Construint el camí de la informació al cos humà per explicar la regulació de la temperatura corporal amb infants de primària.
Resum
Es presenta una experiència feta amb infants de cicle mitjà de primària per investigar com el cos humà regula la temperatura corporal. La situació de pandèmia actual, amb la pràctica habitual de prendre la temperatura a les nenes i als nens abans d’entrar a l’escola és el context que inicia la investigació. A partir d’aquí, les nenes i els nens observen que la temperatura corporal es manté estable, encara que posem el cos en ambients freds o calents, però també que el cos reacciona davant dels canvis de temperatura de l’exterior. Amb l’objectiu de poder explicar una d’aquestes reaccions, es construeix una maqueta per explicar com funciona el sentit del tacte, en concret, com la informació circula des del medi fins al Sistema Nervios Central per tal d’elaborar una resposta. Finalment, a partir d’allò treballat amb el sentit del tacte, les nenes i els nens construeixen noves representacions per explicar una de les reaccions corporals per regular la temperartura, la producció de suor.
Paraules clau
Cos humà, sistema nerviós, regulació de la temperatura, funció de relació, ésser viuReferències
Amat, A.; Martí, J.; Darné, I. (2018). Investiguem com funciona el cos humà. Barcelona: Publicacions Ajuntament de Barcelona.
Arcà, M. (2001). El cuerpo que se dá cuenta... Dins de Guía Praxis. Educación primaria. Orientaciones y recursos (6-12 años) (310–332). Barcelona: Praxis
Grimalt-Alváro, C.; Couso Lagarón, D.; Tena Gallego, E. (2018). “El Robot de les emocions”, un projecte per estudiar la funció de relació a primària. Ciències, 36, 1-15.
Gutierrez, R. (2003). Posibilidades Constructivas de los alumnos de educación primaria: modelos mentales del sistema nervioso. Dins María Victor Valcarcel et al (Autores.). Perspectivas para las ciencias en la educación primaria (pp. 183-208). Madrid: Centro Publicaciones. Ministerio Educación y Ciencia.
Pujol Vilallonga, R. M., Márquez, C., & Bonil, J. (2006). El estudio del cuerpo humano en la etapa de primaria. Dins de Guía Praxis. Educación primaria. Orientaciones y recursos (6-12 años) (468–486). Barcelona: Praxis
Sardà, A. & Márquez, C. (2008). El uso de maquetes en el proceso de enseñanza y aprendizaje del sistema nervioso. Alambique, 58, 67-76
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Fàtima Dalmau Portulas, Arnau Amat

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.