El Pla de Departament Phi. Una empenta lingüística a la competència científica.
Resum
Desplegar un ensenyament competencial de les Ciències és un repte que requereix incloure de manera sostinguda components epistèmiques, cognitives i lingüístiques que impacten metodològicament en el disseny d’actuacions i activitats. Es descriu el disseny i seqüenciació, aplicació i valoracions inicials dels aspectes lingüístics d’un Pla de Departament per al treball d’aquestes components al llarg dels quatre cursos de l’ESO en un institut de secundària. El pla s’ha aplicat durant el curs 2020-2021 i se’n fa una valoració inicial.
Paraules clau
Competència científica, Pla de Departament, Destreses lingüístiques, Lèxic científic, Gèneres discursiusReferències
Assens, M., Carrió, V., Domènech-Casal, J., Gasco, J., Llorente, I. & Saperas, A. (2020). Proyectos interdisciplinarios en secundaria. Una propuesta organizativa y pedagógica desde el Contexto, el Currículum y la Autonomía. Cuadernos de Pedagogía, 505, 44-51.
Acevedo-Díaz J.A., Vázquez A. & Manassero, M.A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(2), 80-111.
Bakhtin, M. (1982). El problema de los géneros discursivos. En: Estética de la creación verbal. México. Siglo XXI.
Blanco, R., Carrió, V., Domènech, X., Domènech-Casal, J., Llorente, I.& Muro, I. (2019). Organizar e impulsar un centro de secundaria hacia el trabajo por proyectos. Aula de Secundaria, 31, 27-31.
Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H. & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Company.
Caamaño, A. (2012). ¿Cómo introducir la indagación en el aula? Los trabajos prácticos investigativos. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70, 83-91.
Cassany, D. (2006). Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. Biblioteca Universal Empúries
Cliff, W., & Nesbitt-Curtin, L. (2000). The directed case method. Journal of College Science Teaching, 30(1), 64-66.
Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. 26EDCE. Investigación y Transferencia Para Una Educación En Ciencias: Un Reto Emocionante, 1–28.
Couso, D. (2017). Per a què estem a STEM? Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Revista Ciències 34, 22-30.
Couso, D., Jiménez-Liso, R. Refojo, C. & Sacristán, J.A. (2020). Enseñando Ciencia con Ciencia (2020). FECYT i Fundación Lilly. Madrid: Penguin Random House.
DOGC (2015). Currículum. Educació secundària obligatòria: DECRET 187/2015, Ordre ENS/108/2018, Competències bàsiques i Orientacions.
Domènech, A. M., Márquez, C., Roca, M. & Marbà, A. (2015) La medicalización de la so-ciedad, un contexto para promover el desarrollo y uso de conocimientos científicos sobre el cuerpo humano. Enseñanza de las Ciencias, 33 (1), 101-125. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1358
Domènech-Casal, J. (2016). Proyecto C3: indagación científica, lengua y contextos en la ESO. Aula de Secundaria, 19, 15-19.
Domènech-Casal, J. (2016b). Drug Research: una secuencia contextualizada de indagación sobre mitosis, cáncer y creación del conocimiento científico. Investigación en la escuela, 88, 1-19. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2016.i88.06
Domènech-Casal, J. (2016c). Diseño y caracterización de un Proyecto de Indagación alrededor de la Evolución Humana y la Paleontología. Investigación en la escuela 90, 49-71. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2017.i90.04
Domènech-Casal, J. (2019a). STEM: Oportunidades y retos desde la Enseñanza de las Ciencias. Universitas Tarraconensis Monográfico (2019) 155-168. https://doi.org/10.17345/ute.2019.2.2646
Domènech-Casal, J. (2019b). Aprenentatge Basat en Projectes, Treballs pràctics i Controvèrsies. 28 experiències i reflexions per a ensenyar Ciències. Rosa Sensat: Barcelona.
Domènech-Casal, J. (2019c). Apuntes lingüísticos para el tránsito a la competencia científica. Leer para indagar en el aula de ciencias. Didacticae, Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 85-98. https://doi.org/10.17345/10.1344/did.2019.5.85-98
Domènech-Casal, J. (2019d). Estrategias lingüísticas para el tránsito a la competencia científica. Hablar y escribir para pensar en el aula de ciencias. Investigación en la escuela (2019), 97, 50-68. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2019.i97.04
Domènech-Casal, J. (2019e). Escalas de certidumbre y balanzas de argumentos. Una experiencia de construcción de marcos epistemológicos para el trabajo con Pseudociencias. Revista Ápice de Educación Científica (2019), 3 (2), 37-53. https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.2.4930
Domènech-Casal, J. (en publicació 2022). Mueve la Lengua, que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar Ciencia. Graó: Barcelona.
Domènech-Casal, J. & Marbà, A. (acceptat, en publicació). La dimensión epistémica de la competencia científica. Ejes para el diseño de actividades de aula. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales.
Duschl, R. & Grandy, R. (2012). Two views about explicitly teaching nature of Science. Science and Education, 22(9), 2109–2139. https://doi.org/ 10.1007/S11191-012-9539-4
España, E. & Prieto, T. (2010). Problemas socio-científicos y enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Investigación en la escuela, 71, 17-24. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2010.i71.02
Giere, R. (1999). Un nuevo marco para enseñar el razonamiento científico. Enseñanza de las Ciencias, núm. extra junio 1999, 63-69.
Gil D. & Vilches A. (2001). Una alfabetización científica para el siglo XXI. Obstáculos y propuestas de actuación. Investigación en la escuela, 43, 27-37. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/IE.2001.i43.03
Goytia, E., Besson, E. & Domènech-Casal, J. (2015). Protocol TestingScienceSkills: una eina senzilla per a dissenyar preguntes d’examen per a l’avaluació de les habilitats científiques de l’alumnat. Revista Ciències 30, 20-28.
Hernández, M. (2018). Com a docents de ciències, avaluem la nostra pràctica? Revista Ciències, 36, 20-29.
Herreid, C. (2003). The death of problem-based learning? Journal of College Science Teaching, 32 (6), 364-66.
Hodson, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12(3), 299-313.
Izquierdo, M. (2014). Los modelos teóricos en la enseñanza de las “Ciencias para Todos” (ESO, nivel secundario). Escritos sobre la biología y su enseñanza, 7(13), 69-85.
Izquierdo, M. & Sanmartí, N. (1998). Ensenyar a llegar i a escriure textos de ciències de la naturalesa, a: Jorba, J., Gómez, I. & Prat, A. (eds.). Parlar i escriure per aprendre. Ús de la llengua en situació d’ensenyament-aprenentatge de les àrees curriculars. Bellaterra: ICE de la UAB.
Jorba, J., Gómez, I. & Prat, A. (2000). Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situaciones de enseñanza aprendizaje desde las áreas curriculares. Síntesis: Madrid.
Kilpatrick, W.H. (1918). The Project Method: the use of the purposeful act in the educative process. Teachers college, Columbia University.
Kind, P. & Osborne, J. (2016). Styles of scientific reasoning: a cultural rationales for science education? Science education, 101, 8-31. https://doi.org/10.1002/sce.21251
Larmer, J., Mergendoller, J. & Boss, S. (2015). Setting the Standard for projecte based learning: A proven Approach to Rigorous Classroom Instruction. ASCD, Alexandria.
Lawrence, J.F., White, C. & Snow, C. (2010). The Words Students Need. Educational Leadership, 68 (2), 23-26
Lemke, J. (1997). Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Paidós: Barcelona.
Llorente, I., Domènech, X., Ruiz, N., Selga, I., Serra, C. & Domènech-Casal, J. (2017). Un Congreso Científico en secundaria: articulando el Aprendizaje Basado en Proyectos y la Indagación científica. Investigación en la Escuela 91, 72-89. https://doi.org/10.12795/IE.2017.i92.05
Malinowski, B. (1923). The problem of Meaning in Primitive Languages. A (Eds.): Ogden, C.K. i Richards, I.A. The Meaning of Meaning,. Harcourt, Brace and World, Inc. : New York.
Márquez, C. (2005). Aprender ciencias a través del lenguaje. Educar Abril junio 2005.
Menoyo, M. P. (2017). Hacer ciencia para comunicar ciencia desde 1o de ESO: aprender a pensar, leer, realizar, hablar y escribir ciencia. Modelling in Science Education and Learning Volume 10 (1), 149-169. https://doi.org/10.4995/msel.2017.6556
OCDE (2013) PISA 2015. Draft Science Framework. [https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/Draft PISA 2015 Science Framework.pdf ]
OCDE(2019). PISA 2018. Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing.
Oliveras, B. & Sanmartí, N. (2009). La lectura como medio para desarrollar el pensamiento crítico. Educación Química 20, 233-245. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)
Oliveras, B., Márquez, C., & Sanmartí, N. (2014). Students’ Attitudes to Information in the Press: Critical Reading of a Newspaper Article With Scientific Content. Research in Science Education, 44, 603–626. https://doi.org/10.1007/s11165-013-9397-3
Osborne, J. (2014). Teaching scientific practices: Meeting the challenge of change. Journal of Science Teacher Education, 25, 177–196. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1
Osborne J. & Sedlacek, Q. (2016). Learning to read Science. Science SCOPE, November 2016.
Rodríguez-Gómez, D. (2011). La gestió del coneixement en les organitzacions educatives. Revista Catalana de Pedagogia, 2011, 435-48. https://doi.org/10.2436/20.3007.01.65
Ruiz, N., Llorente, I. & Domènech-Casal, J. (2017). Indagación, Exoplanetas y Competencia Científica. Los Estudios de Caso como ABP para las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 25(2), 191-202.
Schwartz, R.J. & Parks, S. (1994). Infusing the teaching of critical and creative thinking into content instruction. Alesson design handbook for the elementary grades. Critical thinking Books and Software.
Sadler, T. D. (2011). Situating Socio-scientific Issues in Classrooms as a Means of Achieving Goals of Science Education. En: Sadler, T. D. (Ed.) Socio-scientific Issues in the Classroom: Teaching, learning and research (pp. 1-9). Netherlands: Springer.
Sanmartí, N. (2003). (Ed.) Aprendre ciències tot aprenent a escriure ciència. Edicions 62, Barcelona.
Sanmartí, N., Al•lès., G. & Vilà (2021). Tresor de recursos [https://tresorderecursos.com/rubriques-de-diferents-tipologies-textuals/]
Scardamalia, M. & Beritier, C. (1992): Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y aprendizaje, 58, 43-64.
Wasserman, S. (1999). El estudio de casos como método de enseñanza. Amorroutu Editores: Buenos Aires.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Marta Rotllan, Maria Muñoz, Antoni Garcia, Carme Grimalt-Álvaro, Marisa Hernández, Anna Marbà, Jordi Domènech-Casal
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.