Perspectives, Methodologies and Technologies in deploying STEM education.
Abstract
STEM education is often introduced as an innovative and exciting aproach that, both in the service of increasing vocations and aimed at improving citizens’ literacy in this field, has strongly reached the educational landscape of our country. When we ask ourselves, however, how to do this in the classroom, we see that STEM education initiatives are often linked to specific methodologies (such as project-based learning) or to certain technologies (such as programmable technologies) in a reductionist way. In doing so, it is being ignored that any perspective, methodology or educational technology that serves to improve both students’ STEM competence and their stance towards the STEM field will be appropriate. This is because in STEM education, as in all educational proposals, it is important to choose what to teach and how to do it in the service of what for.
Keywords
STEAM , STEMTools, Methodologies, Perspectives, Technologies, STEM stanceReferences
Albalat, A. (2017). Design Thinking en STEAM. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (34), 29-34.
https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.6
Albalat, A., Mateo, E., Couso, D., i Domènech-Casal, J. (2022). STEMtools: una proposta per a planificar el desplegament STEM a l’escola. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (44), 72-87. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.451
Bransford, J.D., Brown, A. L., i Cocking, R.R. (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington DC: National Academy Press.
Bogdan Toma, R. i García-Carmona, A. (2021). «De STEM nos gusta todo menos STEM». Análisis crítico de una tendencia educativa de moda. Enseñanza de las Ciencias Revista de investigación y experiencias didácticas, 39 (1), 65-80.
Couso, D. (2017). Per a què estem a STEM? Un intent de definir l'alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, (34), 22-30. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.403
Couso, D. i Grimalt, C. (2020). ¿Qué es STEM y STEAM y por qué ponerse a ello?. Aula de inovación educativa, (290), 71-72.
Couso, D., Grimalt-Álvaro, C. i Simarro C. (en premsa) Problematizing STEM integration from an epistemological and identity perspective. Dins de Ortega Sánchez, D. (Ed) Controversial issues and social problems for an integrated disciplinary teaching. Springer.
Couso, D., Mora, Ll., i Simarro, C. (2021). De las mates como instrumento a las mates como práctica: su papel en los proyectos STEM. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, (93), 8-14.
Couso, D. i Sanmartí, N. (en premsa). Com es pot despertar el gust per l’aprenentatge de tot l’alumnat? Dins de Tarabini, A. Els reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2022. Fundació Jaume Bofill.
Couso, D. i Simarro, C. (2020). STEM Education Through the Epistemological Lens: Unveiling the Challenge of STEM Transdisciplinarity. Dins de Carla C. Johnson, Margaret J. Mohr-Schroeder, Tamara J. Moore, Lyn D English (Eds.), Handbook of Research on STEM Education. (pp. 17-28). Routledge.
Díaz N., i Jiménez-Liso M. R. (2012). Las controversias sociocientíficas: temáticas e importancia para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(1), 54-70.
Domènech, J. i Lope, S. (2015). Les Jornades de controvèrsia sòcio-científica i recerca i innovació responsablesciències per a qüestionar i canviar el món. Pensar, comprendre, decidir. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (30), 29-31. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.47
Espinet, M. (2014). Perspectives sobre el context en educació científica: aproximacions teòriques i implicacions per a la pràctica educativa. Seminario de doctorado, Cerdanyola del Vallès. Accesible en: https://ddd.uab.cat/record/132369
Fernández, J. (2022). Educar en la complejidad. Plataforma Editorial.
Garcia, N. (2020). El costat fosc de l’STEM i com combatre’l. Contribucions de la Digna Couso a l’escola d’estiu d’EduglobalSTEM. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (40), 26-33. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.428
Garrido, A., i Couso, D. (2013). La competència d'ús de proves científiques: Quines dimensions es promouen a les activitats de l'aula de ciències. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (24), 42-47. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.102
Garriga, N; Pigrau, T., i Sanmartí, N. (2012). Cap a una pràctica de projectes orientats a la modelització. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (21), 18-28. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.125
Grimalt-Álvaro, C. i Couso, D. (2019). "No va amb mi" La influència del disseny d'activitats STEM sobre el posicionament de l'alumnat en aquest àmbit. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació. (2), 133-144.
Grimalt-Álvaro, C., i Couso, D. (2022). ¿Qué sabemos del posicionamiento STEM del alumnado? Una revisión sistemática de la literatura. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 531-547. https://doi.org/10.6018/rie.467901
Grimalt-Álvaro, C., Couso, D., Boixadera-Planas, E., i Godec, S. (2022). “I see myself as a STEM person”: Exploring high school students’ self identificaction with STEM. Journal of Research in Science Teaching, 59(5), 720-745.
Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of 800+ Meta-Analyses on Achievement. London: Routledge.
Kelley, T. R., i Knowles, J. G. (2016). A Conceptual Framework for Integrated STEM Education. International Journal of STEM Education, 3, 11. https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
Laal, M., i Ghodsi, S. M. (2012). Benefits of collaborative learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 486-490.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.091
López Simó, V., Couso, D., i Simarro, C. (2020). Educación STEM en y para el mundo digital: El papel de las herramientas digitales en el desempeño de prácticas científicas, ingenieriles y matemáticas . Revista de Educación a Distancia (RED), 20(62). https://doi.org/10.6018/red.410011
National Research Council. (2012). A framework for K-12 Science Education. Practices, Crosscutting Concepts and Core Ideas. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13165
Pérez Torres, M., Couso, D., i Márquez, C. (2020). ¿Cómo diseñar un buen proyecto STEM? Identificación de tensiones en la co-construcción de una rúbrica para su mejora. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 18(1), 1301-1321.
Peracaula-Bosch, M.; Estebanell-Minguell, M.; Couso, D.; González-Martínez, J. (2020). «What do pre-service teachers know on computational thinking?». Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna. 38(1), 75-86. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.1.75-86
Pozo, J.I. (2020). Aprender ciencias es reconstruir las ideas personales por medio del diálogo con otras personas y otros conocimientos. Dins de Digna Couso, María Rut Jiménez Liso, Cintia Refojo Seronero, José Antonio Sacristán del Castillo: Enseñando ciencia con ciencia (pp. 14-23). Penguin House.
Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Dept. d’Educació, Generalitat de Catalunya. Accesible en: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf
Sanmartí, N. i Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice, 1(1), 3-16.
https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020
Simarro, C., i Couso, D. (2018). Visiones en educación STEAM: y las mates, ¿qué?. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, (81), 49-56.
Simarro, C., i Couso, D. (2021). Engineering practices as a framework for STEM education: a proposal based on epistemic nuances. International Journal of STEM Education 8 (1), 1-12.
Simarro, C. i Couso, D, (en premsa). Didáctica de la ingeniería: tres preguntas con visión de futuro. Enseñanza de las ciencias
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Digna Couso, Jordi Domènech Casal , Cristina Simarro Rodríguez, Víctor López Simó , Carme Grimalt-Àlvaro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.