Antecedents del disseny gràfic a Colòmbia i la seva relació amb la formació acadèmica

Autors/ores

Resum

Aquest article fa part de la construcció teòrica d'un dels quatre capítols del tema de doctorat que s'està desenvolupant relacionat amb el tema de la direcció d'art a Colòmbia. Durant l'exploració conceptual es va indagar sobre l'origen històric de la figura del director d'art a Colòmbia en relació amb altres denominacions afins com el disseny gràfic i la publicitat. Aquest aspecte va permetre focalitzar l'objecte d'estudi en l'aproximació a la història del disseny gràfic a Colòmbia així com identificar l'estat dels programes de formació en llicenciatura i postgrau.

Paraules clau

Disseny gràfic, història, Colòmbia, formació acadèmica, direcció d'art

Referències

ANÓNIMO. (10 de marzo de 1801). Noticias Sueltas. Correo Curioso, Económico y Mercantil de la Ciudad de Santafé de Bogotá. p. 3.

BANCO DE LA REPÚBLICA. En línea. http://www.banrepcultural.org/sites/default/files/lablaa/historia/correo-curioso/correo4.pdf [consultado el 04 de mayo de 2016]

BONSIEPE, G.; FERNÁNDEZ, S. (2008). Historia del diseño en América Latina y el Caribe. Brasil: Ed. Blucher.

CALVERA, A. (2001). Arte¿? Diseño. Barcelona, España: Ediciones Gustavo Gili S.A.

CASTELLBLANQUE, M. (2006). Perfiles profesionales de publicidad y ámbitos afines. Barcelona, España: Editorial UOC.

CONTRERAS, J. L.; SAN NICOLÁS, C. (2001). Diseño Gráfico, Creatividad y Comunicación. Madrid, España: Blur.

FAJARDO, M. (1993). El arte neogranadino del período colonial. Gran Enciclopedia de Colombia. Tomo Arte. Bogotá, Colombia: Círculo de Lectores.

LOAIZA, G. (2007). El maestro de escuela o el ideal liberal de ciudadano en la reforma educativa de 1870. Historia Crítica. Vol. 34. pp. 62-91

MEJÍA, J. L. Fotografía: el rostro de Colombia. Gran Enciclopedia de Colombia. Tomo Arte 2. Bogotá, Colombia: Círculo de lectores.

MILLÁN, C. A. (2011). Recuento histórico de la publicidad y el diseño en Colombia. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

OEJO, E. (1998). Dirección de arte. La cara oculta de la imagen publicitaria. Madrid, España: Eresma & Celeste Ediciones.

RED ACADÉMICA DE DISEÑO. (2013). Grupos de investigación, desarrollo tecnológico y/o innovación. Manuscrito no publicado. Disponible en

http://www.radcolombia.org/sites/default/files/Infograf%C3%ADa-GRUPOS%20DE%20INVESTIGACI%C3%93N_FINAL.pdf

ROCA, D. (1998). El director de arte publicitario. 80 años después de su nacimiento. Revista Latina de Comunicación Social, n° 12, diciembre de 1998, http://www.lazarillo.com/latina/a/02edavid.htm [consultado el 25 de abril de 2016]

RAMÍREZ, A. (1991). José posada Echeverri. 1906-1952. Historia del arte gráfico en Antioquia. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana. Tesis de grado.

ROM, J. A. (2005). Els fonaments del disseny grafic. Barcelona, España: Trípodos.

ROM J. A. (2006). Sobre la dirección d´art. Barcelona, España: Trípodos.

TÉLLEZ, B. (1991). Cincuenta años de la publicidad colombiana. Bogotá, Colombia: Gente Nueva.

Biografies de l'autor/a

Omar Munoz Sanchez, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctor en Comunicaciones Avanzadas. Coordinador Grupo de Investigación en Publcidad  Epilión. Facultad de Publicidad. Universidad Pontificia Bolivariana.

Claudia Ines Velez Ochoa, Fundación Universitaria Luis Amigó

Magister en Creatividad y Estrategias Publicitarias. Facultad de Publicidad.

Publicades

2017-01-12

Com citar

Munoz Sanchez, O., & Velez Ochoa, C. I. (2017). Antecedents del disseny gràfic a Colòmbia i la seva relació amb la formació acadèmica. Grafica, 5(9), 39–50. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.59

Descàrregues