De l'Alighieri a Rossetti: la passió i la penitència, la dona prerafaelitada entre l'Infern i el Purgatori

Autors/ores

  • Deirdre O'Grady University College Dublin

Resum

Aquest article té com a objectiu destacar la interpretació artística, la recreació i la transformació de dos personatges femenins de La Divina Comèdia de Dante Alighieri. Francesca da Rimini (Infern V) i Pia dei Plomei (Purgatori V) s'analitzen en un estudi comparatista i interdisciplinari. Es consideren críticament els textos originals de Dante i el seu renaixement pictòric en aquarel·la i oli sobre tela a la Londres victoriana. El seu paper central en el desenvolupament de la carrera artística de Dante Gabriel Rossetti i en la seva vida personal ha de ser considerat en les seves dues muses més importants: Elizabeth Siddal Rossetti (1829-1862), model per a Francescae Jane Burden Morris (1839-1914), model per a La Pia. Després de l'execució del refinat medievalisme romàntic del tríptic dedicat a Pau i Francesca (1855), Rossetti a la Pia de'Tolomei a través del retrat crea una nova, i de tota dona original prerafaelita. De proporcions més grans i de disposició sensual i provocadora, està en contradicció amb l'esperit dantesc. Contemplar, col·locada entre el món medieval i el modern. La puresa poètica dantesc arriba a la seva destinació rossettiana: el simbolisme decadent.

Paraules clau

Medievalisme romàntic, decadentisme simbolista, violènica domèstica, autoidentificació, retratisme, musa, aquarel·la, oli sobre tela

Referències

Alighieri, D. (2006). La Divina Commedia (a cura di U. Bosco & G. Reggio). Firenze: Le Monnier.

Benedetti, M.T. (2012). Arte dossier. Firenze: Giunti.

Broussine, S., & Newell, C. (2021). Rossetti’s Portraits. Bath: Pallas Athene. The Holburne Museum.

Bullen, J. B. (2011). Rossetti Painter and Poet. London: Frances Lincoln.

Cimini, M. (2013). Adoratori della bellezza. Dante Gabbriel Rossetti poeta e i preraffaelliti nella critica italiana tra Otto e Novecento. Lanciano: Rocco Carabba.

Donadoni. E. (1905). Le tre donne della “Commedia”. In Studi danteschi e manzoniani (a cura di W. Binni, pp. 75-99). Firenze: La Nuova Italia.

Ferroni, G. ( 2019). L’Italia di Dante. Milano: La Nave di Teseo.

Garnett, H. (2012). Wives and Stunners. London: Macmillan.

Hawksley, L. (2004). Lizzie Siddal. The Tragedy of a Pre-Raphaelite Supermodel. London: André Deusch.

Hawksley, L. (2008). Lizzie Siddal. Il volto dei preraffaelliti (trad. di M. Chiavarretti & A. Scopano; pref. di B. Tomasini). Bologna: Odoya.

Hunt, J. H. L. (2001). The Story of Rimini, 1816 (introd. di J. Woodworth). Otley, West Yorkshire; Washington, D.C.: Woodstock Books (ristampa).

O’Grady, D. (2014). Dante e I Preraffaelliti. In “Chi dite che io sia”. Dante e la fede (a cura di L. Fava Guzzetta & P.Martini. Firenze: Franco Cesati.

O’Grady, D. (2023). Dallo sbarco romantico in Albione all’insurrezione irlandese del 1916. Francesca da Rimini: Lord Byron, Leigh Hunt, W.B. Yeats. In Cinque continenti per il V Canto (a cura di F. Farina, pp....) Firenze, Vallecchi.

Parkins, W. (2013). Jane Morris. The Burden of History. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Pieri, G. (2007). Dante and the Pre-Raphaelites: British and Italian Responses. In Dante on View (a cura di A. Braida & L. Calé, pp.109-140). London: Ashgate.

Ruskin, J. (2019). Turner e i preraffaelliti (a cura di G. Leoni.) Milano: Abscondita.

Roe, D. (2011). The Rossetti’s in Wonderland. London: Haus Publishing.

Rossetti, W. M. (Ed.) (1906) Dante Gabriel Rossetti: Classified Lists of his Writings with the dates. London: Privately Printed.

Walker, K. (2006). Stunner. The Fall and Rise of Fanny Cornforth. Lulu Publishing.

Straub, J. (2009). A Victorian Muse. The Afterlife of Dante’s Beatrice. London: Continuum.

Biografia de l'autor/a

Deirdre O'Grady, University College Dublin

Emeritus Professor Ordinario of Italian and Comparative Literature,

School of Languages and Literatures,

College of Arts and Celtic Studies

Publicades

31-01-2025

Com citar

O'Grady, D. (2025). De l’Alighieri a Rossetti: la passió i la penitència, la dona prerafaelitada entre l’Infern i el Purgatori. Dante E l’Arte, 11, 23–36. https://doi.org/10.5565/rev/dea.222

Descàrregues