Revisió del concepte de marca interna: la transmissió de la promesa de marca als clients per part dels empleats

Autors/ores

  • Ana María Enrique Jiménez Universidad Autònoma de Barcelona
  • Carlos De la Guardia Gascuñana

Resum

El present article és una revisió conceptual sobre el internal branding amb la pretensió de conèixer l'estat de la qüestió així com la seva articulació en les organitzacions. La investigació de camp realitzada es basa en quinze entrevistes a experts en la matèria on s'analitza com es gestionen els programes de internal branding i quins departaments són els idonis per a implementar-los en les organitzacions.

Paraules clau

Internal branding, màrqueting, empleats, clients, marca, organització

Referències

AAKER, D. A. (2002). “Building Strong Brands”. En: Academy of Management Journal, nº 37(4), p. 765-802.

aguado, m. & jiménez, a. (2009). Employer branding. Córdoba: Almuzara.

ALBRECHT, S. L. (2010). “Employee engagement: 10 key questions for research and practice. The handbook of employee engagement: Perspective, issues, research and practice” En: ALBRECHT s. l. (2010) Handbook of employee engagement; perpectives, research and practice. Northamptom, MA: Edward Elgar. P. 3-19

BERRY, L. (2000). Cómo descubrir el alma del servicio. Los nueve motores del éxito empresario sostenido. Barcelona: Granica.

COSTA, J., (2012). El DirCom hoy: Dirección y gestión de la comunicación en la nueva economía. Barcelona: Costa Punto Com.

FOSTER, c., punjaisri, k., & cheng r., (2010), “Exploring the relationship between corporate, internal and employer branding”. En: Journal of Product & Brand Management, Vol. 19, nº 6, p. 401 – 409.

GILLIS T. (2011). The IABC handbook of organizational communications. San Francisco: Joseey Bass.

GRACE, D. & O’CASS, A. (2005). “Examining the effects of service brand communications on brand evaluation”. En: Journal of Product & Brand Management, vol. 14, n.º 2, p. 106-116.

IND, N. (2001). Living the Brand: How to Transform Every Member of your Organization into a Brand Champion. Londres: Kogan Page.

KELLER, K. L. (2003). Strategic Brand Management: Building and Managing Brand Equity. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

KING, C. & GRACE, D. (2008). “Internal branding: Exploring the employee’s perspective”. En: Journal of Brand Management, vol. 15, n.º 5, p. 358-372.

—, (2012). “Examining the antecedents of positive employee brand-related attitudes and behaviours”. En: European Journal of Marketing, vol 46(3/4), p. 469-488.

LAMBIN, J. J. (2012). Market driven management: Strategic and operational marketing. London: Palgrave MacMillan.

MAHNERT, K. (2009). The brand Inside. Saarbucken: VDM Verlag.

MAHNERT, K. F. & TORRES, A.M. (2007). “The brand inside: The factors of failure and success in internal branding”. En: Irish Marketing Review, 19(1), p. 54-63.

MORTIMER, R. (2002). “Stomach-churning strategies”. En: Brand Strategy, vol. 158, abril, p. 20-22.

MACLAVERTY, N. & ODDIE, H., (2015). Internal Branding: A how to guide. Toronto: CMA

PUNJAISRI, K., WILSON, A., et al (2009). “Internal branding: an enabler of employees’ brand-supporting behaviours”. En: Journal of Service Management, Vol. 20 Iss: 2, pp.209 - 226

—, (2011). “Internal branding process: key mechanisms, outcomes and moderating factors”. En: European Journal of Marketing, vol. 45(9/10), p.1521-1537.

RAVENS, C. (2014). Internal Brand Management in international contexts. Weisbaden: Springer Gabler.

sARTAIN, l. & schumann, m. (2006). Brand From the Inside: Eight Essentials to Emotionally Connect Your Employees to Your Business. San Francisco, CA: Jossey -Bass.

SCHULTZ, D., et al. (2003). IMC: The next generation: Five steps for delivering value and measuring returns using marketing communication.. Boston: McGraw Hill Professional.

SCHMITT, B. (2011). Experience Marketing. Boston: Delft.

THOMSON, K. & De Chernatony, L. (1999). “The Buy-in Benchmark: How Staff Understanding and Commitment Impact Brand and Business Performance”. En: Journal of Marketing Management 15(8), november, p. 819-835.

WELCH, M. (2011). “The evolution of the employee engagement concept: communication implications.” En: Corporate Communications: An International Journal, 16(4), p. 328-346.

WIMMER, R. D. & Dominick, J. R. (1996) La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

ZUCKER, R. (2002). “More than a name - internal branding at Pearl”. En: Strategic Communication Management, 6(4), junio-julio, p. 4-7.

Publicades

2017-01-12

Com citar

Enrique Jiménez, A. M., & De la Guardia Gascuñana, C. (2017). Revisió del concepte de marca interna: la transmissió de la promesa de marca als clients per part dels empleats. Grafica, 5(9), 29–37. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.68

Descàrregues