Per què no venim del mono? Una proposta per a la contribució al desenvolupament del pensament crític i creatiu a les aules de batxillerat.

Autors/ores

  • Natàlia Comalada Puigdevall Institut Sa Palomera

Resum

En el marc de la matèria de Reptes de Biologia i Geologia, l’alumnat de primer curs de batxillerat ha estat treballant en un projecte per entendre i estudiar la filogènia humana i com s’ha dut a terme el procés d’evolució al llarg del temps. El treball s’ha basat en la lectura i anàlisis de notícies enganyoses o "fake news” per tal de desmuntar alguns mites i creences errònies al voltant del procés d’evolució de la nostra espècie, en contraposició a les principals argumentacions científiques i teories acceptades actualment i a partir de la revisió de diferents articles i publicacions científiques provinents de fonts fiables. En fase final, i com a activitat de transferència dels coneixements adquirits, l'alumnat ha presentat, per grups de treball, diferents comunicacions orals en el marc d'un congrés científic en paleontologia dut a terme a l'aula de ciències. I ha participat a la jornada de divulgació científica a Girona, Ciència en Equip, presentant-hi els resultats del seu projecte de recerca.

Paraules clau

evolució humana , filogènia, homínids, indagació, treball amb fonts primàries, argumentació científica, il·lustració científica

Referències

Domènech-Casal, J., i Marbà Tallada, A. (2022). La dimensión epistémica de la competencia científica. Ejes para el diseño de actividades de aula. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (42), 81. https://doi.org/10.7203/dces.42.21070

Jorba, J., i Casellas , E. (eds.) (1996). La regulació i l’autoregulació dels aprenentatges. ICE UAB.

Publicades

2025-02-10

Descàrregues