Comunicació en ciència: Pont per a una ciutadania informada
Resum
Aquest treball aporta una reflexió sobre el paper que exerceix la comunicació de la ciència per informar la ciutadania. Què explicar?, i com comunicar-ho? Aquestes són les dues preguntes clau que ens plantegem per assolir l‟eficiència d‟una comunicació científica. Entenem que el procés de comunicació no només depèn de la claredat i l'accessibilitat de la informació, sinó també de la capacitat de conèixer les diferents audiències i la capacitat de comprensió i assimilació del coneixement científic que es pretén comunicar. En aquest context, sorgeix CAPIA (Ciència: Oberta, Participativa, Inclusiva i Accessible), emergint com a paradigma fonamental, promovent la transparència i la col·laboració, contribuint significativament a la construcció d'una ciutadania informada.
Paraules clau
communication design, scientific communication, open cience, inclusivity, accessibilityReferències
Abelson, PH (1980). Comunicación Científica. Ciencia, v.209 n.4452 p.60-63
Comisión Europea, Dirección General de Investigación e Innovación, (2018). Un nuevo horizonte para Europa: evaluación de impacto del noveno programa marco de la UE para la investigación y la innovación, Oficina de Publicaciones. https://data.europa.eu/doi/10.2777/194210
–– (2020). Ciencia ciudadana: elevar la investigación y la innovación a través del compromiso social, Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://data.europa.eu/doi/10.2777/624713
Giardullo P., Neresini F., Marín-González E., Luís C., Magalhães J. y Arias R., (2023).
Ciencia ciudadana y comunicación científica participativa: una discusión empíricamente informada que conecta la investigación y la teoría. Revista de Comunicación Científica 22 (02) A 01
Medvecky, F. (2018) Equidad en el conocimiento: comunicación científica y justicia epistémica. Ciencia Ética inglesa 24, 1393-1408
Penrose AM, Katz SB (2020). Escritura en las ciencias Exploración de las convenciones del discurso científico, 3ª ed: versión de acceso abierto, Pearson Education, Inc.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2025 Cristina Ventura, Rafael Pozo Puértolas

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.