La invisibilitat com a problema: primeres aproximacions a la situació dels infants durant la política de confinament per la pandèmia de COVID-19 a l’Argentina
Resum
Aquest treball té per objectiu analitzar la invisibilitat de la infància prenent com tret de sortida el clima social respecte d’aquest tram d’edat durant la gestió a l’Argentina de la pandèmia mundial de la COVID-19. Concretament, es descriu i s’analitza la concepció de les infàncies en la regulació de les sortides per als més menuts en el marc de les mesures de confinament de la població. L’article suggereix que la invisibilitat de les criatures excedeix la política sanitària durant l’actual emergència i respon a les imatges arrelades socialment que apel·len tant a l’heroisme com a la perillositat dels infants.
Paraules clau
infància, invisibilitat, confinament, ArgentinaReferències
CHAVEZ, V. (2020). «La cuarentena de los más chicos: “Se debe terminar con la visión edulcorada de que los niños están en casa jugando”». Infobae (25 de abril). Recuperado de https://www.infobae.com/coronavirus/2020/04/26/la-cuarentena-de-los-mas-chicos-se-debe-terminar-con-la-vision-edulcorada-de-que-los-ninos-estan-en-casa-jugando/
«Chicos en cuarentena: ¿Cómo impacta el aislamiento en los niños y niñas?». Todo Noticias (23 de abril de 2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=xbgWxBnVYQM
CIBEIRA, F. (2020). «Más negocios, running nocturno y una idea de protocolo para volver a las aulas». Página/12 (4 de junio). Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/270170-mas-negocios-running-nocturno-y-una-idea-de-protocolo-para-v
«Coronavirus en la Argentina: qué dijo Alberto Fernández sobre la salida de niños y adolescentes». La Nación (25 de mayo de 2020). Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/politica/coronavirus-argentina-que-dijo-alberto-fernandez-salidas-nid2358323
FOX KELLER, E. (1985). Reflections on Gender and Science. New Haven: Yale University Press.
GAITÁN, L. (2006). Sociología de la infancia. Madrid: Síntesis.
HARAWAY, D. (1991). Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. Nueva York: Routledge.
JAMES, A.; JENKS. C. y PROUT, A (1998). Theorizing Childhood. Cambridge: Polity Press.
JENKS, C. (1996). Childhood. Londres: Routledge.
«La campaña a la que se sumó Alberto Fernández: “Ponete a dibujar”». La Nación (13 de abril de 2020). Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/politica/la-campana-se-sumo-alberto-fernandez-ponete-nid2353876
LAQUEUR, T. (1990). Making Sex: Body and Gender from the Greeks to Freud. Cambridge: Harvard University Press.
LUPTON, D. (2012). «Infant embodiment and interembodiment: A review of sociocultural perspectives». Childhood, 20 (1), 37-50. https://doi.org/10.1177/0907568212447244
MINISTERIO DE SALUD DE LA NACIÓN (2020). Recomendaciones sobre salud mental para la población de niños, niñas y adolescentes por la pandemia covid-19. Buenos Aires: Ministerio de Salud de la Nación Argentina. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001886cnt-covid-19-recomendaciones-salud-mental-ninos-ninas-adolescentes-contexto-pandemia.pdf
MONFORT, F. (2020). «El efecto de la cuarentena por coronavirus en la infancia». Página/12 (24 de abril). Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/261486-el-efecto-de-la-cuarentena-por-coronavirus-en-la-infancia
PAVEZ SOTO, I. (2012). «Sociología de la infancia: Las niñas y los niños como actores sociales». Revista de Sociología, 27, 81-102.
SOCIEDAD ARGENTINA DE PEDIATRÍA (2020). El estado emocional de las/os niñas/os y adolescentes a más de un mes del Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio. Buenos Aires: SAP. Recuperado de https://www.sap.org.ar/uploads/archivos/general/files_estado-emocional-cuarentena-present-04-20_1588036236.pdf
«Una iniciativa propone aplaudir hoy a las 18 horas a los niños por quedarse en casa». Infobae (18 de abril de 2020). Recuperado de https://www.infobae.com/tendencias/2020/04/18/una-iniciativa-propone-aplaudir-hoy-a-las-18-horas-a-los-ninos-por-quedarse-en-casa/
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2020 María Jimena Mantilla
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.