Elements of Inmmersive Reading In Dinner By César Aira
Abstract
The vision of immersive reading allows us to re-signify the reading process in connection with our embodied experience, given that the enjoyment of the text improves the comprehension of the work. By virtue of this, the purpose of this article is to analyze the role of the reader and certain narrative procedures that are constituted as elements favoring immersive reading in the novel Dinner by César Aira. We achieve it by means of putting the theory of the fantastic and the ideas of other critical programs of literary research (the aesthetics of reception and the semiotics of discourse) into dialogue with the conceptual assumptions of immersive reading. It is concluded that The dinner is an immersive fantastic novel because it enables the extension of the experiential situation and enhances the reader’s sensorimotor involvement by utilizing writing strategies that produce a fantastic effect, highlight the characteristics of the genre and contribute to empathic immersion: focused use of the first person of the narrator-protagonist, poetics of showing, black humor, poetics of incompleteness, detailed employment of descriptive figures (catalysis), use of the plot idea of the live documentary to show the unusual event, realistic construction and intensification of the everyday life in the narrative, metafictive instance and discursive ambiguity.
Keywords
César Aira, Dinner, Inmersive reading, fantasticReferences
AIRA, César (2006): La cena, Beatriz Viterbo, Rosario.
BAJTÍN, Mijaíl (2011): Las fronteras del discurso, trad. Luisa Borovsky, Las Cuarenta, Buenos Aires.
BARTHES, Roland (2017): Un mensaje sin código: Ensayos completos en Communications, trad. Matías Battistón, Godot, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
BELLEMIN-NOËL, Jean (1971): Des formes fantastiques aux thèmes fantasmatiques, Littérature, núm. 2, pp. 103-118. <https://doi.org/10.3406/litt.1971.2515>
BOZZETTO, Roger (1998): Territoires des fantastiques. Des romans gothiques aux récits d´horreur moderne, Publications de L'Université de Provence, Aix-en-Provence.
CAMPRA, Rosalba (1991): Los silencios del texto en la literatura fantástica, in Enriqueta Morillas Ventura (ed.), El relato fantástico en España e Hispanoamérica, Sociedad Estatal Quinto Centenario, Madrid, pp. 49-73.
CAMPRA, Rosalba (2001): Lo fantástico: una isotopía de la transgresión, in David Roas (comp.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp. 153-191.
CAMPRA, Rosalba (2009): Cortázar para cómplices, Del Centro, Madrid.
CASSANY, Daniel (1995): La cocina de la escritura, Anagrama, Barcelona.
CESERANI, Remo (1999): Lo fantástico, trad. Juan Díaz de Atauri, Visor, Madrid.
CHATMAN, Seymour (1990): Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine, Taurus, Madrid.
COHEN, Jonathan y TAL-OR, Nurit (2017): Antecedents of identification. Character, text, and audiences, n Frank Hakemulder, Moniek Kuijpers et al. (eds.), Narrative Absorption, John Benjamins, Amsterdam, pp. 133-153. <https://doi.org/10.1075/lal.27>
COURTÉS, Joseph (1997): Análisis semiótico del discurso. Del enunciado a la enunciación, trad. Enrique Ballón Aguirre, Gredos, Madrid.
ERDAL JORDAN, Mery (1998): La narrativa fantástica: evolución del género y su relación con las concepciones del lenguaje, Vervuert/Iberoamericana, Frankfurt am Main/ Madrid.
GALLESE, Vittorio (2011): Neuronas Espejo, Simulación Corporeizada y las Bases Neurales de la Identificación Social, Clínica e Investigación Relacional, vol. 5 (1), pp. 34-59.
GERRIG, Richard (1993): Experiencing narrative worlds: On the Psychological Activities of Reading, Yale University Press, New Haven.
GIBBS, Raymond (2017): Embodied Dynamics in Literary Experience, in Michael Burke y Emily Troscianko (eds.), Cognitive Literary Science. Dialogues between Literature and Cognition, Oxford University Press, New York, pp. 219-237. <https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190496869.001.0001>
HERRERO CECILIA, Juan (2000): Estética y pragmática del relato fantástico: las estrategias narrativas y la cooperación interpretativa del lector, Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca.
HERRERO CECILIA, Juan (2016): Sobre los aspectos fundamentales de la estética del género fantástico y su evolución desde lo fantástico romántico a lo fantástico posmoderno, Monografías de Çédille, revista de estudios franceses, núm. 6 (otoño), pp. 15-51.
INGARDEN, Roman (1989): Concreción y reconstrucción, in Rainer Warning (ed.), Estética de la recepción, Visor, Madrid, pp. 35-53.
ISER, Wolfgang (1989): La estructura apelativa de los textos, in Rainer Warning (ed.), Estética de la recepción, Visor, Madrid, pp. 133-148.
JAKOBSON, Roman (2005): Lingüística y poética, in Juan Manuel Cuesta Abad y Julián Jiménez Hefferman (eds.), Teorías literarias del siglo XX. Una antología, Akal, Madrid, pp. 140-152.
MELLIER, Denis (1999): L’écriture de l’excès: fiction fantastique et poétique de la terreur, Honoré Champion, París.
MELLIER, Denis (2000): La littérature fantastique, Seuil, París.
MORENO SERRANO, Fernando Ángel (2010): Teoría de la literatura de ciencia ficción: Poética y retórica de lo prospectivo, Portal Editions, Vitoria.
OATLEY, Keith (1995): A taxonomy of the emotions of literary response and a theory of identification in fictional narrative, Poetics, 23 (1-2), pp. 53-74. <https://doi.org/10.1016/0304-422X(94)P4296-S>
OATLEY, Keith (1999): Why fiction may be twice as true as fact: Fiction as cognitive and emotional simulation, Review of General Psychology, 3 (2), pp. 101-117. <https://doi.org/10.1037/1089-2680.3.2.101>
OATLEY, Keith (2012): The cognitive science of fiction, Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, núm. 3 (4), pp. 425–430. https://doi.org/10.1002/wcs.1185
OATLEY, Keith (2013): Worlds of the possible: Abstraction, imagination, consciousness, Pragmatics and Cognition, núm. 21 (3), pp. 448–468. <https://doi.org/10.1075/pc.21.3.02oat>
OATLEY, Keith (2017): On Truth and Fiction, in Michael Burke y Emily Troscianko (eds.), Cognitive Literary Science. Dialogues between Literature and Cognition, Oxford University Press, New York, pp. 259-278. <https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190496869.001.0001>
PATOINE, Pierre-Louis (2015): Corps/texte: Pour une théorie de la lecture empathique: Cooper, Danielewski, Frey, Palahniuk, ENS Éditions, Lyon.
PATOINE, Pierre-Louis (2018): Joycean Text/Empathic Reader: A Modest Contribution to Literary Neuroaesthetics, in Sylvain Belluc y Valérie Bénéjam (eds.), Cognitive Joyce. Cognitive Studies in Literature and Performance, Palgrave Macmillan, Cham, pp. 173-192.
PATOINE, Pierre-Louis (2019a): Lectura inmersiva, lectura encarnada: una aproximación neuroestética a la descripción del entorno en la obra de Antoine Volodine, Revista Signa, núm. 28, pp. 205-235. <https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25046>
PATOINE, Pierre-Louis (2019b): Representation and Immersion. The Embodied Meaning of Literature, Gestalt Theory, 41(2), pp. 201-215. <https://doi.org/10.2478/gth-2019-0019>
ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.
TODOROV, Tzvetan (1972): Introducción a la literatura fantástica, trad. Sivia Delpy, Tiempo contemporáneo, Buenos Aires.
VODICKA, Felix (1989): La estética de la recepción de las obras literarias, in Rainer Warning (ed.), Estética de la recepción, Visor, Madrid, pp. 55-62.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2022 Frak Torres Vergel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.