Cognitive Discourse Functions: A Bridge between Content, Literacy and Language for Teaching and Assessment in CLIL
Resum
Amb l'auge dels programes d'educació bilingüe que utilitzen l'enfocament AICLE (aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera), cada vegada més es necessiten marcs conceptuals i pràctiques per a ajudar als professors en la integració dels continguts, les formes de comunicació específiques per a comunicar els continguts (‘literacy’ en anglès) i el llenguatge. Aquest article proposa que el constructe ‘Cognitive Discourse Function’ (funció del discurs cognitiu) o CDF en les seves sigles en anglès (Dalton-*Puffer, 2013) té una potencial clara per a ajudar a aconseguir una integració més profunda dels continguts, ‘literacy’ i llenguatge del que s'aconsegueix en les pràctiques actuals. Les funciones del discurs cognitius (CDFs) es refereixen a com els processos cognitius de l'aprenentatge de continguts acadèmics (p. ex. descriure, definir, explicar o avaluar) es realitzen a través de patrons lingüístics recurrents a l'aula. En l'articles'argumenta que aquests patrons lingüístics creen un ‘pont’ que enllaça els continguts, ‘literacy’ i llenguatge per a així evitar la separació artificial dels continguts i llenguatge que encara caracteritza moltes de les pràctiques habituals en aules bilingües. L'article informa sobre un treball de recerca dut a terme en un programa bilingüe a Espanya, en el qual es va investigar la producció d'una funció (definicions) d'alumnes de 6è d'educació primària. Basat en els resultats d'aquest treball, i el marc conceptual presentat en l'article, s'ofereixen unes pautes per a guiar la pràctica de l'educació bilingüe amb un enfocament AICLE en les àrees de desenvolupament curricular, disseny de materials, ensenyament a l'aula, i avaluació.Paraules clau
Educació Bilingüe, AICLE, funció del discurs cognitiu, avaluació.Referències
Anderson, L. W. and Krathwohl, D. R. (eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
Anghel, B., Cabrales, A., Carro, J. M., & Centre for Economic Policy Research (Great Britain). (2012). Evaluating a Bilingual Education Program in Spain: The Impact beyond Foreign Language Learning. London: Centre for Economic Policy Research.
https://doi.org/10.1111/ecin.12305
Ball, P., K. Kelly and J. Clegg. (2015). Putting CLIL into Practice. Oxford: Oxford University Press.
Black, P., & William, D. (2009). Developing the Theory of Formative Assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31. DOI:10.1007/s11092-008-9068-5
Bloom, B. S., Engelhart, M., Furst, E. J., Hill, W., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives, Handbook I: Cognitive domain. New York, NY: Longman.
Cammarata, L., & Cavanagh, M. (2018). In search of immersion teacher educators’ knowledge base: Exploring their readiness to foster an integrated approach to teaching. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 6(2), 189-217.
https://doi.org/10.1075/jicb.18009.cam
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Dalton-Puffer, C. (2007). Discourse in Content-and-Language-Integrated Learning (CLIL) classrooms. Amsterdam: John Benjamins.
https://doi.org/10.1515/iprg.2009.021
Dalton-Puffer, C. (2013). A construct of cognitive discourse functions for conceptualising content-language integration in CLIL and multilingual education. European Journal of Applied Linguistics, 1(2), 1-38.
https://doi.org/10.1515/eujal-2013-0011
Fernández-Sanjurjo, J., Fernández-Costales, A., & Arias Blanco, J. M. (2017). Analysing students’ content-learning in science in CLIL vs. non-CLIL programmes: empirical evidence from Spain. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1–14.
https://doi.org/10.1080/13670050.2017.1294142
Fletcher-Wood, H. (2018). Responsive Teaching. London: Routledge,
Gottlieb, M. (2016). Assessing English Language Learners: Bridges to Educational Equity: Connecting Academic Language Proficiency to Student Achievement (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin.
Jäppinen, A-K. (2005) ‘Thinking and content learning of mathematics and science as cognitional development in Content and Language Integrated Learning (CLIL): Teaching through a foreign language in Finland’. Language and Education, 19/2. 147-168.
https://doi.org/10.1080/09500780508668671
Llinares, A., Morton, T., & Whittaker, R. (2012). The Roles of Language in CLIL. Cambridge: Cambridge University Press.
Mahoney, K. (2017). The Assessment of Emergent Bilinguals: Supporting English Language Learners. Bristol: Multilingual Matters.
Meyer, O., Coyle, D., Halbach, A., Schuck, K. & Ting, T. (2015) A pluriliteracies approach to content and language integrated learning – mapping learner progressions in knowledge construction and meaning-making. Language, Culture and Curriculum, 28/1. 41-57.
https://doi.org/10.1080/07908318.2014.1000924
Morton, T. (2010). Using a genre-based approach to integrating content and language in CLIL: the example of secondary history. In Dalton-Puffer, C., T. Nikula, & U. Smit (Eds), Language Use in Content-and-Language Integrated Learning (CLIL). Amsterdam: John Benjamins.
https://doi.org/10.1075/aals.7.05mor
Nashaat, N. & Llinares, A. (2017). “An ecosystem is...”: an analysis of CLIL students’ definitions in English and Spanish. Paper presented at XXXV AESLA International Conference, University of Jaén, 4-6 May.
Nashaat, N. & Llinares, A. (forthcoming). CLIL students’ definitions of historical terms. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism.
Otto, A., & Estrada, J.L. (2019). Towards an understanding of CLIL in a European Context: Main assessment tools and the role of language in content subjects. CLIL Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, 2(1), 31-42.
https://doi.org/10.5565/rev/clil.11
Surmont, J., Struys, E., Van Den Noort, M., & Van De Craen, P. (2016). The effects of CLIL on mathematical content learning: A longitudinal study. Studies in Second Language Learning and Teaching, 6(2), 319.
https://doi.org/10.14746/ssllt.2016.6.2.7
Vollmer, H. J. (2006). Language Across the Curriculum. Paper presented at the Intergovernmental ConferenceLanguages of Schooling: towards a Framework for Europe, Strasbourg 16-18 October 2006. Strasbourg: Council of Europe. Retrieved from https://rm.coe.int/09000016805c7464
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2020 Tom Morton

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.