Reescritura en pareja: una tarea de aprendizaje inicial de lo escrito

Authors

  • Giovanna Ottin Pecchio LED

Abstract

This paper presents a re-writing task to be carried out in pairs by 5 to 7-year old early readers and writers. The paper aims to (i) show the importance of the pedagogical decisions undertaken by a teacher who choose to implement tasks which allow her to observe learning processes that remain hidden under other circumstances; and (ii)underscore the advanced capacities that the learners may show in their conversations and in their shared product texts when they are given the opportunity to do so. The paper concludes with  a set of implications for classroom practice.

Keywords

rewriting, interaction task, reading out loud, written language, initial literacy.

References

Alam, F., & Rosemberg, C. R. (2015). Un análisis del proceso de construcción interaccional en narrativas de ficción entre pares. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 11(1), 1-16. Recuperado de http://hdl.handle.net/11336/32923

https://doi.org/10.16888/interd.2015.32.1.2

Blanche-Benveniste, C. (1982). La escritura del lenguaje dominguero. En Ferreiro, E. & Gómez, M. (Eds.), Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura (pp.247-270). México: Siglo XXI.

https://doi.org/10.35537/10915/74969

Bus, A. G., Van Ijzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (1995). Joint book reading makes for success in learning to read: A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of educational research, 65(1), 1-21.

https://doi.org/10.3102/00346543065001001

Colomer, T. (2002) (Ed.). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación G. Sánchez Reuipérez.

https://doi.org/10.5944/epos.19.2003.10376

Escobar Urmeneta, C. (2004). Interacción oral y aprendizaje de lenguas extranjeras. Mosaico, 8, 23-30.

Escobar Urmeneta, C. (2014). Conversar más y mejor en la clase de inglés. Para aprender mejor y llegar más lejos. Aula de innovación educativa 237, 12-17.

Farrant, B. M., & Zubrick, S. R. (2013). Parent–child book reading across early childhood and child vocabulary in the early school years: Findings from the Longitudinal Study of Australian Children. First Language, 33(3), 280-293.

https://doi.org/10.1177/0142723713487617

Ferreiro, E., Pontecorvo C., Ribeiro Moreira, N. & García Hidalgo, I. (1996). Caperucita Roja aprende a escribir. Barcelona, Gedisa.

https://doi.org/10.24201/nrfh.v46i2.2066

Frenk, M. (2004). Oralidad y escritura y lectura. En Rico F. (Ed.). Don Quijote de la Mancha (pp. 1138-1144). Madrid y México: Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española, Editorial Alfaguara.

https://doi.org/10.5944/epos.25.2009.10627

Hall, N. (2000). Literacy, play, and authentic experience. En Roskos, K. & Christie, J. (Eds.). Play and literacy in early childhood (pp. 189–204). Mahwah, NJ: Erlbaum.

Jones, I. (2003). Collaborative writing and children’s use of literate language: A sequential analysis of social interaction. Journal of Early Childhood Literacy, 3(2), 165-178.

https://doi.org/10.1177/14687984030032003

Küntay, A.C. & Senay, I. (2003). Narratives beget narratives: Rounds of stories in Turkish preschool conversations. Journal of Pragmatics, 35, 559-587.

https://doi.org/10.1016/s0378-2166(02)00129-7

Lee, E. A., Torrance, N., Olson D.R. (2001) Young children and the say/mean distinction: verbatim and paraphrase recognition in narrative and nursery rhyme contexts. Journal of Child Language, 28, 531-543.

https://doi.org/10.1017/s0305000901004755

Martinot, C. (2000). Étude comparative des processus de reformulations chez des enfants de 5 à 11 ans. Langages, 34 (140), 92-123.

https://doi.org/10.3406/lgge.2000.2392

Ottin Pecchio, G. (2018). Oralidad y escritura compartida en la alfabetización inicial. Estudio en un contexto multilingüe. Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.

Pellegrini, A.D. (1996). Observing Children in the Natural Worlds: A Methodological Primer. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Preece, A. (1992). Collaborators and Critics: the nature and effects of peer interaction on children’s conversational narratives. Journal of Narrative and Life History, 2(3), 277-292.

https://doi.org/10.1075/jnlh.2.3.06col

Sepúlveda, A. (2012). El aprendizaje inicial de la escritura de textos como (re)escritura. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona.

https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2014.1.a02

Sepúlveda, A. & Teberosky, A. (2011). El lenguaje en primer plano en la literatura infantil para la enseñanza y el aprendizaje inicial del lenguaje escrito. Cultura y Educación, 26(1), 23-42.

https://doi.org/10.1174/113564011794728560

Swain, M. (2000). The output hypothesis and beyond: Mediating acquisition through collaborative dialogue.Sociocultural theory and second language learning, 97- 114.

Teberosky, A. (2011). Desde la literatura al aprendizaje del lenguaje y su escritura. Actas del Simposio Internacional. La literatura que acoge: infancia, inmigración y lectura. Organizado por el Grupo de Investigación de Literatura Infantil y Juvenil y Educación Literaria del Departamento de Didáctica de la Lengua, de la Literatura y de las Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de www.aprendretextos.com

https://doi.org/10.15645/alabe.2012.5.2

Teberosky, A. & Jarque, M. J. (2014). Interacción y continuidad entre la adquisición del lenguaje y el aprendizaje de la lectura y la escritura. Ruta maestra, 8, 21-26.

Teberosky, A. & Jarque, M. J. (2015). Aprender lenguaje entre 0 y 5 años. En http://aprenderlinguagem.org.br/

Teberosky, A. & Sepúlveda, A. (2008). La literatura en la alfabetización inicial. En Actas V Congreso Internacional de Psicología y Educación: Los retos del futuro (pp. 990-996). Oviedo: Universidad de Oviedo.

https://doi.org/10.1174/113564011794728560

Teberosky, A. & Sepúlveda, A. (2009). El texto en la alfabetización inicial. Infancia y Aprendizaje, 32(2), 199-218.

https://doi.org/10.1174/021037009788001770

Wang A. & Cassel J. (2003). Co-authoring, Corroborating, Criticizing: Collaborative Storytelling between Virtual and Real Children. Paper presented at Workshop of Educational Agents: More than Virtual Tutor. Vienna. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/42a1/b8831174be0850cdd00314eb4971fe88ef70.pdf

Author Biography

Giovanna Ottin Pecchio, LED

Giovanna Ottin Pecchio has worked as an infant education teacher in diferent countries, such as Italy, Spain, France and Colombia. She holds a PhD. in Education from the Universitat Autònoma de Barcelona, and her main research interest is the study the learner’s writing process  at the initial stages of literacy in multilingual contexts.


Published

2020-01-31

Downloads