Francisco Tario: “El mico” (The Monkey), the monsters
Abstract
The aim of this paper is to analyze the story «El mico», by Francisco Tario, a Hispanic-Mexican writer. First, I will make the overall presentation of an author and a work little-known outside of Mexican literature. Second, the analysis will highlight the problem that, in fantasy literature,the limits of language as an instrument of representation are tested. Finally, some characteristics of the text’s two main characters will be examined from the perspective of the monstrous.
Keywords
Francisco Tario, «El mico», language, monster.References
ARREOLA, Juan José (1997): Narrativa completa, Alfaguara, México.
BIEGBEDER, OLIVIER (1989): Léxico de los símbolos, trad. Abundio Rodríguez, Ediciones Encuentro, Madrid.
BELLEMIN-NOËL, Jean (2001): «Notas sobre lo fantástico (Textos de Théophile Gautier)», en David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp. 107-140.
BELTRÁN FÉLIX, Geney (2009): El sueño no es un refugio sino un arma, Universidad Nacional Autónoma de México, México.
BORGES, Jorge Luis (2010): Obras completas, I, Emecé, Buenos Aires.
CHEVALIER, Jean (dir.) (1986): Diccionario de símbolos, trad. Manuel Silvar y Arturo Rodríguez, Herder, Barcelona.
COHEN, Jeffrey Jerome (1996): «Monster Culture (Seven Theses)», en Jeffrey Jerome Cohen (ed.), Monster Theory: Reading Culture, University of Minnesota Press, Minneapolis, pp. 3–25.
CORTÁZAR, Julio (1994): Cuentos completos, I, Alfaguara, Madrid.
DOMÍNGUEZ MICHAEL, Christopher (2012): Diccionario crítico de la literatura mexicana (1955-2011), Fondo de Cultura Económica, México.
ERDAL JORDAN, Mery (1998): La literatura fantástica. Evolución del género y su relación con las concepciones del lenguaje, Iberoamericana, Madrid.
FOUCAULT, Michel (2004): Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas, trad. Elsa Cecilia Frost, Siglo XXI, México.
GUTIÉRREZ DE VELASCO, Luz Elena (1997): «Francisco Tario, ese desconocido», en Alfredo Pavón (ed.), Ni cuento que los aguante (la ficción en México), Universidad Autónoma de Tlaxcala, México, pp. 41-53.
LÓPEZ PARADA, Esperanza (1993): La tradición animalística en el cuento hispanoamericano contemporáneo, Tesis doctoral, Universidad Complutense, Madrid.
MACIEL, María Esther (2006): «De enciclopédias e bestiarios: lugares incomuns», Revista de Letras, núm. 28, pp. 52-56.
––––– (2007): «Poéticas do inclassificável», Aletria. Revista de Estudos de Literatura, vol. 15, pp. 155-162.
<http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.15.0.154-162>
NOGUEROL JIMÉNEZ, Francisca (2012): «Borges y Arreola: bestiario, biblioteca y vida», Variaciones Borges, núm. 33, pp.127-148.
OCAMPO, Aurora (1996): Diccionario de escritores mexicanos, Universidad Nacional Autónoma de México, México.
ORDIZ VÁZQUEZ, Francisco Javier (2009): «Incursiones en el reino de lo insólito. Lo fantástico, lo neofantástico y lo maravilloso en la narrativa mexicana contemporánea», en José Carlos González Boixo (ed.), Tendencias de la narrativa mexicana actual, Iberoamericana, Vervuert, Bonilla Artigas, Madrid, pp. 123-141.
PARÉ, Ambroise (1993): Monstruos y prodigios, trad. Ignacio Malaxecheverría, Siruela, Madrid.
POBLETE ALDAY, Patricia (2011): «Sombras, fantasmas y monstruos en la obra de Francisco Tario», The Korean Journal of Hispanic Studies, núm. 4, pp. 217-237.
<http://dx.doi.org/10.18217/kjhs.4..201111.217>
––––– (2012): «La función de la mirada en la cuentística de Francisco Tario», Literatura Mexicana, vol. XXIII, núm. 2, pp. 97-110.
RAMÍREZ LAMBARRY, Alejandro (2011): El otro radical. La voz animal en la literatura hispanoamericana de la segunda mitad del siglo XX, Tesis doctoral, Universidad París-Sorbona, París.
RIVIELLO VIDRIO, Victoria (2000-2001): «Lo estrambótico y lo cotidiano en “El mico” de Francisco Tario», Casa del Tiempo, núm. 23-24, pp. 71-77.
ROAS, David (2001): «La amenaza de lo fantástico», en David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp. 7-44.
––––– (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.
RODRÍGUEZ HERNÁNDEZ, Tahiche (2010): «La conspiración fantástica: una aproximación lingüístico-cognitiva a la evolución del género», Espéculo. Revista de Estudios Literarios, núm. 43, disponible en <http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero43/consfan.html.> [Fecha de consulta 4 de enero de 2015]
SANTIESTEBAN OLIVA, Héctor (2003): Tratado de monstruos. Ontología teratológica, Plaza y Valdés, México.
SARIOLS PERSSON, Deesie (2012): «Un tigre, dos tigres… Lo antiguo y lo nuevo en los bestiarios de Jorge Luis Borges y Julio Cortázar», Cuadernos del CILHA, núm. 16, pp. 43-59.
SIRUELA, Jacobo (comp.) (2013): Antología universal del relato fantástico, Atalanta, España.
TARIO, Francisco (1988): Entre tus dedos helados y otros cuentos, selección de Alejandro Toledo, prólogo de Esther Seligson, Instituto Nacional de Bellas Artes-Universidad Autónoma Metropolitana, México.
––––– (1990): Una violeta de más, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, México.
––––– (2004a): Algunas noches, algunos fantasmas, Fondo de Cultura Económica, México.
––––– (2004b): Cuentos completos I y II, prólogo Mario González Suárez, Lectorum, México.
––––– (2012): La noche, pról. Alejandro Toledo, Atalanta, España.
TODOROV, Tzvetan (2006): Introducción a la literatura fantástica, trad. y pról. Elvio Gandolfo, Paidós, Buenos Aires.
TOLEDO, Alejandro (2011): «Francisco Tario, entre monstruos y fantasmas», Casa del Tiempo, núm. 49 (noviembre), pp. 41-44.
TORRES, Vicente Francisco (2001): La otra literatura mexicana, Gobierno del Estado de Veracruz, México.
VILLALOBOS, Juan Pablo (2012): «Francisco Tario, el fantasma que ríe», Letras Libres (edición de España), núm. 131 (agosto), pp. 60-65.
ZAVALA, Lauro (2003): «De los bestiarios y otros géneros breves», AlterTexto, núm. 2, pp. 61-77.
ZAVALA MEDINA, Daniel (2012): Borges en la conformación de la «Antología de la literatura fantástica», Miguel Ángel Porrúa - UASLP, México.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2015 Daniel Zavala Medina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.