The Fantastic and Female Identity in The Ballet Giselle, an Indirect Relationship With Literature

Isabel Segura Moreno

Abstract

This work analyzes the relationship between two artistic disciplines -ballet and literature- and, specifically, between the choreographic work Giselle (1841), by Jean Coralli (1779-1845) and Jules Perrot (1810-1892), and two literary works: the poem Fantômes by Victor Hugo (1802-1885), published in his work Les Orientales (1829), and a popular legend from The Elementary Spirits (1837), by Heinrich Heine (1797-1856). To do this, we explain the process through which both literary texts become one of the most recognized ballets, describing as clearly as possible the convergences and divergences between these three works, which belong to different artistic disciplines, though at the same time remaining in the fantastic genre. Likewise, a comparative analysis is proposed that focuses initially on the roles adopted by the female characters in Giselle to cover later the roles they acquire in different literary works by Hugo and Heine.

 

Keywords

literatura, ballet, fantástico, identidad, amor.

Full Text:

PDF (Español)

References

ABAD CARLES, Ana (2004): Historia del ballet y la danza moderna, Alianza Editorial, Madrid.

ALBERA, François (2009): La vanguardia en el cine, trad. Heber Cardoso, Manantial, Buenos Aires.

AMORÓS, Celia (2006): La gran diferencia y sus pequeñas consecuencias… para las luchas de las mujeres, Cátedra, Madrid.

ANDRADE, Pilar, Arno GIMBER y María GOICOECHEA (eds.) (2010): Espacios y tiempo de lo fantástico. Una mirada desde el siglo XXI, Peter Lang, Berna.

AYUSO DE VICENTE, María Victoria, Consuelo GARCÍA GALLARÍN y Sagrario SOLANO SANTOS (eds.) (1990): Diccionario de Términos literarios, Akal, Madrid.

BANES, Sally (1998): Dancing Women: Female Bodies Onstage, Routledge, Londres.

BARING, Anne, y Jules CASHFORD (1991): El mito de la diosa: Evolución de una imagen, trad. Andrés Piquer & al., Siruela, Madrid.

BÉGUIN, Albert (1993): El alma romántica y el sueño, trad. Mario Monteforte, F.C.E., Madrid.

BLAIR, David (1968): Giselle, dir. Hugo Niebeling, Unitel & TVE, Madrid.

BOURCIER, Paul (1981): Historia de la danza en occidente, trad. José Pablo Gomis, Blume, Barcelona.

CIRLOT, Juan Eduardo (1997): Diccionario de símbolos, Labor, Barcelona.

COHEN, Selma (1998): International Encyclopedia of Dance, Oxford University, Nueva York.

COLOMER, Teresa (2010): Introducción a la literatura infantil y juvenil, Síntesis, Madrid.

FLÓREZ MIGUEL, Cirilo (1983): Génesis de la razón histórica, Ediciones de la Universidad, Salamanca.

GONZÁLEZ BLANCO, Edmundo (1929): Los poetas: Enrique Heine. Sus mejores versos, Unión, Madrid.

GUEST, Ivor (2008): The Romantic Ballet in Paris, Dance Books, Hampshire.

HAUSER, Arnold (1969): Historia social de la literatura y el arte, trad. A. Tovar y F. P. Varas-Reyes, Guadarrama, Madrid.

HEINE, Heinrich (1855): De L'allemagne, M. Lèvy Frères, Hampshire.

HEINE, Heinrich (1944): Poesías, trad. Teodor Llorente, Fama, Barcelona.

HEINE, Heinrich (1944): Gedichte-Auswhal /Antología poética, trad. Berit Balzer, Ediciones de la Torre, Madrid.

HUGO, Víctor (1858): Les orientales, Colección Hetzel, París.

JACKSON, Rosemary (1981): Fantasy, the literature of subversion, Routledge, Nueva York.

KORTLÄNDER, Bernd, y Hans T. SIEPE (2005): Heinrich Heine poète allemand et écrivain français, Revue d'histoire littéraire de la France, núm. 105/4, pp. 913-928.

LEUILLIOT, Bernard (1973): Editer Victor Hugo, Romantisme, núm. 6, pp. 111-123.

PARÍS BAUTISTA, Carmen, y Javier BAYO BERNAL (1997): Diccionario biográfico de la danza, Esteban Sanz, Madrid.

PASSI, Mario (dir.) (1980): El ballet. Enciclopedia del arte coreográfico, Aguilar, Madrid.

QUEVEDO, Francisco de (1991): Antología poética, Austral Universal Espasa-Calpe, Madrid.

ROAS, David (2001): La amenaza de lo fantástico, en David Roas (ed.). Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp. 7-44.

ROSLAVLEVA, Natalia (1966): Era of Russian ballet, E. P. Dunton & Co, Nueva York.

VERDY, Violette y SPERBER, Ann (1977): Giselle: A role for a lifetime: with the text of the ballet scenario adapted from Théophile Gautier, M. Dekker, Nueva York.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Isabel Segura Moreno