Pere Tomàs: mestre subtilíssim. A propòsit d’un llibre recent
Resum
L’edició recent d’un tractat logicometafísic del filòsof català Pere Tomàs (1280-1340) és una bona ocasió per esclarir la posició d’aquest franciscà en relació amb l’escola escotista de la qual formà part i, des d’una perspectiva més general, estudiar el tipus de relacions que, en termes de fidelitat i originalitat acadèmica, s’establiren entre el mestre escocès Duns Escot i els seus deixebles de primera generació. L’examen de la teoria sobre les distincions exposada en el tractat en qüestió permet afirmar que Pere Tomàs fou un autor fidel i crític, ensems, respecte de la doctrina del doctor Subtilis.Paraules clau
escotisme, franciscanisme, teoria de la distinció, Pere Tomàs, Duns EscotReferències
ANDERSEN, C. A. (2011). «Introducció - Introduction». A: Pere Tomás. Tractatus Brevis de modis distinctionum. Santa Coloma de Queralt: Obrador Edèndum.
BÉRUBÉ, C. (1984). «La première école scotiste». Preuve et raisons à l’Université de Paris: Logique, ontologie et théologie au xive siècle. Editat per Z. Kaluza i P. Vignaux. París: Vrin.
BOADAS LLAVAT, A. (2009). «Joan Duns Escot i els escotistes catalans». Enrahonar, 42, 47-63.
BOS, E. P. (2000). «Petrus Thomae’s De Distinctione Predicamentorum (With a working edition)». The Winged Chariot: Collected essays on Plato and platonism in honor of L. M. Rijk. Editat per M. Kardaun i J. Spruyt. Brill: Leiden-Boston-Colona, 277-312.
— (2003). «Petrus Thomae on unity that is less than numerical». La tradition médiévale des catégories (XII-XIV siècles). Editat per J. Biard i I. Rosier-Catach (eds.). Lovaina / París: Editions Peeters, 207-223.
BRADY, I. (1971). «The Later Years of Petrus Thomae, OFM». Studia Mediaevalia et Mariologica P. Carlo Bali septuagesimum explenti annum dicata. Roma: Antonianum.
BRIDGES, G. G. (1959). Identity and Distinction in Petrus Thomae. Nova York: The Franciscan Institute.
DUMONT, S. D. (1988). «The Univocity of the Concept of Being in the Fourteenth Century: II. The De ente of Peter Thomae». Medieval Studies, 50, 186-256.
KNEBEL, S. K. (2013). Medievalia et Humanistica, 38, 123-130. [Recensió de P. Tomàs (2011).]
MARTÍ DE BARCELONA [Bagunyà, J.] (1927). «Fra Pere Tomàs (XIV), Doctor strenuus et invincibilis». Estudis Franciscans, 39, 90-103.
MENSA, J. (2013). Analecta Sacra Tarraconensia, 86, 1010-1018. [Recensió de P. Tomàs (2011).]
PERE TOMÁS (2011). Tractatus Brevis de modis distinctionum. Editat per C. López i J. Batalla. Santa Coloma de Queralt: Obrador Edèndum. Bibliotheca Philosophorum Medii Aevi Cataloniae.
PERLER, D. (2011). Vivarium [en línia], 49 (4), 368-370. [Recensió de P. Tomàs (2011).] http://dx.doi.org/10.1163/156853411X606392
PINI, G. (1995). «Scotistic Aristotelianism: Antonius Andreas’ “Expositio” and “Quaestiones” on the Metaphysics». Via Scoti: Methodologica ad mentem Joannis Duns Scoti. «Atti del Congresso Scotistico Internazionale, Romae, 9-11 marzo 1993. I. Roma, PAA: Edizioni Antonianum, 375-389.
SCHABEL, C. i SMITH, G. M. (2012). «The Franciscan Studium in Barcelona in the Early Fourteenth Century». Philosophy and Theology at the Studia of the Religious Orders and at Papal and Royal Courts: Rencontres de philosophie médiévale, 15. Editat per K. Emery Jr., W. J. Courtenay i S. M. Metzger. Turnhout: Brepols.
TEETAERT, A. (1933). «Pierre Thomas, 67». Dictionnaire de Théologie Catholique XII (1899-1950). París: Librarie Letouzey et Ané.
VICENT FERRER (2010). Quaestio de unitate universalis (Ma’amar nikhbad bakolel). Editat per A. Fidora i M. Zonta. Santa Coloma de Queralt: Obrador Edèndum. Bibliotheca Philosophorum Medii Aevi Cataloniae.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Maria Cabré i Duran

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.