Reflections and guidelines to deploy the new Science Curriculum in ESO.

Authors

  • Jordi Domènech Casal Ins Marta Estrada

Abstract

The frameworks and items of the new curriculum are described and an analysis and proposals are made for the deployment and design and sequencing of teaching units and anual programs. Aspects related to the sequencing of contents as of learning progressions and the definition of specific competences and their concretion in objectives and evaluation criteria are discussed. Templates and tools are proposed to facilitate the deployment of the new Science curriculum.

Keywords

curriculum , deployment, key ideas , competences SDG

References

Caamaño, A. (2020). Grandes ideas y cuestiones clave del currículo de química. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 100, 23-32.

Carrasco, X. (2022). Allò tant vilipendiat del llibre de text. Diari de l’Educació, 15/06/2022. https://diarieducacio.cat/allo-tan-vilipendiat-del-llibrede-text/

Cortés, A. L. i Martínez, M.B. (2020). Los retos del currículo de geologia. Alfabetización en torno a las ciencias de la Tierra. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 100, 41-47.

Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. XXVI Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales. https://encuentrodedidcticadelamatemticayciencias.files.wordpress.com/2015/12/couso-2014.pdf

López. V., Couso, D. i Hernández, M. I. (2020). Nuevas miradas sobre el currículo de física. Grandes ideas, contexto y prácticas científicas. Alambique Didácticade las Ciencias Experimentales, 100, 16-22.

Díaz, N. i Jiménez, R. (2012). Las controversias sociocientíficas: temáticas e importancia para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(1), 54-70.

Domènech, A. M., Márquez, C., Marbà-Tallada, A. i Roca, M. (2015). La medicalización de la sociedad, un contexto para promover el desarrollo y uso de conocimientos científicos sobre el cuerpo humano. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y

experiencias didácticas, 33(1), 101-25.

Domènech-Casal, J. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos y Competencia Científica. Experiencias y propuestas para el método de Estudios de Caso. Enseñanza de las Ciencias, Setembre 2017 (número extraordinari) 5177-5183.

Domènech-Casal, J. (2019). Aprenentatge Basat en Projectes, Treballs pràctics i Controvèrsies. 28 experiències i reflexions per a ensenyar Ciències. Rosa Sensat.

Domènech-Casal, J. (2022). Situacions d’aprenentatge a les Ciències. Idees per al desplegament curricular de les Ciències. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, (en premsa).

Domènech-Casal, J., Marchán-Carvajal, I. i Vergara. E. (2015) Experiències d'aula amb el treball amb Controvèrsies Sòcio-Científiques. Educació per al Desenvolupament i la Salut, Pseudociències i eines per a l'avaluació d'activitats. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (30), 32-38.

Domènech-Casal, J. i Ruiz, N. (2016). De l'epiteli de ceba a la indagació. Un marc per a construir pràctiques investigadores cap a la Competència Científica. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (32), 9-19.

Domènech-Casal, J., Lope, S. i Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2203.

Duschl, R. i Grandy, R. (2012). Two views about explicitly teaching nature of Science. Science and Education, 22(9), 2109–2139.

Farró, L., Lope, S., Marbà-Tallara, A. i Oliveras, B. (2015). Les Controvèrsies Sòcio-Científiques com a contextos d’aprenentatge i comunicació a l’aula. Anàlisi crítica de la informació i habilitats comunicatives. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (30), 39-46.

Garrido, A. i Simarro, C. (2014). El nou marc d’avaluació de la competència científica PISA 2015 : revisió i reflexions didàctiques. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (28), 21-23

Grau, R. (2009). Altres formes de fer ciència. Alternatives a l’aula de secundària. Rosa Sensat.

Harlen, W. (Ed.) (2010) Principles and Big Ideas of Science Education. Association for Science Education. https://www.ase.org.uk/bigideas

Herrero, Y. (2021). Los cinco elementos. Atmarcadia.

Latouche, S. (2004). Survivre au développement. Mille et Une Nuits.

López-Simó, V. i Couso, D. (2022). Un currículo operativo con 10 ideas clave sobre energia para construir a lo

largo de la escolaridad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación delas Ciencias, 19 (3), 350101.

Marbà-Tallada, A. (2020). Claves para mejorar el currículo de biología. Grandes ideas y principios del pensamiento biológico. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 100, 33-40.

Marchán-Carvajal, I., Palou, L., Royo, P. i DomènechCasal, J. (2017). Els contextos quotidians i els Estudis de Cas com a espai didàctic per a l’ensenyament de les Ciències basat en Projectes. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (33),

-14.

Marín, J. (2022). Educar per al col·lapse. Onada.

Moreno, L., de la Fuente, A. & Rodríguez-Villamil, A. (2022). Física y Química en la LOMLOE: una mirada al nuevo currículo de ESO y Bachillerato. Faraday: Boletín de Física y Química, (37), 4-14.

National Research Council (2012) A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts,

and Core Ideas. Washington, DC: The National Academies. https://doi.org/10.17226/13165.

Pérez-Torres, M. (2019). Enfocant el disseny de projectes per fomentar una activitat científicaescolar a secundàriaa través de l’ABP. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (38), 18-21.

Ruiz, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Graó.

Sanmartí, N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Octaedro.

Touron, J.L., Vergara, E., Arcas, A. i Costa, M. (2017). Els gèneres de comunicació científica i el laboratori com a espai didàctic per a l’ensenyament de les Ciències basat en Projectes. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (33), 15-20

Published

2023-01-31

Downloads