Infographics in the Ibero-American digital press as a vehicle for clear and effective communication

Authors

  • Manuel Montes Vozmediano
  • López-del Ramo Joaquín Universidad Rey Juan Carlos

Abstract

The demand for information from society gives greater relevance to journalistic pieces with multimedia and graphic components. This study analyzes the communication patterns of online infographic reports that won awards in the international Malofiej contest. Using the technique of content analysis and a particular design tab, its informative attributes, structure, interactivity and multimedia components are evaluated. It is concluded that these reports are made up of several infographics, with a predominance of the interpretive style, a retrospective approach, an articulation in sections and their operation is intuitive, achieving clear and effective communication that promotes the correct decoding of informative message.

Keywords

Data visualization, infographic reporting, effective communication

References

Amit-Danhi, Eedan R. y Shifman, Limor (2018) Digital political infographics: A rhetorical palette of an emergent genre. New Media & Society, 20(10): 3540–3559. https://doi.org/10.1177/1461444817750565

Bachmann, Ingrid y Harlow, Summer (2012). Interactividad y multimedialidad en periódicos latinoamericanos: avances en una transición incompleta. Cuadernos de Información, 30, 41-52. Disponible en: <https://www.cuadernos.info/index.php/CDI/article/view/421/399> [Consultado el 24 de marzo de 2022]

Cairo, Albero (2008). Infografía 2.0: Visualización interactiva de información en prensa. Madrid: Alamut.

Cairo, Alberto (2011). El arte funcional. Infografía y visualización de información. Madrid: Alamut.

Cairo, Alberto (2017). Nerd Journalism: How Data and Digital Technology Transformed News Graphic (tesis doctoral). Barcelona: UOC. Disponible en: <https://bit.ly/2vP8jXl> [Consultado el 7 de junio de 2020]

Carrión, Katty Paucar y Coronel-Salas, Gabriela (2019). Laboratorios: un recurso para la innovación periodística. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E20, 477-489. Disponible en: <https://www.researchgate.net/publication/348350032_Laboratorios_un_recurso_para_la_innovacion_periodistica> [Consultado el 12 de marzo de 2022]

De Araújo Silva, Ana Carolina y Uliana Barboza, Eduardo Fernando (2017). Infografia multimídia: possibilidades interativas de um novo gênero ciberjornalístico. InfoDesign: Revista Brasileira de Design da Informação, 14(3). Disponible en: <https://infodesign.emnuvens.com.br/infodesign/article/viewFile/557/353> [Consultado el 7 de abril de 2022]

Dick, Murray (2014). Interactive Infographics and News Values. Digital Journalism, 2(4), 490-506. https://doi.org/10.1080/21670811.2013.841368

Esteves, Rita Salomé y Neves, Marco (2018). Interaction and Digital Infographics in Portuguese Media: When News Are Made of Things We Cannot See. En International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 432-439). Springer, Cham.

Igartua, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

Lankow, Jason, Ritchie, Josh y Crooks, Ross (2012). Infographics: The power of visual storytelling. New Jersey: John Wiley & Sons.

Lima Junior, Walter Teixeira y Uliana Barboza, Eduardo Fernando (2015). A infografía multimidia como narrativa jornalística e as possibilidades do HTLM5. Braziliam Journalism Research, II(2), 242-264. Disponible en: <https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/download/711/677> [Consultado el 18 de mayo de 2021]

López-del-Ramo, Joaquín (2017). Formatos novedosos del fotoperiodismo digital. Propuesta analítica basada en indicadores estructurales, formales y funcionales. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 31(73), 63-89. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57847

López-del-Ramo, Joaquín y Montes-Vozmediano, Manuel (2018). Construcción comunicativa del reportaje infográfico online de calidad. Elementos constitutivos. El profesional de la información, 27(2), 322-330. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.10

Martín-Sanromán, Juan-Ramón, Suárez Carballo, Fernando y Zambrano, Juan-Carlos. (2019). La Experiencia de Usuario en los productos periodísticos: un enfoque desde el diseño centrado en el lector-usuario. El Argonauta español, 16, 1-21. https://doi.org/10.4000/argonauta.3540

Martínez Arias, Santiago M. (2015). Alfabetización digital: infografía impresa vs. infografía multimedia. Revista Internacional de Tecnología, Conocimiento y Sociedad, 4(1), 113-127. Disponible en: <https://journals.eagora.org/revTECHNO/article/download/900/466/2881> [Consultado el 21 de octubre de 2022]

Montes Vozmediano, Manuel y García Jinénez, Antonio (2015). El color en las publicaciones periódicas. Funcionalidades en las revistas femeninas de alta gama. adComunica, 10, 117-134. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2015.10.8

Otero López, Marita, López García, Xosé y González Veira, Xaquín (2012). Diseño y visualización de la información. Caracterización del mensaje infográfico en los diarios españoles. Zer, 17(33), 143-165. Disponible en: <https://bit.ly/2TorbV5> [Consultado el 22 de enero de 2020]

Pérez-Seijo, Sara y Vizoso, Ángel (2021). ¿Infografías en los reportajes en vídeo 360º? La integración de la visualización de la información en entornos esféricos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 607-622. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.70547

Salaverría, Ramón (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. El profesional de la información, 28(1), e280101. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01

Robson Cordeiro, W. y Valero Sancho, J. L. (2018). Hiperinfografia: onde está a visualização sintética no jornalismo de nova era? Passagens, 9(1), 19-33. Disponible en: <http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/38540/1/2018_art_wrcordeirojlvsancho.pdf> [Consultado el 14 de abril de 2021]

Rost, Alejandro y Bergero, Fabián (2016). Argentina. En Salaverría, R. (Ed.), Ciberperiodismo en Iberoamérica (pp. 1-20). Barcelona: Editorial Ariel. Disponible en: <https://bit.ly/2FbdtB2> [Consultado el 7 de junio de 2020]

Ruiz, Maritza (2020). La infografía digital periodística y su aporte a la prensa escolar. Kepes, 17(21), 395-435. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.21.14

Saraza, Laura M., y Silva, Sandra J. (2015). Infografías interactivas: un recurso socioeducativo. Kepes, 12, 285-303. https://doi.org/10.17151/kepes.2015.12.12.14

Subiela, Blas, Miralles, María Ascensión y Sánchez, David (2019). Propuesta de diseño claro y transparente para la factura eléctrica regulada en España. Grafica, 13: 11-20. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.125

Teixeira, Tattiana (2007) A presença da infografia no jornalismo brasileiro . proposta de tipologia e classificação como gênero jornalístico a partir de um estudo de caso. Revista Fronteiras, IX(2): 111-120. Disponible en: <http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/5847> [Consultado el 12 de septiembre de 2021]

Teixeira, Tattiana (2009). O futuro do presente: os desafios da infografia jornalística. :ícone, 11(2), 1-17. https://doi.org/10.34176/icone.v11i2.230170

Valero, José Luis (2008). La infografía digital en el ciberperiodismo. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 492-504. https://doi.org/10.4185/RLCS-63-2008-799-492-504

Valero, José Luis (2010). La comunicación de contenidos en la infografía digital. Estudios sobre el mensaje periodístico, 16, 469-484. Disponible en: <https://bit.ly/2Ea8W30> [Consultado el 7 de abril de 2022]

Vanichvasin, Patchara (2013). “Enhancing the quality of learning through the use of infographics as visual communication tool and learning tool”. En: Proceedings ICQA 2013 International Conference on QA Culture: Cooperation or Competition, pp. 135-142.

Vargas Jiménez, Sandra Paola, Greiff Tovar, Boris Alexander y Rojas Ramírez, Óscar (2014). ¿Infografía… visualización… diseño de información? En busca de los indicios de su configuración y delimitación como campo disciplinar. Kepes, 10, 105-141. Disponible en: <http://kepes.ucaldas.edu.co/downloads/Revista10_7.pdf> [Consultado el 7 de junio de 2020]

Published

2025-01-14

How to Cite

Montes Vozmediano, M., & Joaquín, L.- del R. (2025). Infographics in the Ibero-American digital press as a vehicle for clear and effective communication. Grafica, 13(25), 91–101. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.345

Downloads