A/r/tographic action in the urban context as an instrument for critical reflection on the environment
Abstract
A project is presented whose central part is an educational research experience in the heart of an urban area of a city. The sample is of 49 students in Degree in Early Childhood Education. The methodological approach belongs to the theoretical bases of Situated Learning with mobile devices, the perception of the environment, the A/r/tography and the critical questioning through the image, establishing a relationship with the image, what is perceived and what is projected, influenced by these images. The result shows, in general, a lack of critical questioning, as well as a great absence of analysis of the visual
Keywords
Visual education, critical look, situated learning, city, photographyReferences
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
Dondis, D. (2002). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.
González, M. R., Marcellán, I. y Arriaga, A. (2015). Produciendo cultura visual: ¿qué se aprende dentro y fuera de la escuela? II Congreso de Investigación en Artes Visuales ANIAV. http://dx.doi.org/10.4995/ANIAV.2015.1221
Gouzouasis, P., Irwin, R., Miles, E. y Gordon, A. (2013). Commitments to a community of artistic inquiry: Becoming pedagogical through a/r/tography in teacher education. International Journal of Education & the Arts, 14(1). Recuperado de http://www.ijea.org/v14n1/
Huerta, R. (2019). Arte para primaria. UOC.
Huerta, R. (2021). Cementerios para educar. Mcgraw-Hill.
Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated Learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Leblanc, N., Davidson, S. F. y Ryu J. Y. (2015). Becoming through a/r/tography, autobiography and stories in motion. Revista Internacional de Educación a través del Arte, 11 (3): 355-374. https://doi.org/10.1386/eta.11.3.355_1.
Manifold, M., C. (2009). What art educators can learn from the fan-¬based artmaking of adolescents and young adults. Studies in Art Education, 50(3), 257-271.
Marcellán, I., Arriaga, A., Aguirre, I., Calvelhe, L. y Olaiz, I. (2014). El papel de la escuela en la producción de cultura visual de los jóvenes. En Veiga, F. (Coord.) Atas do I Congresso Internacional. Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação Veiga. ISBN:978-989-98314-7-6.
Marcellán-Baraze, I., Calvelhe, L., Agirre, I. y Arriaga, A. (2013). Estudio sobre jóvenes productores de cultura visual: evidencias de la brecha entre la escuela y la juventud. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3), 525-535. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n3.40752
Marcellán-Baraze, I., y Agirre-Arriaga, I. (2008). El valor educativo de los medios: correlaciones socioculturales. Comunicar, 31. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-046
Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Muñoz-Jiménez, J. (2019). Fotografía, memoria e identidad. Revista de Comunicación de la SEECI, 49, 123-140. http://doi.org/10.15198/seeci.2019.49.123-140
Ramón-Verdú, A. J. (2019). El azar en el proceso creativo fotográfico. La narrativa fotográfica en imágenes inesperadas. Revista Visuais, 5(1), 43. https://doi.org/10.20396/visuais.v5i1.12135
Ramón-Verdú, A. J. y Villalba-Gómez, J. V. (2022). The Image as Language: The Creation and the Use of the Visual Message by Young University Students in Their Communicative Social Activity. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.944187
Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2009). El proceso de investigación (parte 1). En R. Bisquerra (ed.). Metodología de la investigación educativa (pp. 89-125). Madrid: La Muralla.
Vieytes, R. (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Epistemología y Técnicas. Editorial de las Ciencias.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2024 Jose victor Villalba Gómez, Alfredo José Ramón Verdú, Pedro Victorio Salido López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.