L'experiència del projecte MicroMón a Catalunya, un cas de ciència ciutadana.

Autors/ores

  • Montserrat Llagostera Casas Unitat Microbiologia Campus, Departament de Genètica i de Microbiologia, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Susana Campoy Sánchez Unitat Microbiologia Campus, Departament de Genètica i de Microbiologia, Universitat Autònoma de Barcelona
  • Silvia Lope Pastor Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS), Universitat Pompeu Fabra. Barcelona. España. https://orcid.org/0000-0003-3192-1059

Resum

Es presenta l’experiència de la implementació del projecte MicroMón a Catalunya. Es tracta d’una proposta de proveïment participatiu (crowdsourcing) que adopta una estratègia d’aprenentatge servei (ApS) que apropa la cultura científica i fomenta la vocació investigadora d’alumnes de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat, alhora que contribueix a millorar la informació i la consciència ciutadana envers a la greu amenaça que representa, per a la salut pública mundial, la manca creixent d’antibiòtics efectius pel tractament de malalties infeccioses. En el projecte, estudiants de diferents graus del àmbit de les Biociències i de la Salut, acompanyats per professorat universitari especialista en Microbiologia, porten a les aules d’instituts i escoles un projecte de recerca real en el que es recullen i es sembren mostres de sòl en condicions estèrils per cercar, dins la diversitat bacteriana de la mostra, bacteris productors d'antibiòtics. En el present article s’analitzen també les respostes a qüestionaris dels diferents actors involucrats en el projecte així com les observacions realitzades durant les sessions de treball per avaluar el funcionament d‘aquesta prova pilot.

Paraules clau

Ciència ciutadana, Microbiologia, Aprenentatge Servei, Resistència bacteriana als antibiòtics,

Referències

AEMPS (2019) Plan Nacional Resistencia Antibióticos. Recuperat de: http://resistenciaantibioticos.es/es

Bonney, R., Phillips, T. B., Ballard, H. L., & Enck, J. W. (2016). Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science, 25(1), 2-16.

https://doi.org/10.1177/0963662515607406

EFSA 2019. Antimicrobial resistance. Recuperat de: www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/antimicrobial-resistance

EMEA (2019) Revised guideline aims to strengthen global approach to development of new antibacterial medicines. Recuperat de: https://www.ema.europa.eu/en/news/revised-guideline-aims-strengthen-global-approach-development-new-antibacterial-medicines

European Commission (2014) Green paper on Citizen Science for Europe: Towards a society of empowered citizens and enhanced research. Recuperat de: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/green-paper-citizen-science-europe-towards-society-empowered-citizens-and-enhanced-research

Finquelievich, S., & Fischnaller, C. (2014) Ciencia ciudadana en la Sociedad de la Información: nuevas tendencias a nivel mundial. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 9(27), 11-31.

OMS (2018) Antimicrobial resistance. Recuperat de: https://www.who.int/antimicrobial-resistance/en/

Rice LB. Federal funding for the study of antimicrobial resistance in nosocomial pathogens: no eskape. J Infect Dis. (2008) 197(8):1079–1081.

https://doi.org/10.1086/533452

Tiny Earth (2019). Recuperat de https://tinyearth.wisc.edu/

Trumbull, D. J., Bonney, R., Bascom, D., & Cabral, A. (2000). Thinking scientifically during participation in a citizen‐science project. Science education, 84(2), 265-275.

https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200003)84:2<265::AID-SCE7>3.0.CO;2-5

Biografies de l'autor/a

Montserrat Llagostera Casas, Unitat Microbiologia Campus, Departament de Genètica i de Microbiologia, Universitat Autònoma de Barcelona.

Departament de Genètica i Microbiologia.

Grup de investigació de Microbiologia Molecular de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). A més, coordina la línia de recerca "Aplicacions Biotecnològiques dels bacteriòfags", destinat a l'àmbit de producció animal i seguretat alimentària. És la investigadora principal del projecte europeu "Phagovet".

Susana Campoy Sánchez, Unitat Microbiologia Campus, Departament de Genètica i de Microbiologia, Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Genètica i Microbiologia.

Coordinadora adjunta d'Estudis del Grau en Microbiologia

Silvia Lope Pastor, Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS), Universitat Pompeu Fabra. Barcelona. España.

Doctora en Biologia,  Màster en Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals. Catedràtica d’ensenyament secundari amb 30 anys d’experiència docent. Professora de pràctiques de formació inicial del professorat  (CAP) en els ICEs de la UB i la UAB i, actualment i des del seu inici, professora en el Màster de Formació del Professorat de secundària de la UPF. Vinculada a la formació permanent del professorat de ciències d’ensenyament secundari, ha participat en diversos programes de formació, cursos, seminaris i coordinació de grups de treball.Autora de diversos llibres de text i articles de didàctica.

Publicades

2019-10-31

Descàrregues