Invisibility as a problem: First approaches to the situation of children under the COVID-19 pandemic confinement policy in Argentina
Abstract
The aim of this article is to analyze the invisibility of childhood taking as a starting point children’s social climate during the management in Argentina of the global COVID-19 pandemic. Specifically, the paper describes the ways in which the notion of childhood has been shaped through the regulation of outdoor activities for children in the context of population lockdown measures. The paper suggests that the invisibility of childhood has exceeded health policy during the current crisis and responds to socially embedded images that appeal to both the heroism and dangerousness of children.Keywords
childhood, invisibility, confinement, ArgentinaReferences
CHAVEZ, V. (2020). «La cuarentena de los más chicos: “Se debe terminar con la visión edulcorada de que los niños están en casa jugando”». Infobae (25 de abril). Recuperado de https://www.infobae.com/coronavirus/2020/04/26/la-cuarentena-de-los-mas-chicos-se-debe-terminar-con-la-vision-edulcorada-de-que-los-ninos-estan-en-casa-jugando/
«Chicos en cuarentena: ¿Cómo impacta el aislamiento en los niños y niñas?». Todo Noticias (23 de abril de 2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=xbgWxBnVYQM
CIBEIRA, F. (2020). «Más negocios, running nocturno y una idea de protocolo para volver a las aulas». Página/12 (4 de junio). Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/270170-mas-negocios-running-nocturno-y-una-idea-de-protocolo-para-v
«Coronavirus en la Argentina: qué dijo Alberto Fernández sobre la salida de niños y adolescentes». La Nación (25 de mayo de 2020). Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/politica/coronavirus-argentina-que-dijo-alberto-fernandez-salidas-nid2358323
FOX KELLER, E. (1985). Reflections on Gender and Science. New Haven: Yale University Press.
GAITÁN, L. (2006). Sociología de la infancia. Madrid: Síntesis.
HARAWAY, D. (1991). Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. Nueva York: Routledge.
JAMES, A.; JENKS. C. y PROUT, A (1998). Theorizing Childhood. Cambridge: Polity Press.
JENKS, C. (1996). Childhood. Londres: Routledge.
«La campaña a la que se sumó Alberto Fernández: “Ponete a dibujar”». La Nación (13 de abril de 2020). Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/politica/la-campana-se-sumo-alberto-fernandez-ponete-nid2353876
LAQUEUR, T. (1990). Making Sex: Body and Gender from the Greeks to Freud. Cambridge: Harvard University Press.
LUPTON, D. (2012). «Infant embodiment and interembodiment: A review of sociocultural perspectives». Childhood, 20 (1), 37-50. https://doi.org/10.1177/0907568212447244
MINISTERIO DE SALUD DE LA NACIÓN (2020). Recomendaciones sobre salud mental para la población de niños, niñas y adolescentes por la pandemia covid-19. Buenos Aires: Ministerio de Salud de la Nación Argentina. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001886cnt-covid-19-recomendaciones-salud-mental-ninos-ninas-adolescentes-contexto-pandemia.pdf
MONFORT, F. (2020). «El efecto de la cuarentena por coronavirus en la infancia». Página/12 (24 de abril). Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/261486-el-efecto-de-la-cuarentena-por-coronavirus-en-la-infancia
PAVEZ SOTO, I. (2012). «Sociología de la infancia: Las niñas y los niños como actores sociales». Revista de Sociología, 27, 81-102.
SOCIEDAD ARGENTINA DE PEDIATRÍA (2020). El estado emocional de las/os niñas/os y adolescentes a más de un mes del Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio. Buenos Aires: SAP. Recuperado de https://www.sap.org.ar/uploads/archivos/general/files_estado-emocional-cuarentena-present-04-20_1588036236.pdf
«Una iniciativa propone aplaudir hoy a las 18 horas a los niños por quedarse en casa». Infobae (18 de abril de 2020). Recuperado de https://www.infobae.com/tendencias/2020/04/18/una-iniciativa-propone-aplaudir-hoy-a-las-18-horas-a-los-ninos-por-quedarse-en-casa/
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2020 María Jimena Mantilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.