Characterization Of The Fantastic-Vegetal in Two Agrotoxic Novels: Distancia de rescate (2014) & Después de la ira (2018)

Authors

Abstract

This paper analyzes the representation of transgenic botany in two agrotoxic novels, Distancia de rescate (2014) and Después de la ira (2018), through David Roas’ and Mark Fisher’s postulates on fear as an aesthetic experience in literatures of fantastic nature. From this point of view, the article proposes and illustrates certain characteristic features of the works that address environmental degradation –more specifically, that of the ecological niche of intoxicated or genetically modified flora– through resources of the weird and the eerie. It is concluded that the most disturbing stimulus of these narratives, both for the characters and for the readers, is that the force of capital, translated into violent interference with the commodities, has spread irreversibly and widely in the vegetable products that they are sown, harvested and consumed, a fact that contemporary novels collect and help to make visible by mechanisms transplanted from fantastic literature. 

Keywords

Samanta Schweblin, Cristian Romero, toxicity, weird, eerie.

References

DE LEONE, Lucía (2017): Modelo para armar: la pampa gore y cibernética del siglo XXI, REVELL. Revista de estudos literários, núm. 17, pp. 207-229.

DRUCAROFF, Elsa (2018): La cicatriz de lo que no se pronuncia. (Apuntes sobre Distancia de rescate de Samanta Schweblin), XXX Jornadas de Investigación del Instituto de Literatura Hispanoamericana, Universidad de Buenos Aires, pp. 1-7.

FISHER, Mark (2018): Lo raro y lo espeluznante, trad. Núria Molines, Alpha Decay, España.

FISHER, Mark (2016): Realismo capitalista. ¿No hay alternativa?, trad. Claudio Iglesias, Cajanegra, Buenos Aires.

LLARENA, Alicia (2007): Espacio, identidad y literatura en Hispanoamérica, Universidad Autónoma de Sinaloa, Sinaloa.

MACKEY, Allison (2022): Aguas ambiguas: encarnando una conciencia antropocénica a través del ecogótico rioplatense, Revista CS, núm. 36, pp. 247-287. <https://doi.org/10.18046/recs.i36.4773>

NIXON, Rob (2013): Slow Violence and the Environmentalism of the Poor, Harvard University Press, Cambridge.

NOUZEILLES, Gabriela (2001): La naturaleza en disputa. Retóricas del cuerpo y el paisaje en América Latina, Paidós, Buenos Aires.

SCHMEINK, Lars (2016): Biopunk Dystopias. Genetic Engineering, Society, and Science Fiction, Liverpool University Press, Liverpool. <https://doi.org/10.5949/liverpool/9781781383766.001.0001>

SCHWEBLIN, Samanta (2014): Distancia de rescate, Almadía, México.

ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.

ROMERO, Cristian (2018): Después de la ira, Alfaguara, Bogotá.

Author Biography

David Loría Araujo, Universidad Iberoamericana

Licenciado en Literatura Latinoamericana por la Universidad Autónoma de Yucatán. Actualmente cursa el último semestre de la Maestría en Letras Modernas de la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.

Published

2023-06-15

How to Cite

Loría Araujo, D. (2023). Characterization Of The Fantastic-Vegetal in Two Agrotoxic Novels: Distancia de rescate (2014) & Después de la ira (2018) . Brumal. Revista De investigación Sobre Lo Fantástico, 11(1), 127–144. https://doi.org/10.5565/rev/brumal.993

Downloads