The Fusion Of Highland And Jungle As An Instrument Of The Fantastic In Las orillas del aire By Karina Pacheco Medrano
Abstract
This article aims to analyze how in Karina Pacheco Medrano's novel Las orillas del aire (2017) the fantastic effect is created through space which is used in two ways. First, we will illustrate how the meticulous description of the two main spaces of the novel, the Andean highlands and the jungle, creates a plausible context that reinforces the clash with the enigmatic disappearance of the heroine so that the reader experiences this event as problematic. Second, we will demonstrate to what extent the interpenetration that emerges between the two locations also passes through some discursive operations by which it connects with the concept of the 'fantastic of space'. More specifically, the fusion between highlands and jungle transgresses physical boundaries and at the same time conditions a splitting of the central character that ends up affecting the narrative itself. By being invoked by the narrator in a transcendent ethereal atmosphere, the protagonist surprisingly takes on a new life, which strengthens the fantastic dimension of the story and highlights how it is mainly powered by the close link between space and narration.
Keywords
Karia Pacheco Medrano, Las orrillas del aire, Spatial Fusion, Andean Fantastic , Fanstastic of SpaceReferences
CAMPRA, Rosalba (2001): Lo fantástico. Una isotopía de la transgresión, in David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp.153-191.
CAMPRA, Rosalba (2008): Territorios de la ficción. Lo fantástico, Renacimiento, Sevilla.
CÁRDENAS MORENO, Mónica (2019): Filiación y memoria femenina en la novela peruana escrita por mujeres de la última década, América sin Nombre, núm. 24, pp. 41-51. <https://doi.org/10.14198/AMESN.2019.24-1.03>
DOLEŽEL, LUBOMIR (1985): Le triangle du double. Un champ thématique, Poétique, núm. 64, pp. 463-472.
ERDAL JORDAN, Mery (1998): La narrativa fantástica. Evolución del género y su relación con las concepciones del lenguaje, Vervuert/Iberoamericana, Frankfurt/ Madrid.
GARCÍA, Andrea Cabel (2019): Pacheco Medrano, Karina. Lluvia. Lima: Seix Barral, 2018, Inti: Revista de literatura hispánica, núm. 89, pp. 268-272, available in <https://digitalcommons.providence.edu/inti/vol1/iss89/22> [December 7, 2021].
GARCÍA, Patricia (2013a): The Fantastic Hole: Towards a Theorisation of the Fantastic Transgression as a Phenomenon of Space, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. I, núm. 1, pp. 15-35. <https://doi.org/10.5565/rev/brumal.37>
GARCÍA, Patricia (2013b): El espacio como sujeto de la transgresión fantástica en el relato Los palafitos (Ángel Olgoso, 2007), Pasavento, vol. I, núm. 1, pp. 113-124.
<https://doi.org/10.37536/preh.2013.1.1.623>
GARCÍA, Patricia (2015): Space and the Postmodern Fantastic in Contemporary Literature. The Architectural Void, Routledge, Nueva York. <https://doi.org/10.4324/9781315740829>
HERRERO CECILIA, Juan (2011): Figuras y significaciones del mito del doble en la literatura: teorías explicativas, Cédille. Revista de estudios franceses, núm. 2, pp. 15-48, available en <https://cedille.webs.ull.es/M2/02herrero2.pdf> [December 7, 2021].
HONORES, Elton (2011): Ortodoxos y heterodoxos: hacia un panorama de la narrativa fantástica peruana contemporánea (1980-2010) desde el sistema literario, in Elton Honores (ed.), Lo fantástico en Hispanoamérica, Cuerpo de la metáfora, Lima, pp. 11-37.
HONORES, Elton (2014): La civilización del horror. El relato de terror en el Perú, Editorial Agalma, Lima.
LOMEÑA CANTOS, Andrés (2013): El espacio y lo fantástico en la novela desde la teoría de los mundos posibles: una revisión de las tipologías semánticas de la ficción, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. II, núm. 1, pp. 373-389. <https://doi.org/10.5565/rev/brumal.18>
LOUYER DAVO, Audrey (2013): Alteraciones y alteridades del espacio en los cuentos de Felisberto Hernández y Horacio Quiroga: una geopoética de lo fantástico, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. I, núm. 1, pp. 37-56. <https://doi.org/10.5565/rev/brumal.19>
MIGUEL, José (2017): Karina Pacheco: El interés por saber de dónde venimos marca quiénes somos. El Comercio, available in <https://elcomercio.pe/blog/librosami/2017/08/karina-pacheco-el-interes-por-saber-de-donde-venimos-marca-quienes-somos/?ref=ecr> [December 7, 2021].
MUÑOZ RENGEL, Juan Jacinto (2010): La narrativa fantástica en el siglo XXI, Ínsula, núm. 765, pp. 1-13, available in <https://juanjacintomunozrengel.com/Descargas/La%20narrativa%20fantastica%20en%20el%20siglo%20XXI%20-%20JJ%20Munoz%20Rengel.pdf> [December 9, 2021].
PACHECHO MEDRANO, Karina (2017): Las orillas del aire, Planeta/Seix Barral, Lima.
ROAS, David (2001): La amenaza de lo fantástico, in David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp. 7-44.
ROAS, David (2011): Más allá de los límites del lenguaje. Lo fantástico como subversión discursiva, in Elton Honores (ed.), Lo fantástico en Hispanoamérica, Cuerpo de la metáfora, Lima, pp. 263-272.
RODRÍGUEZ HERNÁNDEZ, Tahiche (2010): La conspiración fantástica: una aproximación lingüístico-cognitiva a la evolución del género, Espéculo. Revista de estudios literarios, núm. 43, pp. 1-11, available in <https://webs.ucm.es/info/especulo/numero43/consfan.html> [December 9, 2021].
SNAUWAERT, Erwin (2020): Lo fantástico andinizado: de la mitología andina a lo fantástico en El Ekeko de Jorge Eduardo Benavides, Caligrama: Revista de Estudos Românicos, núm. 25 (1), pp. 151-164. <http://dx.doi.org/10.17851/2238-3824.25.1.151-164>
TODOROV, Tzvetan (1970): Introduction à la littérature fantastique, Seuil, París.
WESTPHAL, Bertrand (2007): La géocritique. Réel, Fiction, Espace, Les Éditions de Minuit, París.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2022 Erwin Snauwaert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.