Loneliness, gender and social research in the digital age

Authors

  • Marina Pibernat Vila Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

The use and consumption of electronic devices and digital tools have changed the patterns of audiovisual communication and entertainment, especially among adolescents and young people, life stage in which the transition from childhood to adulthood takes place, also in everything related to masculinity and femininity as social constructions. As a result, the ways in which social research approaches their study has chanched too, posing both an epistemological and methodological challenge. Based on the presentation of some of the results of the author's doctoral thesis, she reflects on social relations, communication and gender in the digital era, an era marked by loneliness in front of the screen.

Keywords

Adolescence, Youth, Gender, Audiovisual culture, Digital era, Social research

References

Bauman, Z. (2002) [2000]. Modernidad líquida. Buenos Aires: Foro de Cultura Económica de Argentina.

Belli, S. & López Raventós, C. (2008). Breve historia de los videojuegos. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, (14),159-179. Extraído de: https://www.redalyc.org/pdf/537/53701409.pdf

Benet, V. J. (2004). La cultura del cine. Introducción a las historia y la estética del cine. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Bourdieru, P. (1997) [1996]. Sobre la televisión. Barcelona: Editorial Anagrama.

Castells, M. (2005) [1996]. La Era de la Información. Vol. I: La Sociedad Red. Madrid: Alianza Editorial.

Flores Vivar, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación,

perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 33, 73-81. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-007

Hobsbawm, Eric (2011) [1995]. Historia del siglo XX. Barcelona: Crítica.

Katz, C. (2001). Mito y realidad de la revolución informática. Extraído de: https:// katz.lahaine.org

Lorente, S. (2002). Juventud y teléfonos móviles: algo más que una moda. Revista de estudios de juventud, 57(2), 9-24. Extraído de: http://www.injuve.es/sites/default/files/numero57completo.pdf

Mead, M. (2006) [1935]. Sexo y temperamento en tres sociedades primitivas. Barcelona: Paidós.

Murolo, N. L. & Lacorte, N. (2015). De los Bloopers a los Youtubers. Diez años de YouTube en la cultura digital. Question, 45, 15-29. Extraído de: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/2407/2128

AUTORA. (2021). Misoginia youtuber: conseguir audiencia con humor sexista. Investigaciones Feministas, 12(1), 47-56. https://doi.org/10.5209/infe.69376 - - (2019). Género y adolescencia en la era digital. Antropología de la socialización audiovisual. Tesis doctoral: Universidade da Coruña.

Portillo, M., Urteaga, M., González, Y., Aguilera, O. & Feixa, C. (2012). De la generación X a la @. Trazos transicionales e identidades juveniles en América Latina. Última década, 37, 137-174. Extraído de: https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56117/59328

Rubio Gil, A. (2010). Generación digital: patrones de consumo de Internet, cultura juvenil y cambio social. Revista de estudios sobre la juventud, 88, 201-221. Extraído de: http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-14.pdf

Sibilia, Paula (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Toffler, A. (1996). La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés.

Published

2022-06-29

Downloads