Del fascinant feixisme a la fascinant violència: Psico/bio/necro/política i mercat gore

Autors/ores

  • Sayak Valencia El Colegio de la Frontera Norte
  • Katia Sepúlveda 17, Instituto de Estudios Críticos

Resum

En aquest treball ens proposem fer una anàlisi del qual Susan Sontag entenia com fascinante fascismo i la manera en la qual la mass media y el Big Data li donen continuïtat a aquesta ideologia a través de règims visuals violents que aquí anomenem com la fascinante violencia, això amb la finalitat d’aportar algunes claus per a pensar en la rendibilització i consum de la violència visual en el Mèxic contemporani. Proposem, doncs, que el règim necroscòpic de la narcocultura és també un règim econòmic que alimenta nínxols importants del mercat global, i que associat a l’imaginari cultural g-local, produït per les indústries culturals, recupera la estetització de la violència ultraespecialitzada (heretada del colonialisme i del feixisme)iy la recombina amb tècniques de gestió de la subjectivitat a través dels règims psico/necro/biopolítics.

Paraules clau

violència, feixisme, narcocultura, necro-visualitats, psicopolítica

Referències

BARRIENDOS, Joaquín (2008), “Apetitos extremos. La colonialidad del ver y las imágenes-archivo sobre el canibalismo de Indias”, EIPCP. Consultado en <http://eipcp.net/transversal/0708/barriendos/es> (01/2016).

BAUDRILLARD, Jean (1991), La guerra del golfo no ha tenido lugar. Barcelona, Anagrama.

BUTLER, Judith (2006), Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires, Paidós.

DELEUZE, Gilles (1999), Conversaciones 1972-1990. Valencia, Pre-Textos.

DEL VAL, Jaime (2009), “METAHUMANO / METAFORMANCE / METASEXO: desafiando los paradigmas de la simulación en la sociedad de la información”, p. 4. Consultado en <http://www.artyarqdigital.com/fileadmin/user_upload/PDF/Publicaciones_jornadas_IV/Jaime_Del_Val.pdf> (01/2016).

EINSENSTEIN, Zillah (2012), “La administración Bush utiliza mujeres para hacer la guerra”, Feministas Tramando. Consultado en <https://feministastramando.wordpress.com/2012/10/24/entrevista-con-zillah-eisenstein-la-administraci-n/> (12/2015).

FANON, Franz (1983), Los condenados de la tierra. México, Fondo de Cultura Económica.

FOUCAULT, Michel (2005), Historia de la sexualidad.1. La voluntad del saber. Madrid, Siglo XXI.

HAN, Byung-Chul (2014), Psicopolítica. Barcelona, Herder.

JAY, Martin (2003), Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires, Paidós.

LEÓN, Christian (2012), “Imagen, medios y telecolonialidad: hacia una crítica decolonial de los estudios visuales”, en Aisthesis, n.º 51, pp. 109-123. DOI: <http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812012000100007>.

MANOVICH, Lev (2001), The Language of New Media. Cambridge, Massachusetts, Londres, The MIT Press.

MARX, Karl (1867), El Capital, Marxists Internet Archive. Consultado en <https://www.marxists.org/espanol/m-e/1860s/palp67s.htm> (10/2016).

MITCHELL, W.J.T. (2014), “¿Qué quieren realmente las imágenes?, Cocom. Consultado en <http://cocompress.com/files/gimgs/WJT%20Mitchell_Que%20quieren_realmente_las%20_imagenes[cocompress].pdf> (01/ 2016).

MBEMBE, Achille (2012), “Necropolítica. Una revisión crítica”, en Chávez, Elena (Curador académico), Estética y violencia: necropolítica, militarización y vidas lloradas. México, MUAC, pp. 130-139.

RAU, Alexandra (2010), Psychopolitik. Macht, Subjekt und arbeit der neoliberalen Gesselchaft. Frankfurt, Campus Verlag.

SEGATO, Rita (2015), La crítica a la colonialidad en ocho ensayos y una antropología por demanda. Buenos Aires, Prometeo Libros.

SEPÚLVEDA, Katia (2015), “Fascinate Violencia”, Found Footage de la serie Sense 8, temporada 1, capítulo 5.

SONTAG, Susan (2007), Bajo el signo de Saturno. Buenos Aires, Sello DeBolsillo Editorial Sudamericana.

VIRILIO, Paul (2003), Ant and Fear. Londres-Nueva York, Continuum.

Biografia de l'autor/a

Sayak Valencia, El Colegio de la Frontera Norte

Profesora Titular A, Departamento de Estudios Culturales, El Colegio de la Frontera Norte.

Publicades

15-12-2016

Descàrregues