Is there a fantastic in japanese animation? The presence of Bakenko in modern television and audience
Abstract
The Japanese supernatural world attracts both natives and Westerners. One of the beings who inhabits itis the bakeneko, a cat with metamorphic powers. Although Japan is a highly technological country, stories about this creature are still very popular. Can these narratives transmit the fantastic effect to current audiences? This article will analyze the reception, both from a point of view of the Japanese and foreigners, of two TV series about a bakeneko: Ayakashi (2006) and Mononoke (2007). Once the analysis is finalized, the article will establish if they can be classified as fantastic or if there are some problems about the fantastic within the context of Japanese culture.
Keywords
animation, the fantastic, Mononoke, Ayakashi, reception.References
AKUTAGAWA, Ryūnosuke (2015): «En la espesura del bosque», en Iván Díaz Sancho (ed.), Rashōmon y otros relatos históricos, Satori, Gijón, pp. 321-337.
ANÓNIMO (1972): Nihongi: Chronicles of Japan from the Earliest Times to A.D. 697, Charles E. Tuttle, Tokio, Rutland (EE.UU.) y Singapur.
— (2004): El cuento del cortador de bambú, Cátedra, Madrid.
— (2008): Kojiki: Crónicas de antiguos hechos de Japón, Trotta, Madrid.
ALARCÓN RODRÍGUEZ, Tania (2003): «Fantástico y maravilloso: diferencias etimológicas», en Ana María Morales, José Miguel Sardiñas y Luz Elena Zamudio (eds.), Lo fantástico y sus fronteras, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, pp. 79-84.
ASHIDA, Iwao (dir.) (1936): Furudera no Obake Sōdō [Enfrentamiento con los monstruos del templo antiguo], Nihon Manga Film Kenkyūjo, Japón.
CAILLOIS, Roger (1977): Anthologie du fantastique: Tome 1, Angleterre, Irlande, Amérique du Nord, Allemagne, Flandres, Gallimard, París.
CAMPRA, Rosalba (2008): Territorios de la Ficción: Lo fantástico, Renacimiento, Sevilla.
CHIBA, Sen’ichi (1984): «Shibusawa Tatsuhiko to Nakai Hideo» [Tatsuhiko Shibusawa y Hideo Nakai], Kokubungaku: Kaishaku to Kyōzai no Kenkyū [Literatura nacional: Interpretación y materiales para la investigación], vol. 29, núm. 10, pp. 116-119.
COROMINAS, Joan (1967): Breve diccionario etimológico de la lengua castellana, Gredos, Madrid.
GARCÍA, Patricia (2013): «The Fantastic Hole: Towards a Theorisation of the Fantastic Transgression as a Phenomenon of Space», Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico / Brumal. Research Journal on the Fantastic, vol. I, núm. 1, pp. 15-35, disponible en: <http://revistes.uab.cat/brumal/article/view/v1-n1-garcia2> [15/12/2015]. < http://dx.doi.org/10.5565/rev/brumal.37>
HEARN, Lafcadio (2007) Kwaidan: Cuentos fantásticos del Japón, Alianza, Madrid.
— (2008): En el Japón espectral, Alianza, Madrid.
HENDRY, Joy (2010): Understanding Japanese Society: Third Edition, Routledge, Londres y Nueva York. < http://dx.doi.org/10.4324/9780203402924>
HORNO LÓPEZ, Antonio (2012) «Controversia sobre el origen del anime. Una nueva perspectiva sobre el primer dibujo animado japonés», Con A de Animación, núm. 2, pp. 106-118, disponible en: <http://conadeanimacion.blogs.upv.es/investigacion/controversia-sobre-el-origen-del-anime-una-nueva-perspectiva-sobre-el-primer-dibujo-animado-japones/> [15/03/2016]. <http://dx.doi.org/10.4995/caa.2012.1055>
— (2015): Los orígenes del cine de animación japonés: de Katsudō Shashin a Astroboy, Godel Impresiones Digitales S.L., Granada.
HU, Tze-Yue G. (2013): «Frameworks of Teaching and Researching Japanese Animation», en Masao Yokoda y Tze-Yue G. Hu (eds.), Japanese animation. East Asian Perspectives, University Press of Mississippi, Jackson (EE.UU.), pp. 3-14. <http://dx.doi.org/10.14325/mississippi/9781617038099.003.0001>
ITŌ, Akihiro (cr.): Jioburīdāzu Mōryō Yūgekitai File-X: Chibineko Dakkan (Geobreeders: Get Back the Kitty), Chaos Project, Japón, 1998.
— Jioburīdāzu 2 Mōryō Yūgekitai File-XX: Ransen Toppa (Geobreeders: Breakthrough), Chaos Project, Japón, 2000-2001.
JACKSON, Rosemary. (2003): Fantasy: The Literature of Subversion, Routledge, Londres, Nueva York. <http://dx.doi.org/10.4324/9780203130391>
JANSEN, Marius B. (2002): The Making of Modern Japan, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (EE.UU.), Londres.
JINBO, Shirō (cr.): Hana no Ko Runrun (Lulú, la chica de las flores), Asahi TV, Asahi Tsūshinsha, Tōei Dōga, Japón, 1979-1980.
JOSEPHSON, Jason Ā. (2012): The Invention of Religion in Japan, University of Chicago Press, Chicago y Londres.
< http://dx.doi.org/10.7208/chicago/9780226412351.001.0001>
KADOTA, Hideto et al. (dirs.): Ayakashi ~ayakashi~ Japanese Classic Horror, Ayakashi ~ayakashi~ Seisaku Iinkai, Japón, 2006-2006.
KATAOKA, Yoshitarō (dir.) (1935): Shōjōji no Tanukibayashi Ban Dan’emon [Ban Dan’emon y los tanuki del templo Shōjōji], Nihon Manga Film Kenkyūjo, Japón.
KEENE, Donald (1998): Dawn to the West: Japanese Literature of the Modern Era. Fiction, Columbia University Press, Nueva York.
KITA, Junichirō (2012): «Nozoki Koya no Futatsu no Mado» [Las dos ventanas en la choza furtiva], en Masao Higashi (ed.), Gensō Bungaku Nyūmon [Introducción a la literatura fantástica], Chikuma Shobō, Tokio, pp. 50-53.
LANZACO SALAMANCA, Federico (2004): Introducción a la cultura japonesa: Pensamiento y religión, Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial de la Universidad de Valladolid, Valladolid.
MIZUKI, Shigeru (cr.): Gegege no Kitarō, Tōei Dōga, Japón, 1968-1969.
MONTERO PLATA, Laura (2012): El mundo invisible de Hayao Miyazaki, Dolmen Editorial, Palma.
MULLINS, Mark R. (2013): «Religion in Contemporary Japanese Lives», en Victoria Lyon Bestor, Theodore C. Bestor y Akiko Yamagata (eds.), Routledge Handbook of Japanese Culture and Society, Routledge, Londres y Nueva York, pp. 63-74. <http://dx.doi.org/10.4324/9780203818459.ch5>
MURASAKI, Shikibu (2005): La historia de Genji, Atlanta, Gerona.
MURATA, Yasuji (dir.) (1929): Kobutori [Arrancabultos], Yokohama Cinema Shōkai, Japón.
MUKUDORI, Nemu (cr.): Haunted Jankushion (Haunted Junction), Haunted Jankushion Seisaku Iinkai, Japón, 1997-1997.
NAKAMURA, Kenji (dir.): Mononoke, Mononoke Seisaku Iinkai, Japón, 2007-2007.
NAPIER, Susan J. (1996): The Fantastic in Modern Japanese Literature: The Subversion of Modernity, Routledge, Londres y Nueva York.
< http://dx.doi.org/10.4324/9780203974636>
NISHIO, Ishin (cr.): Bakemonogatari, Aniplex, Kōdansha, Shaft Inc., Japón, 2009-2010.
REIDER, Noriko T. (2001): «The Emergence of “Kaidan-shū”. The Collection of Tales of the Strange and Mysterious in the Edo Period», Asian Folklore Studies, vol. 60, núm. 1, pp. 79–99. <http://doi.org/10.2307/1178699>
— (2010): Japanese Demon Lore: Oni, from Ancient Times to the Present, Utah State University Pres, Logan (EE.UU.).
REQUENA HIDALGO, Cora (2009): El mundo fantástico en la literatura japonesa: De Nara a Edo, Satori, Gijón.
ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real: Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.
SATO, Barbara (2003): The New Japanese Woman: Modernity, Media, and Women in Interwar Japan, Duke University Press, Durham (EE.UU.) y Londres.
<http://dx.doi.org/10.1215/9780822384762>
SHIBUSAWA Tatsuhiko (2012): «Gensō Bungaku ni tsuite» [Sobre la literatura fantástica], en Masao Higashi (ed.), Gensō Bungaku Nyūmon [Introducción a la literatura fantástica], Chikuma Shobō, Tokio, pp. 16-23.
SUNAGA, Asahiko (2007): Nihon Gensō Bungakushi [Historia de la literatura fantástica japonesa], Heibonsha, Tokio.
TAKAHASHI, Rumiko (cr.): Inuyasha, Yomiuri TV, Sunrise, 2000-2004.
TAKAHATA, Isao (dir.) (1994): Heisei Tanuki Gassen Pompoko (Pompoko), Studio Ghibli, Tokuma Shoten, Nippon TV, Hakuhōdō, Japón.
TODOROV, Tzvetan (1970): Introduction à la littérature fantastique, Seuil, París.
TOGASHI, Yoshihiro (cr.) (1992-1995): Yū Yū Hakusho, Fuji TV, Yomiuri Kōkokusha, Studio Pierrot, Japón.
TORIUMI, Hisayuki (cr.) (1983-1984): Darosu (Dallos), Studio Pierrot, Bandai, Japón.
UEDA, Akinari (2002): Cuentos de lluvia y de luna, Trotta, Madrid.
YUSA, Michiko (2005): Religiones de Japón, Akal, Tres Cantos.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2016 Enrique Galván Jerez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.