The Fantastic in Alan Wake: Remediation , Intermediality , Transmediality

Authors

  • Nieves Rosendo Universidad de Granada

Abstract

Through the analysis of the videogame Alan Wake (Remedy Ent. 2010) in relation to the fantastic and its literary tradition, we find out that the use of intermediality and remediation allows a treatment of time and the fragmentation of the plotline that deliberately manipulates the narrative limits of the genre and its mechanics, in favor of a game experience coordinated with its theme and genre. In this reading of the game we have taken into account its transmedial expansions and its capacity to transmit emotions.

Keywords

video game, remediation, intermediality, transmediality, emotions

References

AARSETH, Espen (1997): Cybertext. Perspectives on ergodic literature, The John Hopkins University Press, Baltimore.

__________ (2006): «The culture and business of cross-media productions», Popular communication 4.3, pp. 203-211.

<http://dx.doi.org/10.1207/s15405710pc0403_4>

__________ (2009): «Define Real, Moron!' Some Remarks on Game Antologies». En S. Günzel et al. (eds.) DIGAREC Keynote Lectures 2009/10. Potsdam: University Press, pp. 50-68.

BOLTER, Jay David & GRUSIN, Richard (1999): Remediation. Understanding New Media, MIT Press, Cambridge.

DENA, Christy (2014): «Transmedia fiction», en Ryan, Marie-Laure, Lori Emerson, and Benjamin J. Robertson, eds. The Johns Hopkins Guide to Digital Media. JHU Press.

JENKINS, Henry (2006): Convergence culture: Where old and new media collide, NYU press, Nueva York.

KINDER, Marsha (1991): Playing with power in movies, television, and video games: from Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles, Univ of California Press.

KIRKLAND, Ewan (2009a): «Resident Evil’s Typewriter: Survival Horror and Its Remediations», Games and Culture, 4 (2). pp. 115-126.

<http://dx.doi.org/10.1177/1555412008325483>

__________ (2009b): «Storytelling in survival horror video games», en Bernard Perron (ed.), Horror video games: Essays on the fusion of fear and play, McFarland & Company, Inc. Plublishers, Jefferson, North Carolina, pp. 62-78.

KLASTRUP, Lisbeth, and TOSCA, Susana Pajares (2004): «Transmedial Worlds-Rethinking Cyberworld Design», III International Conference on Cyberworlds (CW 2004). Tokio: IEEE Computer Society, 18-20: 409-16.

<http://dx.doi.org/10.1109/cw.2004.67>

KRZYWINSKA, Tanya (2013): «Digital Games and the American Gothic: Investigating Gothic Game Grammar», Intersemiose, II N.4, jul-dic 2013, pp. 291-310.

<http://dx.doi.org/10.1002/9781118608395.ch39>

LOVECRAFT, Howard Phillips (1927): El horror en la literatura, Alianza Editorial, Madrid (1984).

PERRON, Bernard (2005): «Jeu vidéo et émotions», en S. Genvo (ed.), Le game design de jeux vidéo: Approches de l'expression vidéoludique, Editions L’Harmattan, Paris, pp. 347-366.

__________ (2009): «The survival horror: The extended body genre», en Bernard Perron (ed.), Horror video games: Essays on the fusion of fear and play, McFarland & Company, Inc. Plublishers, Jefferson, North Carolina, pp.121-43.

PRATTEN, Robert (2011): Getting Started with Transmedia Storytelling, Kindle Edition.

ROAS, David (2001): «Teorías de lo fantástico», en David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco Libros, Madrid, pp. 7-49.

__________ (2008): “Lo fantástico como desestabilización de lo real: elementos para una definición”, en Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica: actas del Primer Congreso Internacional de literatura fantástica y ciencia ficción (1, 2008, Madrid). Teresa López Pellisa y Fernando Ángel Moreno Serrano (eds.), Asociación Cultural Xatafi: Universidad Carlos III, Madrid, pp. 94-120.

__________ (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.

ROUSE III, Richard (2009): «Match Made in Hell: The Inevitable Success of the Horror Genre in Video Games», en Bernard Perron (ed.), Horror Video Games: Essays on the Fusion of Fear and Play, McFarland & Company, Inc. Plublishers, Jefferson, North Carolina, pp. 15-25.

SÁNCHEZ-MESA MARTÍNEZ, Domingo (2011): «Literatura aumentada. Intermedialidad/Transmedialidad o El viaje de Alicia a través de las pantallas», en S. Montesa (ed.), Literatura e Internet. Nuevos textos, nuevos lectores. Actas del XX Congreso de literatura española contemporánea, Universidad de Málaga, pp. 109-129.

TOSCA, Susana Pajares (2003): «Reading Resident Evil-Code Veronica X», Proceedings of the 2003 DAC Conference, Melbourne, Australia, pp. 206-216.

WOLF, Mark J.P. (2013): Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, Routledge, Nueva York.

<http://dx.doi.org/10.4324/9780203096994>

Author Biography

Nieves Rosendo, Universidad de Granada

Becaria FPU en el Departamento de Información y Comunicación de la Universidad de Granada y miembro del Proyecto de Investigación del Ministerio de Innovación (I+D) CSO2013-47288 Nar_Trans "Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y performance en la era digital",  Nieves Rosendo es Máster en Estudios Literarios y Teatrales por dicha Universidad. Es también Máster en Literatura en la Era Digital por el IL3 de la Universidad de Barcelona, y Licenciada en Filología Hispánica por la Universidad de Málaga. Ha disfrutado de sendas becas de investigación en el Departamento de Games Studies de la ITU de Copenhague y en el Departamento de Culturele Studies de la KULeuven (Bélgica), y ha participado en conferencias internacionales con trabajos sobre literatura digital, narrativa, series de televisión y videojuegos.

Ha coordinado los Seminarios Internacionales “Transmedia Storytelling. Intermediality & Adaptation in Digital Cultures (2014) y "Narrativas Transmediales: Nuevos modos de creación de mundos de ficción" (2015) celebrados en la Universidad de Granada. También coordinó el I Taller interfacultades “¿Aún vas por la primera temporada? Análisis crítico del fenómeno de las series de televisión” celebrado en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Granada con la colaboración de la Facultad de Comunicación y Documentación (2014-2015).

Durante sus años de desempeño profesional en otros campos, trabajó la crítica literaria y colaboró en algunas revistas españolas. Es autora de los libros Bestiario de Madrid (Ediciones La Librería) y La embajada de Rui (Editorial MacMillan). Actualmente imparte el curso de animación a la lectura “Ciborgs, robots, IAs, realidad virtual y distopía. Taller de Literatura y Cibercultura” en el Centro Andaluz de las Letras de Málaga. Prepara su tesis sobre transmedialidad y narrativa en los medios digitales bajo la dirección de Domingo Sánchez-Mesa Martínez.

Published

2015-06-15

How to Cite

Rosendo, N. (2015). The Fantastic in Alan Wake: Remediation , Intermediality , Transmediality. Brumal. Revista De investigación Sobre Lo Fantástico, 3(1), 73–93. https://doi.org/10.5565/rev/brumal.181

Downloads