El paper de la tipografia en els estudis universitaris de Periodisme a Espanya
Resum
Aquest article busca indagar en la formació tipogràfica que reben els estudiants universitaris de Periodisme a Espanya a partir de les valoracions de professionals i professors especialitzats en aquest àmbit . Mitjançant una metodologia principal d'enquesta quantitativa , la investigació tracta d'analitzar conceptes com la utilitat , el tipus de competències contemplades en els programes acadèmics o el grau de preparació resultant . L'estudi revela una percepció molt heterogènia sobre l'ensenyament d'aquesta matèria i apunta , en línies generals, a una modest nivell d'aprenentatge en relació als requisits de la professió periodística .Paraules clau
tipografia, disseny gràfic, universitat, ensenyamentReferències
ANECA (2005). Libro blanco. Títulos de grado en Ciencias de la Comunicación. Madrid. Disponible en www.aneca.es/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf.
BARNHURST, K. (1998): Periodismo visual (Infografía-5). Revista Latina de Comunicación Social, 7. Disponible en http://www.ull.es/publicaciones/latina/a/62kevin.vis.htm
DE LA TORRE, G. (1992). El lenguaje de los símbolos gráficos. Introducción a la comunicación visual. México: Limusa.
DE PABLOS, J.M. (2003). Tipografía para periodistas. Madrid: Universitas.
DEL OLMO BARBERO, J. y ALONSO SECO, J. (2006): Más allá de la Comic Sans. La enseñanza de la tipografía en la era digital. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1372694&orden=57501.
FRASCARA, J. (2000). Diseño gráfico y comunicación. Buenos Aires: Infinito.
GAMONAL, R. (2014). El diseño como proceso discursivo. Jarauta, F. y Medina, P. (eds.). Cuadernos de diseño 4. Diseño de procesos. Madrid, IED Madrid Editorial, 120-137.
GONZÁLEZ DÍEZ, L. y NÚÑEZ-ROMERO, F. (2009). La enseñanza universitaria del Diseño Periodístico como vehículo para la inserción en el mercado laboral. PÉREZ CUADRADO, P. y PUEBLA, B. (coords.). Cómo se configura el mercado laboral. Madrid, Servicio de Publicaciones de la URJC, 75-86. Disponible en http://eciencia.urjc.es/bitstream/10115/11309/3/libro%201%20repositorio.pdf.
GONZÁLEZ SOLAS, J. (2014). Antes del Diseño. Icono 14, volumen (12), 7-30. doi: 10.7195/ri14.v12i1.671
HOCHULI, J. (2008). El detalle en la tipografía. Valencia: Campgràfic.
LEDESMA, M. (2003). El diseño gráfico, una voz pública (de la comunicación visual en la era del individualismo). Buenos Aires: Argonauta.
MARTÍN MONTESINOS, J.L. y MAS HORTUNA, M. (2001). Manual de tipografía. Valencia: Campgràfic.
MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (1994). Manual de edición y autoedición. Madrid: Ediciones Pirámide.
MCADAMS, M. (2006). Learning about typography. Teaching Online Journalism. Disponible en http://mindymcadams.com/tojou/2006/learning-about-typography.
MOLES, A. (1991). La imagen. Comunicación funcional. México D.F.: Trillas.
ROYO, J. (2004). Diseño digital. Barcelona: Paidós Ibérica.
SANTA MARÍA, J. (2014). On web typography. New York: A book apart.
SATUÉ, E. (1999). El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días (9ª edición). Madrid: Alianza Editorial.
ZAVALA, S. y MENDOZA, M. I. (2005): Significación tipográfica en periódicos electrónicos venezolanos. Quórum Académico, Vol. 2, Nº 2, 104-125. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3995944.pdf.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Fernando Suárez Carballo, Juan Ramón Martín San Román

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.