Enfocant el disseny de projectes per fomentar una activitat científica escolar a secundària a través de l’ABP

Autors/ores

  • Miquel Pérez Torres Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

Donada la importància actual de l’ús de projectes escolars per l’ensenyament de Ciències, en aquest article es vol reflexionar sobre les implicacions que té el seu disseny per fomentar unes pràctiques que siguin científiques. A partir d’una revisió bibliogràfica es presenten i discuteixen 3 enfocaments actuals d’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) en l’educació científica a través dels diferents elements que caracteritzen aquesta metodologia.

Paraules clau

ABP, Pràctiques Científiques, Disseny de Projectes,

Referències

Angelle, S. (2018). Project-based and Problem-based Instruction: A Literature Review. Retrieved from: https://digitalcommons.wku.edu/stu_hon_theses/725

Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating Project-Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2603&4_8

Buck Institute of Education (2015). Gold Standard PBL: Essential Project Design Elements. Buck Institute for Education, 1–4.

Capraro, R. M., Capraro, M. M., & Morgan, J. R. (Eds.). (2013). STEM project-based learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach. Springer Science & Business Media.

Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. 26EDCE. Investigación y Transferencia Para Una Educación En Ciencias: Un Reto Emocionante, 1–28.

CRECIM (Ed) (2017) Ciències. Revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, 33. Retrieved from: https://revistes.uab.cat/ciencies/issue/view/n33

Domènench-Casal (Ed.) (2016). Cuadernos de Pedagogía, Nº 472, Sección Tema del Mes, Noviembre 2016, Wolters Kluwer, ISBN-ISSN: 2386-6322

Domènech-Casal, J. (2017). Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM. Claus metodològiques i reptes. Ciències, 33, 2–7.

Domènech-Casal, J. (2017). Propuesta de un marco para la secuenciación didáctica de Controversias Socio-Científicas. Estudio con dos actividades alrededor de la genética. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(3), 601-620. Retrieved from: http://hdl.handle.net/10498/19510

Duschl, A. R., Schweingruber, A. H., & Shouse, W. A. (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8. Washington DC: The national Academies Press.

Hasni, A., Bousadra, F., Belletête, V., Benabdallah, A., Nicole, M. C., &

Dumais, N. (2016). Trends in research on project-based science and technology teaching and learning at K–12 levels: a systematic review. Studies in Science Education, 52(2), 199–231. https://doi.org/10.1080/03057267.2016.1226573

Izquierdo-Aymerich, M., & Adúriz-Bravo, A. (2003). Epistemological Foundations of School Science. Science & Education, 12, 27–43. https://doi.org/10.1023/A:1022698205904

Jiménez-Liso, M. R., Giménez-Caminero, E., Martínez-Chico, M., Castillo-

Hernández, F. J., and López-Gay, R. (2019). El enfoque de enseñanza por indagación ayuda a diseñar secuencias: ¿Una rama es un ser vivo? In J. Solbes & M. R. Jiménez-Liso (Eds.), Propuestas de educación científica basadas en la indagación y modelización en contexto. (p. 99-120) Valencia: Tirant lo blanch.

Kilpatrick, W. H. (1918, September). The project method. Teachers College Record, 19, 319–335

Krajcik, J., Blumenfeld, P. C., Marx, R. W., Bass, K. M., Fredricks, J., & Soloway, E. (1998). Inquiry in Project-Based Science Classrooms: Initial Attempts by Middle School Students. Journal of the Learning Sciences, 7(3–4), 313–350. https://doi.org/10.1080/10508406.1998.9672057

Krajcik, J. S., & Shin, N. (2014). Project-Based Learning. In R. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. (pp. 275–297). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO978113951

Morgan J.R., Moon A.M., Barroso L.R. (2013) Engineering Better Projects. In: Capraro R.M., Capraro M.M., Morgan J.R. (eds) STEM Project-Based Learning. SensePublishers, Rotterdam

NRC (1996). The National Science Education Standars. Washington D.C.: National Academy Press.

Osborne, J. (2014). Teaching Scientific Practices: Meeting the Challenge of Change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177–196. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1

Pecore, J. L. (2015). From Kilpatrick’s project method to project-based learning. International Handbook Progressive Education, 155–171.

Ravitz, Jason & Hixson, Nate & English, Mary & Mergendoller, John. (2012). Using project based learning to teach 21 st century skills: Findings from a statewide initiative Jason Ravitz Buck Institute for Education.

Rué, J. (Ed) (2017) Revista Catalana de Pedagogia, 13. Disponible a: http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/issue/view/9704

Sanmartí, N. (2016). Trabajo por proyectos: ¿filosofía o metodología? Cuadernos de Pedagogía, 472, 44–46.

Smith, S. S. E. (2016). (Re)Counting Meaningful Learning Experiences: Using Student-Created Reflective Videos to Make Invisible Learning Visible During PjBL Experiences. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 10(1), 2–16. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1541

Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: Buck Institute for Education.

Publicades

2019-10-31

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.