A Cognitive Look At The Monster In Fantastic Literature And The Narrative Of The Unusual: Empathy And The Monstrification Of The Reader

Authors

  • Benito Elias García-Valero Universitat d'Alacant

Abstract

Cognitive studies applied to literature take into consideration bodily experiences during reading. By resorting to the paradigm of embodied simulation and the theory of empathic reading, this paper develops the hypothesis of an emergent hybrid body constituted by the virtual convergence of the reader’s body and the fictitious character’s body. This embodied experience of characters having monstrous bodies, such as some protagonists in the narratives of the unusual, entails a fantastic inhabitation of the reader’s own body.

Keywords

Cognitive poetic, embodied simulation, narrative de unusual, empatich reading, monster

References

ABRAMO, Federica, Renata GAMBINO y Grazia PULVIRENTI (2017): Cognitive Literary Anthropology and Neurohermeneutics: A Theoretical Proposal, Enthymema, XVIII, pp. 1-20.

ALEMANY, Carmen (2016): Narrar lo inusual. Bestiaria vida de Cecilia Eudave y El animal sobre la piedra de Daniela Tarazona, Romance Notes, 56:1, pp. 131-141. <https://doi.org/10.1353/rmc.2016.0013>

ALEMANY, Carmen (2019): ¿Una nueva modalidad de lo insólito en tiempos posmodernos? La narrativa de lo inusual, in Natalia Álvarez Méndez y Ana Abello Verano (eds.), Realidades facturadas. Estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018), Visor, Madrid, pp. 307-324.

ÁLVAREZ MÉNDEZ, Natalia (2018): Ensoñaciones literarias: Criaturas monstruosas en los relatos fantásticos y prospectivos de Juan Jacinto Muñoz Rengel, Bulletin of Spanish Studies, 95:4, pp. 303-323. <https://doi.org/10.1080/14753820.2018.1449938>

ÁLVAREZ MÉNDEZ, Natalia (2019): Domestic Horror and Gender Conflicts in the Narratives of Patricia Esteban Erlés, Bulletin of Hispanic Studies, 96:6, pp. 627-640. <https://doi.org/10.3828/bhs.2019.37>

ARISTÓTELES (2002): Poética, trad. A. López Eire, Istmo, Madrid.

BOULENGER, Véronique et al. (2009): Grasping Ideas with the Motor System: Semantic Somatotopy in Idiom Comprehension, Cereb. Cortex. 19:8, pp. 1905–1914. <https://doi.org/10.1093/cercor/bhn217>

BREITHAUPT, Fritz (2019): The Dark Side of Empathy [eBook], trad. A.B.B. Hamilton, Cornell University Press, Londres.

CALLOIS, Roger (1970): Imágenes, imágenes, trad. N. Serra y E. Sánchez, Sudamericana, Buenos Aires.

CHAITIN, Gilbert (1998): Otredad. Literatura comparada y diferencia, trad. Neus Carbonell, in María José Vega y Neus Carbonell (eds.), La Literatura Comparada: principios y métodos, Gredos, Madrid, pp. 145-165. <https://doi.org/10.5944/rllcgv.vol.6.1998.5779>

DAMASIO, Antonio (2000): Sentir lo que sucede. Cuerpo y emoción en la fábrica de la consciencia, Andrés Bello, Santiago de Chile.

DESCARTES, René (2014): Meditaciones metafísicas. Conversaciones con Burman. Correspondencia con Isabel de Bohemia, trad. J.A. Díaz, Gredos, Madrid.

DURAND, Gilbert (1982): Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Introducción a la arquetipología general, trad. M. Armiño, Taurus, Madrid.

FOUCAULT, Michel (2007): Los anormales. Curso en el Collège de France (1974-1975) trad. H. Pons, FCE, Buenos Aires. <https://doi.org/10.15174/rv.v0i9.220>

GALLESE, Vittorio (2019): Embodied Simulation. Its Bearing on Aesthetic Experience and the Dialogue Between Neuroscience and the Humanities, Gestalt Theory, 41:2, pp. 113-127. <https://doi.org/10.2478/gth-2019-0013>

GALLESE, Vittorio, y Valentina CUCCIO (2015): The Paradigmatic Body. Embodied Simulation, Intersubjectivity, the Bodily Self, and Language, in Thomas Metzinger y Jennifer M. Windt (eds.), Open MIND, MIND GROUP, Fráncfort: MIND GROUP, pp. 1-23.

GAMBINO, Renata, y Grazia PULVIRENTI (2018): Storie Menti Mondi. Un approccio neuroermeneutico alla letteratura, Mimesis, Milán. <https://doi.org/10.25185/5.8>

GAMBINO, Renat, y Grazia PULVIRENTI (2019): Neurohermeneutics. A Transdisciplinary Approach, Gestalt Theory, 41:2, pp. 185-200. <https://doi.org/10.2478/gth-2019-0018>

GARCÍA-VALERO, Benito (2019): Para una teoría de lo inusual. Procedimientos lingüísticos, planteamientos estéticos, in Natalia Álvarez Méndez y Ana Abello Verano (eds.), Realidades facturadas. Estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018), Visor, Madrid, pp. 325-338. <https://doi.org/10.14198/amesn.2021.25.22>

JACKSON, Philip et al. (2006): Empathy examined through the neural mechanisms involved in imagining how I fell versus how you feel pain, Neuropsychologia, 44:5, pp. 752-761. <https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2005.07.015>

JOHNSON, Mark (1987): The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason, University Press of Chicago, Chicago. <https://doi.org/10.1017/s0047404500014317>

JONGUITUD-ACOSTA, Paulette (2010): Moho, Fondo Editorial Tierra Adentro, México D.F.

MURAYAMA, Kaita (2016): La lengua del diablo, trad. J.A. Yáñez, en Kaiki. Cuentos de terror y de locura, Quaterni, Madrid, pp. 15-27.

NESTORE, Ángelo (2017): Actos impuros, Hiperión, Madrid.

PARIS RESTREPO, Rafael M. (2019): La empatía teratológica de Patricia Piccinini, Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Colombia.

PATOINE, Pierre-Louise (2022): The Role of Empathy in Literary Reading: From Einfühlung to the Neuroscience of Embodied Cognition, with the Example of Kafka’s The Metamorphosis, Seminar: A Journal of Germanic Studies, 58:1, pp. 11-37. <https://doi.org/10.3138/seminar.58.1.1>

PATOINE. Pierre-Louise (2019): Lectura inmersiva, lectura encarnada. Una aproximación neuroestética a la descripción del entorno en la obra de Antoine Volodine, Signa, 28, pp. 205-235. <https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25046>

PRECIADO, Paul B. (2020): Yo soy el monstruo que os habla. Informe para una academia de psicoanalistas, Anagrama, Barcelona.

ROAS, David (2006): Hacia una teoría sobre el miedo y lo fantástico, Semiosis, II:3, pp. 95-116.

ROAS, David (2012): El cuerpo grotesco en el siglo XIX: entre el horror y la risa, REDISCO, 1:2, pp. 24-32.

ROAS, David (2018): Behind the Frontiers of the Real. A Definition of the Fantastic, trad. Simon Breden, Palgrave Macmillan, Londres.

ROAS, David (2019): El monstruo fantástico posmoderno: entre la anomalía y la domesticación, Revista de Literatura, 81:161, pp. 29-56. <https://doi.org/10.3989/revliteratura.2019.01.002>

RUIZ PÉREZ, Nieves (2018): Las madres enemigas en la narrativa de lo inusual. Análisis de la matrofobia en tres novelas mexicanas, Trabajo de Fin de Máster, Universidad de Alicante. <https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0647-7/17>

SAN AGUSTÍN (2010): La ciudad de Dios, trad. Santos Santamarta y Miguel Fuentes, Tecnos, Madrid.

SANZ, Marta (2017): Clavícula, Anagrama, Barcelona.

TURNOCK, Julie (2001): A cataclysm of carnage, nausea and death: Saving Private Ryan and bodily engagement, in Nu Koivunen y Susanna Paasonen (eds.), Affective Encounters: Rethinking Embodiment in Feminist Media Studies, University of Turku, Turku, pp. 263-269. <https://doi.org/10.18146/tmg.517>

VELÁSQUEZ, Oscar (1990): El mundo interior en el pensamiento agustiniano: una reflexión de las Confesiones de San Agustín, Revista de Filosofía, 35-36:1, pp. 117-126. <https://doi.org/10.4067/s0718-43602014000100002>

VINCI, Elisabetta (2019): Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue, Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo, 6, pp. 133-151. <https://doi.org/10.25185/6.5>

WALTON, Kendall L. (2015): In Other Shoes. Music, Metaphor, Empathy, Existence, Oxford University Press, Oxford. <https://doi.org/10.1111/jaac.12267>

ZUNSHINE, Lisa (2006): Why We Read Fiction: Theory of Mind and the Novel, Columbus, Ohio State University Press. <https://doi.org/10.1177/09639470080170030603>

Published

2023-01-16

How to Cite

García-Valero, B. E. (2023). A Cognitive Look At The Monster In Fantastic Literature And The Narrative Of The Unusual: Empathy And The Monstrification Of The Reader. Brumal. Revista De investigación Sobre Lo Fantástico, 10(2), 187–208. https://doi.org/10.5565/rev/brumal.886

Downloads