ProuNIMBY, a PBL experience in STEM framework with values at secondary level.

Authors

  • Roger Camprubí Cirera Departament d'Educació
  • Jordi Boixader Subirana

Abstract

This article describes ProuNIMBY, a Project Based Learning (PBL) sequence designed to apply curricular contents of Physics and Chemistry and Technology to the awareness of a social problem and which also affects the day-to-day life of the institute: the avoidable generation of waste. ProuNIMBY aims to use curricular knowledge to apply it in a real context and provoke reflection on how a change in habits can be achieved in relation to improving sustainability. The results obtained are analysed and commented on and it is concluded what the incidence of communicating the scientific knowledge obtained on the subsequent use of bricks in the institute is and, by extension, in the daily life of the students.

Keywords

PBL, STEM, Values, secondary, sustainability, waste

References

AAVV (2019). Organizar e impulsar un centro de secun-daria hacia el trabajo por proyectos. Aula de Secun-daria, (31), 27-31.

Simarro, C., Couso, D. i Pintó, R. (2013). Indagació ba-sada en la modelització: un marc per al treball pràc-tic. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, (25), 35-43.

Couso, D. (2017). Per a què estem a STEM? Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, (34), 22-30.

Domènech-Casal, J. (2016a). Contexto y modelo en el aprendizaje basado en proyectos: apuntes para el ámbito científico. Alambique: Didáctica de las Cien-cias Experimentales, (98), 71-76.

Domènech-Casal, J. (2016b). De l'epiteli de ceba a la indagació. Un marc per a construir pràctiques inves-tigadores cap a la Competència Científica. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i se-cundària, (32), 12-22.

Domènech-Casal, J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM. Componentes didácti-cas para la Competencia Científica. Ápice. Revista de Educación Científica, 21(2), 29-42.

Izquierdo, M., Tortosa, M. i Merino, C. (2010). Fer quími-ca. Educació Química (5), 39-45.

Llorente, I.. Domènech, X., Ruiz, N., Selga, I., Serra, C. i Domènech-Casal, J. (2017) un congreso científico en secundària: articulando el aprendizaje basado en proyectos y la indagación científica. Investigación en la Escuela, (91), 72 - 89

Pérez-Torres M., Couso D. i Márquez C. (2021) ¿Cómo diseñar un buen proyecto STEM? Identificación de tensiones en la co-construcción de una rúbrica para su mejora. Revista Eureka sobre Enseñanza y Di-vulgación de las Ciencias 18(1), 1301.

Sanmartí, N. i Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la ac-ción. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1), 3-16.

Xarxa de competències bàsiques (2019a). Objectius d’aprenentatge, criteris i indicadors d’avaluació. De-partament d’Educació (Generalitat de Catalunya).

Xarxa de competències bàsiques (2019b). El treball per projectes: aprenentatge autèntic. Departament d’Educació (Generalitat de Catalunya)

#CienciaLaRioja20 (2020, 19 de noviembre). Educaci-ón informada desde la investigación. [vídeo]. YouTu-be. https://www.youtube.com/watch?v=QxmsNl9EiwA

Published

2023-01-31

Downloads