Modelling the transference, degradation, and conservation of energy with glasses of water and a tray
Abstract
We present a modeling-based activity implemented in different secondary schools over the last years. In this activity, students have some glasses of water (one of which is full) and a flat tray, and they must represent the energy transfers they consider by pouring water from one glass to another. In this way, students should discuss which system configuration is associated with the gain or lose of energy, what causes the energy transfer, and how much energy is still useful at the end of each change.
Keywords
energy, modeling, analogyReferences
Couso, D., i Garrido-Espeja, A. (2017). Models and modelling in pre-service teacher education: Why we need both. En K. Hahl, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto, i J. Lavonen (Eds.), Cognitive and affective aspects in science education research. Selected Papers from the ESERA 2015 Conference (Springer, pp. 245–261).
Departament d’Educació (2016). Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic. Disponible a: https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/ambit-cientificotecnologic.pdf
Doménech, J. L., Gil-Pérez, D., Martínez-Torregrosa, J., Gras, A., Guisasola, G., i Salinas, J. (2001). La enseñanza de la energía en la educación secundaria. Un análisis crítico. Revista de Enseñanza de la Física, 14(1), 45-60.
Duit, R. (1987). Should energy be illustrated as something quasi‐material?. International Journal of Science Education, 9(2), 139-145.
Harlen, W. (2010). Principios y Grandes Ideas de la Educación en ciencias. Association for Science Education.
Izquierdo, M., Espinet, M., García, M. P., Pujol, R. M., i Sanmartí, N. (1999). Caracterización y fundamentación de la ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias, 17(1), 45-59.
Lawrence, I. (2007). Teaching energy: thoughts from the SPT11–14 project. Physics Education, 42(4), 402.
López-Simó, V., i Couso, D. (2022). Un currículo operativo con 10 ideas clave sobre energía para construir a lo largo de la escolaridad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(3).
Márquez, C., Izquierdo, M., i Espinet, M. (2003). Comunicación multimodal en la clase de ciencias: El ciclo del agua. Enseñanza de las Ciencias, 21(3), 371-386.
Soto, M., Couso, D., i López-Simó, V. L. (2019). Una propuesta de enseñanza-aprendizaje centrada en el análisis del camino de la energía “paso a paso”. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 16(1), 1202.
Soto, M., Couso, D., López-Simó, V., i Hernández, M. I. (2017). Promoviendo la apropiación del modelo de energía en estudiantes de 4º de ESO a través del diseño didáctico. Apice, 1(1), 90-106.
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Víctor López, Òscar López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.