A ghost thought. Notes on the Schopenhauerian background of our world
Abstract
The latest work on Schopenhauer, including that by Francois Felix, examine the centrality of the subject in the representation process. Meanwhile, the contemporary opening initiated by Michel Henry, Clement Rosset and even Deleuze, Debord and Baudrillard, emphasizes the non-mastery of representation over reality. It is as if contemporaneity has rediscovered Schopenhauer’s observation of the power of representation to distort reality. The Schhopenhauerian subject as an initiator of forms, but also as a critique of its own forms, may appear to be an operative model for reinvigorating the critical dimension in a theoretical world encased in submissive acceptance.Keywords
Schopenhauer, Francois Felix, subject, representation, contemporaneityReferences
DEBORD, Guy (1967). La Société du Spectacle. París: Buchet Chastel. Versión española: La sociedad del espectáculo. 2.ª ed. Traducción de José Luis Pardo. Valencia: Pre-Textos, 2002.
DELEUZE, Gilles (1967). Nietzsche et la philosophie. París: PUF. Versión española: Nietzsche y la filosofía. Traducción de Carmen Artal. Barcelona: Anagrama, 1971.
FÉLIX, François (2007). Schopenhauer ou les passions du sujet. Lausanne: L’Age d’Homme. 434 p.
GILDAS, Richard (2004). «Examen critique du jugement de Hegel sur la création ex nihilo». Les Études Philosophiques, 3 (70).
HEGEL, G. W. F. (1991). Notes et fragments. Iéna 1803-1806. París: Aubier, p. 83. Versión española: Escritos de juventud. Traducción de Zoltan Szankay y José María Ripalda. México: Fondo de Cultura Ecónomica, 1978.
HENRY, Michel (1985). Généalogie de la psychanalyse. París: PUF. Versión española: Genealogía del psicoanálisis. Traducción de Miguel García-Baró. Madrid: Síntesis, 2002.
NIEME, Lambert (2006). Pour une éthique de la visibilité dans l’invisible. París: L’Harmattan.
ROSSET, Clément (1971). La logique du pire. París: PUF. Versión española: Lógica de lo peor: Elementos para una filosofía trágica. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Barral, 1976.
— (2013). Faits divers. París: PUF.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2015 Louis Ucciani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.