10 taules periòdiques per a un any ple de química. Una revisió de l’Any Internacional de la Taula Periòdica als centres de secundària de Catalunya

Autors/ores

Resum

En motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica (AITP), molts centres educatius s’han sumat a la celebració i s’han dut a terme una gran varietat d’activitats i iniciatives, especialment a secundària. na de les activitats estrella ha consistit en involucrar l’alumnat en la elaboració de tota mena de taules periòdiques, i moltes aules, passadissos i façanes de centres educatius s’han vist plenes de noms d’elements químics, de nombres atòmics, de grups i de períodes. Però com són aquestes taules? En aquest article, i seguint el mateix afany que Mendeléiev de classificar i ordenar, hem volgut realitzar una síntesi dels diversos productes que s’han generat en el context escolar. L’objectiu d’aquest recull és reconèixer el treball de tots els docents implicats, i alhora aprofitar l’oportunitat per reflexionar sobre l’ensenyament i aprenentatge de la química a partir de les contribucions de les diverses propostes realitzades.

Paraules clau

Taula periòdica, secundària, química

Referències

Agudelo Carvajal, C. (2019). Tabla Periódica En Los Libros De Texto. Alambique Didáctica de Las Ciencias Experimentales, 97, 51–56.

Domènech-Casal, J. (2019). Retorno a Karlsruhe: una experiencia de investigación con la Tabla Periódica para aprender la estructura y propiedades de los elementos químicos. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 16(1), 1201. https://doi.org/10.25267/Rev

Izquierdo-Aymerich, M. (1994). ¿Cómo contribuye la historia de las ciencias en las actitudes del alumnado hacia el aprendizaje de las ciencias?

Aula de Innovación Educativa, (27), 3–6. Recuperat de: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/1994/183079/aulinnedu_a1994n27p37.pdf

Izquierdo-Aymerich, M., & Adúriz-Bravo, A. (2009). Physical construction of the chemical atom: Is it convenient to go all the way back? Science and Education, 18(3–4), 443–455. https://doi.org/10.1007/s11191-008-9156-4

Izquierdo, M., & Grup de treball Kimeia (Eds.). (2011). Química a infantil i primària. Una nova mirada. Barcelona: Editorial Graó.

Jong, O. D., & Talanquer, V. (2015). Why is it Relevant to Learn the Big Ideas in Chemistry at school? In I. Eilks & A. Hofstein (Eds.), Relevant Chemistry Education. SensePublishers. Rotterdam: SensePublishers.

https://doi.org/10.1007/978-94-6300-175-5_2

López, V., & Domènech-Casal, J. (2018). Juegos y gamificación en las clases de ciencia: una oportunidad para hacer mejor clase o para hacer mejor ciencia? Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 2(1), 34–44.

https://doi.org/10.30691/relus.v2i1.1059

Marchán Carvajal, I., & Sanmartí, N. (2015). Potencialitats i problemàtiques dels projectes de química en context. Educació Química EduQ, 20(0), 4–12.

Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic Achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121–131. https://doi.org/10.1037/a0033546

Biografies de l'autor/a

Carme Grimalt-Álvaro, Centre per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) - UAB

Carme Grimalt Álvaro, investigadora al CRECIM i professora associada del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB.

Víctor López Simó, Institut Pau Vila Centre per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) - UAB

Víctor López és professor de Física i Química a l'Institut Pau Vila (Sabadell) i col·laborador del Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM).

Publicades

2019-10-31

Descàrregues