En memòria de Laurence Viennot. Què vam aprendre d'ella en didàctica de la física?

Autors/ores

Resum

Laurence Viennot ha estat una investigora francesa pionera en la didàctica de la física, que ha tingut una gran influència al camp de la recerca en ensenyament de la física al nostre país. Arrel de la trista noticia de la seva mort el passat estiu, hem volgut fer un petit resum de les seves principals contribucions al camp de l’ensenyament i l’aprenentatge de la fisica. Concretament, destaquem tres idees clau que ens va deixar: (1) la contradicció entre el raonament de la física i el raonament espontani, (2) la crítica als rituals d’ensenyament poc eficaços, i (3) el paper de la comprensió de la física en el pensament crític.

Paraules clau

Raonaments, models, pensament crític, didàctica de la física

Referències

Besson, U. i Viennot, L. (2004). Using models at the mesoscopic scale in teaching physics: two experimental interventions in solid friction and fluid statics. International Journal of Science Education, 26(9), 1083-1110.

Décamp, N. i Viennot, L.,(2015) Co-development of conceptual understanding and critical attitude: Analysing texts on radiocarbon dating International Journal of Science Education, 37, 2038-63.

Garcia-Lladó, À., i López, V. (2020). Beyond Recurring Free-Body Force Diagrams: Educational Pros and Cons of Alternative Means of Representing Forces and Interactions. The Physics Teacher, 58(7), 504- 508.

Grimalt‐Álvaro, C., Couso, D., Boixadera‐Planas, E., i Godec, S. (2022). “I see myself as a STEM person”: Exploring high school students' self‐identification with STEM. Journal of Research in Science Teaching, 59(5), 720-745.

Pozo, J. I. (1996). Las ideas del alumnado sobre la ciencia: de dónde vienen, a donde van y mientras tanto que hacemos con ellas. Alambique: didáctica de las ciencias experimentales, 7, 1-5.

Viennot, L., i Décamp, N. (2018). Activation of a critical attitude in prospective teachers: From research investigations to guidelines for teacher education. Physical Review Physics Education Research, 14(1), 010133.

Viennot, L. (1979). Spontaneous Reasoning in Elementary Dynamics. European Journal of Science Education, 1(2), 205-221.

Viennot, L. (1996). Raisonner en physique: la part du sens commun. De Boeck Supérieur.

Viennot, L. (2002). Enseigner la physique. De Boeck Supérieur.

Viennot, L. (2003) Teaching Physics. Dordrecht: Kluwer

Viennot, L. (2005) Physics in sequence, physics in pieces? En What Physics Should We Teach?, pp 77– 91

Viennot, L. (2006). Teaching rituals and students’ intellectual satisfaction. Physics Education, 41(5), 400.

Viennot, L. (2011). Els molts reptes d’un ensenyament de les Ciències basat en la indagació: ens aportaran múltiples beneficis en l’aprenentatge?. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (18), 22-36.

Viennot, L., i Décamp, N. (2016). Co-development of conceptual understanding, and critical attitude: Toward a systemic analysis of the survival blanket European Journal of Physics. 37 (1),

Viennot, L., i Décamp, N. (2018). The transition towards critique: discussing capillary ascension with beginning teachers. European Journal of Physics, 39(4), 045704.

Viennot, L. i Décamp, N. (2020). Developing critical thinking in physics. Springer International Publishing

Biografia de l'autor/a

Víctor López, Universitat Autònoma de barcelona (UAB)

Víctor López Simó, professor de secundària al INS Pau Vila (Sabadell) i professor associat del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB.

Publicades

31-01-2023

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.