aires: Paidós.

García Canclini, Néstor. (1999). Los usos sociales del patrimonio cultural. En Aguilar, E. (1999). Patrimonio Etnológico, Nuevas Perspectivas de Estudio. Sevilla: Consejería de Cultura / Junta de Andalucía. pp. 16-33.

García Canclini, Néstor. (2000). Políticas Culturales en Tiempos de Globalización. Revista de Estudios Sociales, 5, pp. 52-62. https://doi.org/10.7440/res5.2000.05

González Beviá, Fernando, Martín Sanjuán, Fernando, Romo Salas, Ana, García Dils de la Vega, Sergio (2002). La política municipal de protección del patrimonio histórico. Revista PH, 38, pp. 210-224. https://doi.org/10.33349/2002.38.1337

González, Raúl y Sánchez, Aurelio (2015). Patrimonio Histórico versus Patrimonio Moderno. Problemática de Conservación Del Edificio de Los Poderes de Campeche, México. Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología, 6 (11), pp. 61-72.

Grimson, Alejandro (2014). Culturas políticas y políticas culturales. Buenos Aires: Fundación de Altos Estudios Sociales.

Halbwachs, Maurice (2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Hall, Stuart (2001). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Londres: Sage Publications.

Hernández, M. (2021). Instalan comité para catalogar y preservar el patrimonio cultural. Gaceta UNAM.

Jaramillo, G. E. (2020). El patrimonio cultural como escenario de prácticas, discursos y disputas: Las plazas del Centro Histórico de Cuenca. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Lozano, Rebeca (2021). Memoria gráfica del diseño tampiqueño, revalorización y resignificación cultural y comunicacional en fachadas históricas de Tampico. México: Universidad Autónoma de Tamaulipas / Colofón Ediciones Académicas.

Maldonado, Tomás (1993). El diseño industrial reconsiderado. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Martín Barbero, Jesús (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Mendez, Carmen (2013). La contaminación visual de los espacios públicos en Venezuela. Gestión y Ambiente, 16 (1), 45-60.

Pérez, María (2022). La contaminación visual como afectación del paisaje urbano. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 27, 61-100.

Sánchez-Mesa, Leonardo (2023). Municipios y patrimonio cultural: hacia un posible reajuste del sistema de protección de los bienes culturales inmuebles. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, 19, 148-171.

Santana, Isabel (2017). El tratamiento del patrimonio cultural inmueble en el planteamiento urbanístico desde la experiencia de Andalucía. E-rph: Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 20, 57-75.

Sierra, Angélica y Guevara, Oscar. (2016). Contaminación visual en centros históricos: un problema estético y de valor social de las ciudades actuales. Procesos urbanos, 3, pp. 133-142. https://doi.org/10.21892/2422085X.273

Smith, L. (2011). El “espejo patrimonial”. ¿Ilusión narcisista o reflexiones múltiples? Antípoda. Revista De Antropología Y Arqueología, 1(12), 39–63. https://doi.org/10.7440/antipoda12.2011.04

Biografies de l'autor/a

Rebeca Isadora Lozano Castro, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Llicenciada en Disseny Gràfic, Doctora en Disseny per la Universitat de Palermo, Argentina i magíster en Arts Gràfiques per la Universitat Politècnica de València, Espanya. S'exerceix com a docent i investigadora a la Facultat d'Arquitectura, Disseny i Urbanisme de la Universitat Autònoma de Tamaulipas. És investigadora del Sistema Nacional d'Investigadors (SNI) i Perfil del Programa per al Desenvolupament Professional Docent (PRODEP). Les seves línies de recerca s'articulen entre les cruïlles entre la cultura i el disseny, la història del disseny, l'hegemonia sociovisual i l'arquigrafia.

César Bárcenas Curtis, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Doctor en Ciències Polítiques i Socials amb orientació a Comunicació per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic. Professor de la Facultat de Dret i Ciències Socials de la Universitat Autònoma de Tamaulipas. Les seves línies de recerca estan relacionades amb lestudi de les indústries culturals i creatives a Mèxic.

María Consuelo Lemus Pool, Universitat Autònoma de Tamaulipas

Doctora en Ciències Polítiques i Socials amb orientació a Comunicació per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic. Professora de la Facultat de Dret i Ciències Socials de la Universitat Autònoma de Tamaulipas. Les seves línies de recerca estan relacionades amb la diversitat i la transformació dels processos socials i culturals ia Tamaulipas.

Publicades

2024-03-20

Com citar

Lozano Castro, R. I., Bárcenas Curtis, C., & Lemus Pool, M. C. (2024). Discussió d’objectes gràfics identificatius històrics i comercials per a reglamentació patrimonial de Tampico. Grafica, (EP), 01–09. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.302

Descàrregues