Camí Batut: teacher training and innovation towards curriculum greening in Secondary Education

Authors

Abstract

The description of a teaching training and innovation project carried out during 2019-2020 between different educational institutions - the Museum of the Mediterranean of Torroella de Montgrí, the Department of Education of the Generalitat de Catalunya and the University de Girona- is presented. The project aims to design, implement and evaluate teaching materials to address environmental education within the area of the Montgrí, Medes Islands and Baix Ter Natural Park (Catalunya), in Secondary Education. This article shares the development of the teaching training project Camí Batut, as well as the characteristics of the resulting teaching material named Baix Ter 20_50: We design the landscape of the future.

Keywords

Teacher training, innovation, sustainability, learning sequence, secondary education

References

Bonil, J., Calafell, G., Granados, J., Junyent, M. & Tarin, R.M. (2012): Un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. VOL. 16, Nº 2 (mayo-agosto 2012).

Breiting, S., Mayer, M., & Mogensen, F. (2005). “Quality Criteria for ESD-Schools'' Guidelines to enhance the quality of Education for Sustainable Development. Vienna: Austrian Federal Ministry of Education, Science and Culture.

Calafell, G. & Bonil, J. (2014). Identificacióbn y caracterización de las concepciones de medio ambiente de un grupo de profesionales de la educación ambiental. Revista Enseñana de las Ciencias, 32 (3), pp. 205-225.

Canelo, J. & Feliu, M. (Eds.) (2013). 3, 2, 1... Acció! Guia de criteris de qualitat en programes i campanyes d’educació ambiental. Barcelona: Societat Catalana d’Educació Ambiental.

Cebrián, G. & Junyent, M. (2014). Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: un estudio exploratorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 32 (1), pp. 29-49.

Decret 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria, de la Generalitat de Catalunya.

Gual, M. (2015). El pensament sistèmic com una aportació des de la complexitat per avançar en l’ambientalització curricular. El cas d'una proposta educativa per a treballar els vectors ambientals a l'educació secundària. Tesi Doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.

Gual, M. & Bonil, J. (2011). Pintar con la mirada. La ciudad como una oportunidad para trabajar la educación ambiental en el aula. En QUINTANILLA, M.; DAZA, S. & MERINO, C. (Eds.). Unidades didácticas en Biología y Educación Ambiental. Su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico. Volumen 4. Pp. 131-162. Grupo GRECIA. Facultad de Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Márquez, C., Roca, M., Gómez, A., Sardà, A., & Pujol, R. M. (2004). La construcción de modelos explicativos complejos mediante preguntas mediadoras. Investigación En La Escuela, 53, 71–81.

Mayor Zaragoza, F. (2009). La problemática de la sostenibilidad en un mundo globalizado. Revista de Educación, No extraor, 25–52.

Pujol, R.M. (1999). Ambientalització i escola. Perspectiva escolar, 235 (2-7).

Pujolàs, P. & Lago, J.R. (2006). Dinàmiques de grup i estructures per a l’aula cooperativa. Programa “cooperar per aprendre / aprendre a cooperar”. Universitat de Vic.

Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria. Madrid: Síntesis

Sauvé, L. (2005). Currents in Environmental Education: Mapping a Complex and Evolving Pedagogical Field. Canadian Journal of Environmental Education, 10(1), 11–37.

Published

2022-02-01

Downloads