The discourses of a typeface design project

Authors

  • María Pérez Mena Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU

Abstract

Human being is intrinsically creative. His/her capacity of creating new realities from other ones is an intellectual and highly complex activity. Because of that, designer needs to understand mental mechanisms of creation as well as the essence of what it is intended to design. Understanding typography as visual culture, and related to what that being said, this article aims to define typography as an interdisciplinary network. We also will analize creative process from the look directed by the project with the purpose of identify those basic elements that may help to strengthen not arbitrary but controlled decisions.

Keywords

Design methodology, design, typeface design, creativity

References

ARNHEIM, R. (1986). El pensamiento visual. (4). Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica

BRINGHURST, R. (2004). The elements of typographic style. (3). Washington, EE.UU: Hartley & Marks

CARRERE, A. (2009). Retórica tipográfica. Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia

COSTA, J. y RAPOSO, D. (2008). La rebelión de los signos : el alma de la letra. Buenos Aires, Argentina: La Crujía

CROSS, N. (1995). Discovering Design Ability. Discovering Design. Chicago, EE.UU: The University of Chicago Press

FRUTIGER, A. (2002). En torno a la tipografia. Barcelona, España: Gustavo Gili

HERNÁNDEZ, D. (2016). Tipografías arquitectónicas. grafica 7, 19-29.

MARINA, J.A. (1993). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona, España: Anagrama

MARTÍ FONT, J. M. (1999). Introducció a la metodologia del disseny. Barcelona, España: Edicions de la Universitat de Barcelona

MARTÍN JUEZ, F. (2002). Contribuciones para una antropología del diseño. Barcelona, España: Editorial Gedisa

MEDIAVILLA, C. (2005). Caligrafía: del signo caligráfico a la pintura abstracta. Valencia, España: Campgràfic

NOORDZIJ, G. (2000). Letterletter. Vancouver, BC, Canada: Hartley & Marks

PEIRCE, C. S. (1987). Obra Lógico Semiótica. Madrid, España: Taurus Comunicación

STEEN, M. (2013). Co-Design as a Process of Joint Inquiry and Imagination. Design Issues, 29, 16-28.

Author Biography

María Pérez Mena, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU

Investigadora pre-doctoral adscrita al Departamento de Dibujo de la Facultad de Bellas Artes. Miembro del Grupo de Investigación en Diseño Gráfico y Tipografía —Letraz—

Published

2017-01-12

How to Cite

Pérez Mena, M. (2017). The discourses of a typeface design project. Grafica, 5(9), 09–17. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.58

Downloads