Learning situations. Ideas for s ciences currículum.
Abstract
Didactic frameworks for Science teaching and their connection with different types of Learning Situations are described. To facilitate its deployment with the new curriculum, guidelines are proposed for the design of situations based on demand, scenario and content. Various components are discussed (alignment of learning and design objectives, interdisciplinarity, assessment, critical orientation ...) and examples and bibliographic frameworks are proposed for each type of Learning Situation.
Keywords
Curriculum , deployment, Learning Situations, competencesReferences
Acevedo Díaz. J.A., García-Carmona, A. i Aragón, M.M. (2016). Un caso de Historia de la Ciencia para aprender Naturaleza de la Ciencia: Semmelweis y la fiebrepuerperal. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 13 (2), 408-422.
Acevedo-Díaz J.A., Vázquez A. i Manassero, M.A. (2003) Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias 2(2), 80-111.
Aikenhead G.S. (2006) Science Education for Everyday Life. Evidence-Based Practice. Teachers College Press
Alcaraz-Domínguez S., Barajas M., Malagrida R. i Pérez F. (2015) Els projectes Europeus Engaging Science, Xplore Health, RRI Tools i Scientix: Finestres a la formació i la participació en comunitats docents per al treball amb Controvèrsies i Recerca i Innovació Responsables. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària (30), 47-54.
Aliberas, J. (2006). Diàleg socràtic a la classe de ciències. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària (3), 29-33.
Albalat, A. (2017) Design Thinking en STEAM. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària (34), 31-36.
Astolfi, J.P. (1993) ). Styles d’apprentissage et modes de pensée. A: Jean Housaye (Ed), La pédagogie: unes encyclopédie por aujourd’hui. ESF Sciencies Humaines.
Blanco, A., España. E. i Rodríguez, F. (2012). Contexto y enseñanza de la competencia científica. Revista Alambique de Didáctica de las Ciencias Experimentales, (70), 9-18.
Caamaño, A. (2012). ¿Cómo introducir la indagación en el aula? Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales (70), 83-91.
Cañal, P. (2012). ¿Cómo evaluar la competència científica? Investigación en la escuela, 78, 5-16.
Copeland, M. (2005). Socratic circles, fostering critical and creative thinking in middel an high school. Stenhouse Publishers.
Couso, D. (2015). La clau de tot plegat: la importància de “què” ensenyar a l’aula de ciències. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària (29), 29-36.
Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Ediciones Morata.
Díaz N. i Jiménez-Liso M. R. (2012) Las controversias sociocientíficas: temáticas e importancia para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 9(1), 54-70
Domènech-Casal, J. (2017) Aprendizaje Basado en Proyectos y comptencia científica. Experiencias y propuestas para el método de estudios de caso. X Congreso Internacional sobre investigación en Didáctica de las Ciencias . Enseñanza de las Ciencias, número especial 5177-5183.
Domènech-Casal, J. (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies. 28 propostes i reflexions per ensenyar Ciències. Rosa Sensat.
Domènech-Casal, J. (2021). Resignificación STEM y escuela. Escenas ABP desde el Itinerario Minerva. Boletín Ciencia Tecnología y Sociedad 15, 57-65.
Domènech-Casal, J. (2022a). Reflexions i orientacions per al desplegament del nou currículum de Ciències a l’ESO. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària (en premsa).
Domènech-Casal, J. (2022b, en edició). Mueve la Lengua, que el cerebro te seguirà. 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar Ciencias. Graó.
Domènech-Casal, J i Marbà-Tallada, A. (2022). La dimensión epistémica de la competencia científica. Ejes para el diseño de actividades de aula. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales (42), 81-98.
Domènech-Casal, J., Marchán-Carvajal, Vergara, E. (2015). Controvèrsies Sòcio-Científiques. Educació per al Desenvolupament i la Salut, Pseudociències i eines per a l'avaluació d'activitats. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, (30),
-38.
Duschl, R. & Grandy, R. (2012). Two views about explicitly teaching nature of Science. Science and Education, 22(9), 2109–2139.
Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Publicacions Universitat de València.
Garrido, A. i Simarro, C. (2014). El nou marc d’avaluació de la competència científica PISA 2015 : revisió i reflexions didàctiques. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (28), 21-23.
Gilbert J.K. (2006) On the nature of ‹‹context›› in chemical education. International Journal of Science Education 28(9), 957-976.
Grau, R. (2010). Altres formes de fer Ciència. Rosa Sensat.
Herreid, C. F. (1994). Case studies in science: A novel method for science education. Journal of College Science Teaching, 23 (4), 221-229.
Hodson, D. (1994). Hacia un enfoques más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12(3), 299-313.
Hodson, D. (2014). Learning Science, Learning about Science, Doing Science: Different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education, 36(15), 2534–2553.
Izquierdo, M, Calvo, C., Guitart, F., Garcia, G., Aliberas, J., Estaña, J.L. & Guerrero, M. (2021). Ciència escolar per als reptes actuals: esculls en el camí i estratègies per superar-los. Revista Ciències 43, 38-47.
Kilpatrick, W.E. (1918). The Project Method: the use of the purposeful act in the educative process. Teachers college, Columbia University.
Larmer, J., Mergendoller, J. i Boss, S. (2015). Setting the Standard for Project Based Learning: A Proven Approach to Rigorous Classroom Instruction.ASCD,
Llewellyn, D. (2005). Teaching High School Science through Inquiry: A case study approach. Thousand Oaks, NSTA Press & Corwin Press.
Lave, J. i Wenger, E. (1991) Situated Learning. Legitimate peripheral participation, University of Cambridge Press.
Lederman, N.G. i Lederman, J.S. (2004) Revising instruction to teach nature of science. The Science Teacher 7(9), 36-39.
López, V. & Domènech-Casal, J. (2018). Juegos y gamificación en las clases de ciencia: ¿una oportunidad para hacer mejor clase o para hacer mejor ciencia? Revista Eletrônica Ludus Scientiae 2(1), 35-44.
Marchán, I., Palou, L., Royo, P. i Domènech-Casal, J. (2017). Els contextos quotidians i els Estudis de Cas com a espai didàctic per a l'ensenyament de les Ciències basat en Projectes. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària (33), 8-14.
Pérez-Torres, M. (2019). Enfocant el disseny de projectes per a fomentar una activitat científica escolar a secundària a través de l’ABP. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària (38), 18-26.
Rodríguez-Gómez, D. (2011). La gestión del conocimiento en las organizaciones educativas. Revista Catalana de Pedagogia 7, 435-448.
Roth W. M. i Lee S. (2004) Science education as/for participation in the community. Science Education 88 (2), 263-291.
Ruiz, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Graó.
Ruiz, N., Llorente, I. i Domènech-Casal, J. (2017). Indagación, Exoplanetas y Competencia Científica. Los estudios de Caso como ABP para las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 25(2), 191-202.
Sadler T. D. (2009) Situated learning in science education: socio-scientific issues as contexts for practice. Studies in Science Education 45(1), 1-42.
Sanmartí, N. (2016). Trabajo por proyectos: ¿filosofía o metodología? Cuadernos de Pedagogía, 472, 44–46.
Serrano F., Holocher-Ertl T., Kieslinger B., Sanz F. i Silva C.G. (2014) White Paper on Citizen Science for Europe. Socientize consortium. European Comission.
Simarro. C., Couso, D. i Pintó, R. (2013). Indagació basada en la modelització: un marc per al treball pràctic. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, (25), 35-43.
Solé, C., Hernández, M. I. i Márquez, C. (2021) El ciclo de modelización como herramienta de análisis de una unidad didáctica sobre energia. Didacticae 5, 43-56.
Soler, J. (2021). Pensar, fer i entendre ciència a través de l’error. Revista Ciències 43, 48-59.
Solbes J. (2013) Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo de pensamiento crítico (I): Introducción. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 10 (1),1-10.
Wasserman, S. (1999). El estudio de casos como método de enseñanza. Amorroutu Editores.
Wiggins, G. (2004). Socratic seminars: Guidelines. Authentic education
Windschitl, M., Thompson, J i Braaten, M. (2008) Beyond the Scientific Method: Model-Based Inquiry as a New Paradigm of Preference for School Science Investigations. Science Education, 92(5), 941 - 967
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Jordi Domènech Casal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.