Les relacions de poder en la «Disputatio inter clericum et militem»
Resum
En la història de la relació entre els poders espirituals i seculars, a finals del segle XIII, l’anònima Disputatio inter clericum et militem va ser una de les respostes a la butlla papal Clericis laicos (1296), escrita a la cort de Felip IV enmig d’una guerra entre França i Anglaterra. En aquesta butlla, Bonifaci VIII prohibia al clergat pagar qualsevol impost i concedir ajuda financera als poders seculars sense l’autorització de la Santa Seu, tot amb l’objectiu de rebutjar les pretensions del clergat i de difondre el pensament polític dels juristes i de la reialesa. Escrit en forma de diàleg, la Disputatio difereix tipològicament del patró comú d’altres textos polítics d’aquesta època. Entre les seves idees principals, ancorades en la Política d’Aristòtil i en el dret romà, tal com explica el soldat, portaveu de la part monàrquica, destaquem les següents: a) el clergat no està autoritzat a legislar en matèries relacionades amb l’esfera secular, ja que estan més enllà de les seves competències; b) els interessos comuns de tots els francesos, específicament la defensa del regne, estan per sobre dels interessos particulars de qualsevol ordre social; c) el clergat té el deure moral d’ajudar econòmicament en la defensa del regne; d) dins de les fronteres del regne/territori, el poder reial està per sobre de qualsevol altre poder i tots els homes i dones són els seus súbdits; el poder reial, per tant, deté i exerceix els poders judicial, legislatiu i administratiu.Paraules clau
poder espiritual i secular, filosofia política, Bonifaci VIII, Felip IV, butlla papal Clericis laicosReferències
BONIFÁCIO VIII (1997). «Bula Clericis laicos». In: SOUZA, José A. de C.R. de e BARBOSA, João Morais (eds.). O reino de Deus e o reino dos homens. As relações entre os poderes espiritual e temporal na Baixa Idade Média (da reforma gregoriana a João Quidort). Porto Alegre: Edipucrs, 151-152.
DUPUY, Pierre (1613). Histoire du différend d’entre le pape Boniface VIII et Philippe le Bel. Paris: Sebastian e Gabriel Cramoisy.
DYSON, Robert William (1999). Three Royalistic Tracts, 1296-1302: Antequam essent clerici; Disputatio inter Clericum et Militem; Quaestio in utramque partem. Bristol: Thoemmes Press.
GOLDAST, Melchior (1611). Monarchia Sancti Romani Imperii. Hannoviae. Vol. II. Reimpressão anastática: Graz, 1959.
LEWIS, Ewart (1974). Medieval political ideas (2 ed.). New York: Coopers Square Publishers.
MACCARRONE, Michele (1980). «Innocenzo III et la feudalità: non ratione feudi, sed occasione peccati». In: Structures féodales et féodalisme dans l’Occident méditerranéen (Xe-XIIIe siècles). Bilan et perspectives de recherches. Actes du Colloque de Rome (10-13 octobre 1978). Publications de l'École Française de Rome, 44. Rome: École Française de Rome, 457-514.
— (1982). «La papaute et Philippe Auguste: La décretale Novit ille». In: BAUTIER, R. H. (ed.). La France de Philippe Auguste: Le Temps des Mutations. Paris: CNRS, 383-409.
MARSÍLIO DE PÁDUA (1997). Defensor da Paz. Introdução Piaia, G. Bertelloni, F. Souza, José A. de C.R. de. Tradução e notas Souza, José A. de C.R. de. Coleção Clássicos do pensamento político, vol. 12. Petrópolis: Vozes.
MIETHKE, Jürgen (2005). Ai confini del potere – Il dibattito sulla potestas papae da Tommaso a Guglielmo d’Ockham. Padova: Editrici Francescane.
MIREPOIX, Lévis de (1969). L’attentat d’Agnani. Paris: Gallimard.
GUILHERME DE OCKHAM (1988). Brevilóquio sobre o principado tirânico, vol. 9 (Coleção Clássicos do Pensamento Político). Intr., em parceria com José A. de C.R. de Souza, trad., e notas Luís A. De Boni. Petrópolis, RJ: Vozes.
— (1999). Obras políticas, vol. 2 (Coleção Pensamento Franciscano). Porto Alegre: Edipucrs-Bragança Paulista-EDUSF.
— (2002). Oito questões sobre o poder do papa. Trad., introdução e notas José Antônio de C.R. de Souza. Porto Alegre: Edipucrs-Universidade São Francisco.
— (2012). Terceira Parte do Diálogo. Intr., trad., e notas de José Antônio de C.R. de Souza. Famalicão: Edições Húmus.
ROSA, Jose Maria da Silva (2016). «Rex Pacificus». In: SOUZA, J. A. C.R. de e BAYONA AZNAR, Bernardo. Igreja e Estado, teorias políticas e relações de poder no tempo de Bonifácio VIII, (1294-1303) e João XXII (1316-1334). Braga: Axioma-Publicações da Faculdade de Filosofia, Universidade Católica Portuguesa, 83-130. https://doi.org/10.17990/Axi/2016_9789726972518_083
SOUZA, José A. C.R. (2012). «Tiago de Viterbo OESA e Guilherme de Ockham O. Min.: em torno à interferência do papa e dos bispos na esfera secular». In: José Maria da SILVA ROSA (ed). Da autonomia do político entre a Idade Média e a Modernidade. Lisboa: Instituto de Filosofia Prática da U.B.I., Documenta, 243-267.
— (2014). «Antes que houvesse clérigos». Trans/Form/Ação, Marília, 37 (3), 87-110.
— (2016). «Questão disputada sobre ambas as partes, a favor e contra o poder pontifício». In: SOUZA, J. A. C.R. de e BAYONA AZNAR, Bernardo. Igreja e Estado, teorias políticas e relações de poder no tempo de Bonifácio VIII, (1294-1303) e João XXII (1316-1334). Braga: Axioma-Publicações da Faculdade de Filosofia, Universidade Católica Portuguesa.
SOUZA, José A. de C.R. de e BARBOSA, João Morais (1997). O reino de Deus e o reino dos homens. As relações entre os poderes espiritual e temporal na Baixa Idade Média (da reforma gregoriana a João Quidort). Porto Alegre: Edipucrs.
VILLOSLADA, Ricardo e LLORCA, Bernardino (1963). Historia de la Iglesia Católica, vol 2. Madrid: BAC.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2018 José Antônio de C.R. De Souza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.