A Vegetal Opening For The Fantastic Ghost And The Deadly Metamorphosis: «Tlactocatzine del Jartín de Flandes» And «Letanía de la Orquídea» By Carlos Fuentes

Authors

  • Yeni Rodríguez Valdés Universidad Iberoamericana

Abstract

In this article, two short stories by Carlos Fuentes illustrate how the representation of vegetal nature by literary resources linked with the fantastic discourse build two types of tales. In other words, based on both texts, two models that exploit the semantic versatility of nature in different ways can be distinguished within the Fantastic Literature genre. To argue these claims, I dialogue with theories on the fantastic and various critical positions like those developed by David Roas, Neus Casas, Mabel Moraña, and Omar Nieto, among others. 

Keywords

Vegetal nature, fantastic literature, ghost, metamorphosis, death.

References

BOONE, Luis Jorge (comp.) (2013): Tierras insólitas, Almadía, Ciudad de México.

CALLEJO, Jesús (2000): Bestiario Mágico, EDAF, Madrid.

CASAS, Neus (2000): Introducción, in Neus Casas (ed.), Relatos fantásticos, Vicens Vives, Barcelona, pp. vii-xxxiv.

CHEVALIER, Jean, y Alan GHEERBRANT (2018): Diccionario de los símbolos, trad. Manuel Silvar y Arturo Rodríguez, epublibre. https://archive.org/details/diccionario-de-los-simbolos-aa.-vv/page/n1/mode/2up?q=jard%C3%ADn.

FOUCAULT, Michel (2019): El discurso de la naturaleza, in Las palabras y las cosas, trad. Elsa Cecilia Frost, Siglo XXI, Ciudad de México, pp. 174-180.

FUENTES, Carlos (2017): Cuentos completos, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México.

GADOMSKA, Katarzyna, y Anna SWOBODA (2020): Ecology and the Fantastic. The Example of Le Monde Enfin by Jean-Pierre Andrevon», Brumal. Revista de Investigación sobre lo fantástico, vol. VIII, núm. 2, pp. 165-181. <https://doi.org/10.5565/rev/brumal.628>

GIORGI, Gabriel (2015): Lo real contiene todos sus pasados. Informe sobre espectros, Estudios de Teoría. Literaria Revista digital: artes, letras y humanidades, 8, pp. 13-22.

HORMIGOS VAQUERO, Montserrat (2009): La perversa mujer vegetal: la Mandrágora literaria y fílmica, Quaderns de Filologia. Estudis literaris, 14, pp. 103-119.

JOO KYEONG, Kim (2019): La novela-diario como estructura simbólica en Tlactocatzine, del jardín de Flandes, de Carlos Fuentes, Sincronía, 75, pp. 195-208. <https://doi.org/10.32870/sincronia.axxiii.n75.10a19>

MORAÑA, Mabel (2017): El monstruo como máquina de guerra, Iberoamericana /Vervuert, Madrid / Frankfurt. <https://doi.org/10.31819/9783954875917>

NIETO, Omar (2015): Teoría general de lo fantástico, UACM, Ciudad de México.

ROAS, David (2001): La amenaza de lo fantástico, in David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arcos/Libros, Madrid, pp. 7-46.

Published

2023-06-15

How to Cite

Rodríguez Valdés, Y. (2023). A Vegetal Opening For The Fantastic Ghost And The Deadly Metamorphosis: «Tlactocatzine del Jartín de Flandes» And «Letanía de la Orquídea» By Carlos Fuentes. Brumal. Revista De investigación Sobre Lo Fantástico, 11(1), 67–83. https://doi.org/10.5565/rev/brumal.916

Downloads