Sabers situats
Resum
La noció de saber situat comporta un gir teòric fonamental que permet resignificar l’epistemologia en clau feminista, no en va ha estat i continua sent tema de revisió i de discussió. La reflexió que proposo sobre una de les nocions que ha resultat més rellevant per resignificar l’epistemologia en clau feminista, i que va encunyar Donna Haraway el 1988, s’estructura amb remissió a tres llocs que configuren un espai alhora teòric i pràctic, en el qual, per tant, el saber se situa ja d’entrada i sempre com a experiència: el subjecte, el cos i la realitat. Partint de la hipòtesi que el saber és situat, sobretot, en la mesura en què se situa en la contradicció, és a dir, en la mesura en què atén al fet de ser en falta o al fet que hi ha una falta en el saber que és constitutiva d’aquest, plantejaré on situar el saber des del feminisme que pren en consideració la diferència com a diferència sexual, és a dir, com a experiència singular.
Paraules clau
sabers situats, cos, singularitat, real, subjecteReferències
BUTLER, Judith (2002). Cuerpos que importan: Sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Buenos Aires: Paidós.
CRENSHAW, Kimberley (1989). «Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory, and Antiracist Politics». The University of Chicago Legal Forum, 140, 139-167.
CRUZ, María Angélica; REYES, María José y CORNEJO, Marcela (2012). «Conocimiento situado y el problema de la subjetividad del investigador/a». Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 45, 253-274. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2012000300005
FOUCAULT, Michel (2008). El pensamiento del afuera. Valencia: Pre-textos.
HARAWAY, Donna (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
HARDING, Sandra (1986). The Science Question in Feminism. Ithaca y Londres: Cornell University Press.
HARTSOCK, Nancy (1983). «The Feminist Standpoint: Developing the Ground for a Specifically Feminist Historical Materialism». En: HARDING, Sandra y HINTIKKA, Merill B.P. (eds.). Discovering Reality. Feminist Perspectives on Epistemology, Metaphysics, Methodology, and Philosophy of Science. Nueva York, Boston, Dordrecht, Londres, Moscú: Kluwer Academic Publishers.
GROSZ, Elisabeth (1993). «Bodies and Knowledges: Feminism and the Crisis of Reason». En: ALCOLFF, Linda y POTTER, Elizabeth (eds.). Feminist Epistemologies. Londres y Nueva York: Routledge.
— (1994). Volatile Bodies: Toward a corporeal Feminism. Bloomington e Indianápolis: Indiana University Press.
LACAN, Jacques (2008). El seminario de Jacques Lacan. Libro XX. Aún 1972-1973. Buenos Aires: Paidós.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2018 Begonya Sáez Tajafuerce

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.