Bolivian Lament With Little Green Dwarves. Liliana Colanzi And The Nostalgia Of The Alien
Abstract
This article is concerned with defining the poetics of Liliana Colanzi, who works at the intersection between different subcodes of non-mimetic fiction, participating in that “weird continuum” that Ramiro Sanchiz indicates as one of the hallmarks of the contemporary literary scene. Combining ecological concerns and cultural criticism, the Bolivian writer focuses on the indefinable mutations that affect the landscapes of regional diversity, creating very specific dystopian scenarios: suspended between the testimony of extinction and the poiesis of adaptation, proudly anomalous and resistant to any criteria of ordering, Colanzi's “zones” put in dialogue the liminal thinking of contemporaneity (Fisher, Haraway, Braidotti, Thacker, Morton...) with Latin American postcolonial tradition (heterogeneity, transculturation, hybridity, “tretas del débil”...), founding, in passing, an interesting 'neo-indigenist posthumanism', capable of strategically positioning, by rooting them in the minoritarian history of those locations, the abstractions of theory.
Keywords
Liliana Colanzi, Weird, Poshumanism, Indigenism, globalizationReferences
AGAMBEN, Giorgio (2005): Homo sacer, Einaudi, Turín.
BASTIDAS PÉREZ, Rodrigo (coord.) (2022): El tercer mundo después del sol: antología de ciencia ficción latinoamericana, Minotauro, Bogotá.
BHABHA, Homi K. (2004): The Location of Culture, Routledge, Londres.
BIZZARRI, Gabriele (2019): Fetiches pop y cultos transgénicos: la remezcla de la tradición mágico-folklórica en el fantástico hispanoamericano de lo global, Brumal, vol. VII, núm. 1, pp. 209-229.
BIZZARRI, Gabriele, y Ramiro SANCHIZ (2020): New Weird from the New World: escrituras de la rareza en América latina (1990-2020). Introducción, Orillas, núm. 9, pp. 1-14.
BOLAÑO, Roberto (2004): 2666, Anagrama, Barcelona.
BRAIDOTTI, Rosi (2011): Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory, Columbia University Press, Nueva York.
COLANZI, Liliana (2017): Nuestro mundo muerto, Eterna Cadencia, Buenos Aires.
COLANZI, Liliana (2022): Ustedes brillan en lo oscuro, Páginas de Espuma, Madrid.
DAVIES, Mike (1999): Ecologies of Fear, Picador, Nueva York.
DE LA CADENA, Marisol (2015): Earth beings: Ecologies of practice across Andean worlds, Duke University Press, Durham.
DE SOUSA SANTOS, Boaventura, y Maria Paula MENESES (eds.) (2014): Epistemologías del sur, Akal, Madrid.
FISHER, Mark (2016): Realismo capitalista, Caja Negra, Buenos Aires.
FISHER, Mark (2018a): Los fantasmas de mi vida. Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos, Caja Negra, Buenos Aires.
FISHER, Mark (2018b): Lo raro y lo espeluznante, Alpha Decay, Barcelona.
GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel (1982): La soledad de América Latina», en Centro Virtual Cervantes, 2024, available in: https://cvc.cervantes.es/actcult/garcia_marquez/audios/gm_nobel.htm [11-09-2024]. [Discurso de aceptación del Premio Nobel]
GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel (2007): Cien años de soledad, Cátedra, Madrid.
GELDER, Ken (ed.) (2000): The Horror Reader, Routledge, Londres / Nueva York.
HARAWAY, Donna J. (2016): Staying with the Trouble: Making Kin in the Chtulhucene, Duke University Press, Durham.
JOSSA, Emanuela (2020): Rareza y postración. Análisis de Chaco y La Ola”de Liliana Colanzi, Orillas, núm. 9, pp. 15-23.
LAND, Nick (2019): Fanged noumena, vol.1 (1988-2007), Holobionte, Barcelona.
LÓPEZ-PELLISA, Teresa (coord.) (2023): monográfico Futurismo afrolatinoamericano, ciencia ficción neoindigenista y postindigenismo latinoamericano, Kamchatka. Revista de análisis cultural, núm. 22.
LUDMER, Josefina (2010): Aquí América latina. Una especulación, Eterna Cadencia, Buenos Aires.
MORAÑA, Mabel (2017): El monstruo como máquina de guerra, Iberoamericana/Vervuert, Madrid/Frankfurt.
MORTON, Timothy (2013): Hyperobjects: Philosophy and Ecology After the End of the World, University of Minnesota, Minneapolis.
MORTON, Timothy (2019): Ecología oscura: Sobre la coexistencia futura, Planeta, Barcelona.
NIXON, Rob (2013): Slow Violence and the Enviromentalism of the Poor, Harvard University Press, Cambridge/Londres.
RIVERA CUSICANQUI, Silvia (2010): Ch’ixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores, Tinta Limón, Buenos Aires.
RIVERO, Giovanna (2017): Señales que precederán al fin del mundo de Yuri Herrera: Una propuesta para un novum ontológico latinoamericano, Revista iberoamericana, núm. 259-260, pp. 501-516.
SCISCIONE, Anthony (2012): Symptomatic Horror: Lovecraft’s The Colour Out of Space, in Edward Keller, Nicola Masciandaro y Eugene Thacker (eds.), Leper Creativity: Cyclonopedia Symposium, Punctum Books, Santa Barbara, pp. 131-146.
SLOTERDIJK, Peter (2003): Esferas 1, Siruela, Madrid.
THACKER, Eugene (2015): En el polvo de nuestro planeta. El horror de la filosofía vol. 1, La Tía Eva, Madrid.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo (2013): La mirada del jaguar. Introducción al perspectivismo amerindio. Entrevistas, Tinta Limón, Buenos Aires.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2024 Gabriele Bizzarri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.