Image generation from the visual composition borders: the music as a starting point

Authors

Abstract

In this paper image generation is studied from a non-visual approach, from different disciplines that interact with the design, up to the music as a germ of an image. For this has first been analyzed the graphics disciplinary bases. From there the historical and contemporary relationships between technology and science with art and design are reviewed. Subsequently is focused on the use of the machine, the computer as an autonomous entity generator of unexpected images supported on data visualization as an interdisciplinary tool. It concludes with the presentation of a set of graphical results obtained from musical tunes processed by visualization data tool nodebox3.

Keywords

interdisciplinary, technology, design, image, music, glitch, data visualization

References

"Ars Electronica." http://www.aec.at/about/en/ (Acceso: 17 de marzo de 2016)

"Art and Science Meeting 2012." http://artandsciencemeeting.pl/?page_id=1110&lang=en (Acceso: 17 de marzo de 2016)

BARRON, S., BERNSTEIN, S., & Fort, I. S. (2000). Made in california: Art, image, and identity, 1900-2000 University of California Press.

"Computer Arts Society." http://computer-arts-society.com (Acceso: 17 de marzo de 2016).

Corbusier, Le. (1931). Towards a new architecture. London: Courier Corporation.

DE BLESER, F.NodeBox. midimport. https://www.nodebox.net/blog/2012/11/12/midimport.html http://computer-arts-society.com (Acceso: 1 de mayo de 2016).

DE BLESER, F., & DE SMEDT, T.NodeBox. experimental media research group. https://www.nodebox.net/ (Acceso: 1 de mayo de 2016).

DONDIS (1991). Donis A. La Sintaxis De La Imagen. Introducción al alfabeto visual, Barcelona: Ed.Gustavo Gili.

ELIASSON, O. "The endless study in three dimensions series." http://olafureliasson.net/archive/artwork/WEK100577/the-endless-study-in-three-dimensions-series (Acceso: 17 de marzo de 2016).

ELLIASSON, O. "Studio Olafur Eliasson." http://olafureliasson.net/archive/artwork (Acceso: 17 de marzo de 2016).

EUCLIDES (1991). Elementos. Barcelona: Editorial Gredos.

GALLEGO, Justo Javier Villafañe. Introducción a La Teoría De La Imagen. Ediciones Pirámide, 1984.

"Foundation for Art and Creative Technology." http://www.fact.co.uk/about.aspx (Acceso: 17 de marzo de 2016).

GERE, C. (2008). New media art and the gallery in the digital age. New Media in the while Cube and Beyond, 13-25.

HELLER, E. (2004). Psicología del color: Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón Editorial Gustavo Gili.

KANDINSKY, V. V. (1996). Punto y línea sobre el plano: Contribución al análisis de los elementos pictóricos. Barcelona: Paidós Ibérica.

KANE, C. L. Lillian schwartz and digital art at bell laboratories, 1965–19841. Digital Light, 102.

KODAMA, S. "Sachiko Kodama." http://sachikokodama.com (Acceso: 17 de marzo de 2016).

LÓPEZ DEL RINCÓN, D. (2010). El color como mediador interdisciplinario entre la cultura artístico-humanística y la cultura científico-técnica en las nuevas manifestaciones del arte contemporáneo: El caso de frecuencias (2009) de eugènia balcells.

MENKMAN, R. (2011). The glitch moment (um) Institute of Network Cultures Amsterdam.

MOLES, A., & COSTA, J. (1999). Publicidad y diseño Ediciones Infinito.

"NTT InterCommunication Center." http://www.ntticc.or.jp/About/introduction.html (Acceso: 17 de marzo de 2016).

PAUL, C. (2011). New media in the mainstream. Artnodes, (11)

PÉREZ FUSTER, J., & GILABERT PÉREZ, E. (2010). Color y música: Relaciones físicas entre tonos de color y notas musicales.

—, (2014). Color y música: Relaciones físicas entre tonos de color y notas musicales

ROCA, F. (2004). Creatividad y comunicación musical desde las nuevas tecnologías.

ROOSTH, S. (2009). Screaming yeast: Sonocytology, cytoplasmic milieus, and cellular subjectivities. Critical Inquiry, 35(2), 332-350.

SCHLESINGER, B. M. (2004). Harmonograph: A visual guide to the mathematics of music (book). Mathematics Teacher, 97(3), 222.

SMITH, W. S.Space conditioning: James turrell and las vegas.

SNOW, C. P. (1963). Two cultures New American Library.

STOCKER, G. (2013). Ars electronica 98 Springer-Verlag.

Tompkins, C. "James Turrell." http://jamesturrell.com/about/introduction/ (Acceso: 17 de marzo de 2016).

UCLA. "The Blue Morph Exhibit." http://artsci.ucla.edu/?q=events/blue-morph-site-specific-installation-integratron (Acceso: 17 de marzo de 2016).

V&A Museum. "The V&A's Computer Art Collections." http://www.vam.ac.uk/content/articles/t/v-and-a-computer-art-collections (Acceso: 17 de marzo de 2016).

V.V.A.A. "Experiments in Art and Technology." https://en.wikipedia.org/wiki/Experiments_in_Art_and_Technology (Acceso: 17 de marzo de 2016).

VESNA, V. (2001). Toward a third culture: Being in between. Leonardo, 34(2), 121-125.

—, (2012). Vibration matters: Collective blue morph effect. AI & Society, 27(2), 319-323.

VON GOETHE, J. W. (1992). Teoría de los colores (Madrid ed.) Consejo General de la Arquitectura Técnica de España.

VRONTIKIS, P. (2002). Inspiration: A creativity sourcebook for graphic designers Rockport Pub.

WALLACE, Ian. April 30, 2014. "How the Light and Space Movement Prefigured Today's Merger of Art and Tech." Web.

WIEL, J. "Jólan van der Wiel Web Site." http://jolanvanderwiel.com (Acceso: 17 de marzo de 2016).

WUCIUS, W. (1992). Fundamentos del diseño bi y tridimensional. Gustavo Gili,

Zandonella, C. (2003). Dying cells dragged screaming under the microscope. Nature, 423(6936), 106-107.

ZELANSKI, P., & Fisher, M. P. (1999). Colour Herbert Press.

"Zentrum für Kunst und Medientechnologie." http://zkm.de/ueber-uns (Acceso: 17 de marzo de 2016)

Author Biography

Miriam-Luisa González, UNED

(Santander, 1976). Máster en Arquitectura por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid. Investigadora en la Universidad Nacional de Educación a Distancia en el Departamento de Ingeniería del Diseño. Profesora de Materiales y Tecnología en la Escuela Superior de Diseño de la Rioja desde 2008.

Published

2017-01-13

Downloads