Hidden Rituals, Secret Powers And Everlasting Horrors: The Presence Of Lovecraftian Imaginary in Spanish Recent Extreme Metal

Mikel Peregrina Castaños

Abstract

The increasing popularization of Lovecraft’s fictional world in other cultural products, such as cinema or videogames, is leading to a certain vulgarization of its essence, particularly in the more commercial products. Only the more marginal and alternative products, such as metal music, maintain, or even develop, the Lovecraftian essence. Although there is a traditional link between metal music and the Cthulhu mythos, in Spain recently eight new bands whose lyrics are related to Lovecraft and his work have appeared: Back to R’lyeh, GhÜl, Keziah, Cuerno, Nihil, Opositor y Yuggoth, Al Azif and Nyctophobia. The purpose of this paper is to analyze which Lovecraftian elements are included in their songs and in what ways their lyrics maintain the Lovecraftian essence.

Keywords

Lovecraft; Cthulhu Mythos; Spanish Metal Music.

Full Text:

PDF (Español)

References

AL AZIF (2004): H. P. L., Demo, Madrid, autopublicación.

AL AZIF (2011): La nueva plaga, EP, Madrid, autopublicación. Disponible en: https://soundcloud.com/al-azif-metal-band [Último acceso: 11/7/2018].

AL AZIF (2015): Sombras sobre una pared calcinada, LP, Madrid, Rock CD Récords. Disponible en: https://alazifmetal.bandcamp.com/releases [Último acceso: 11/7/2018].

ALEMÁN, José Luis (2010): La herencia Valdemar, La Cruzada Entertai¬ment, España.

ANTHROPIA (2015): Non-Euclidian Spaces, Niza, Adarca Records.

BACK TO R’LYEH (2013): The Awakening: Last Fight of the Primordial, LP, Madrid: Norma Récords. Disponible en: https://backtorlyeh.bandcamp.com/album/the-awakening-last-fight-of-the-primordial [Último acceso: 11/7/2018].

BACK TO R’LYEH (2016): The McMurdo Expedition 1909, EP, Madrid, Nooirax Producciones. Disponible en: https://backtorlyeh.bandcamp.com/album/the-mcmurdo-expedition-1909 [Último acceso: 11/7/2018].

BLACK SABBATH (1970): «Behind the Wall of Sleep» en Black Sabbath, Burbank (CA), Warner Bros Records, 2009.

BUESO, Emilio (2014): Extraños Eones, Madrid, Valdemar.

CARPENTER, John (dir.) (1982): The Thing, Universal Pictures, Estados Unidos.

CEREMONIAL CASTINGS (2014): Cthulhu, Battle Ground (WA), Dark Forest Productions.

CUERNO (2008): Demo, demo, Barcelona, autopublicación.

CUERNO (2010): Lost Season, Barcelona, autopublicación. Disponible en: https://cuerno.bandcamp.com/album/lost-sessions [Último acceso: 11/7/2018].

CUERNO (2016): Rec Comtal, Barcelona, Macarras Récords. Disponible en: https://cuerno.bandcamp.com/album/rec-comtal [Último acceso: 11/7/2018].

ENCYCLOPAEDIA METALLUM. Disponible en: https://www.metal-archives.com/ [Último acceso: 11/07/2018].

GHÜL (2008): Los horrores de la tumba, Cuenca, autopublicación. Disponible en: https://oniricous.bandcamp.com/ [Último acceso: 11/7/2018].

GIGATRÓN (2017): «Cthulhu Piscinas», en The Aluminium Paper, Madrid, Dioses del metal.

GONZÁLEZ GRUESO, Fernando Darío (2013): La ficción científica. Género, poética y sus relaciones con la literatura oral tradicional. El papel de H. P. Lovecraft como mediador, Madrid, Ediciones de la Universidad Autónoma.

GÓMEZ, Teodoro (2002): Lovecraft, la antología, Barcelona, Océano.

HERNÁNDEZ DE LA FUENTE, David (2005): Lovecraft, una mitología, Madrid, ELR ediciones.

HERRERA, Rubén (2016): «Cuerno - “Rec Comtal” (2016)», en La habitación 235: La puerta hacia el cosmos de la psicodelia, 6 de octubre. Disponible en: https://www.lahabitacion235.com/musica/novedades/cuerno-rec-comtal-2016.html [Último acceso: 11/07/2018].

HILL, Gary (2006): The Strange Sounds of Cthulhu: Music Inspired by the Writings of H. P. Lovecraft, [¿Estados Unidos?], Music Street Journal.

JONES, Mark (2013): «Tentacles and Teeth: The Lovecraftian Being in Popular Fiction», en David Simmons (ed.), New Critical Essays on H. P. Lovecraft, Nueva York, Palgrave Macmillan, pp. 227-247.

KEZIAH (2017): The Ocean Is Not Silent, Bilbao, autopublicación. Disponible en: https://keziahband.bandcamp.com/releases [Último acceso: 11/7/2018].

KEZIAH (2019): The Unknown, Alemania, Woaargh Records. Disponible en: https://wooaaargh.bandcamp.com/album/keziah-the-unknown [Último acceso: 23/03/2019].

LA MONJA ENANA (1999): «Como Lovecraft», en Pídeme un deseo, Madrid, Elefant Récords.

LAUNIUS, Richard (1987): Arkham Horror, Ann Arbor (MI), Chaosium.

LLOPIS, RAFAEL (1969): «Prólogo», en VV. AA. Los Mitos de Cthulhu: narraciones de horror cósmico, ed. Rafael Llopis, Madrid, Alianza, pp. 9-44.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Andrés (2009): Cuerdas de acero: Historia del heavy metal en España, Barcelona, Quarentena.

LOVECRAFT, Howard Phillips (1921): «The Nameless City», en The New Annotated H. P. Lovecraft (ed. Leslie S. Klinger), Nueva York, Liveright, 2014, pp. 80-93.

LOVECRAFT, Howard Phillips (1926): «Pickman’s Model», en The Complete Fiction of H. P. Lovecraft, Nueva York, Chartwell Books, 2016, pp. 408-419.

LOVECRAFT, Howard Phillips (1927): Supernatural Horror in Literature. Disponible en: http://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/shil.aspx [Último acceso: 11/7/2018].

LOVECRAFT, Howard Phillips (1928): «The call of Cthulhu», en The New Annotated H. P. Lovecraft (ed. Leslie S. Klinger), Nueva York, Liveright, 2014, pp. 123-157.

LOVECRAFT, Howard Phillips (1931): «The Whisperer in Darkness», en The New Annotated H. P. Lovecraft (ed. Leslie S. Klinger),Nueva York, Liveright, 2014, pp. 388-456.

LOVECRAFT, Howard Phillips (1936): «At the Mountain of Madness», en The New Annotated H. P. Lovecraft (ed. Leslie S. Klinger), Nueva York, Liveright, 2014, pp. 179-331.

LOVECRAFT, Howard Phillips (1937): «History of Necronomicon», en Miscellaneous Writings (ed. S. T. Joshi), Sauk City (WI), Arkham House Publishers, 1995, pp. 52-53

LOWRY, Marya (2009): «Deep Song–A Personal Journey into Ecstatic Voice and the Art of Vocal Lamentation», en Voice and Speech Review, vol. 6, nº 1, pp. 114-124. Disponible en: https://roy-hart-theatre.com/shop/deep-song-a-personal-journey-into-ecstatic-voice-and-the-art-of-vocal-lamentation%e2%80%a8/ [Último acceso: 28/03/2019].

METALLICA (1984): «The Call of Ktulu», en Ride the Lightning, Nueva York, Megaforce Records.

MOORE, Alan y Burrows, Jacen (2015-2017): Providence, Rantour (IL), Avatar Press.

NIHIL (2011): Cosmic Pessimism, Madrid, Self Mutilation Services. Disponible en: https://cosmicpessimist.bandcamp.com/album/cosmic-pessimism-2 [Último acceso: 11/7/2018].

NIHIL, AVERSIO HUMANITATIS Y SELBST (2013): Three Ways of Consciousness, Madrid, Self Mutilation Services. Disponible en: https://cosmicpessimist.bandcamp.com/album/threee-ways-of-consciousness [Último acceso: 11/7/2018].

NORMAN, Joseph (2013): «“Sounds Which Filled Me with an Indefinable Dread”: The Cthulhu Mythopoeia of H. P. Lovecraft in “Extreme” Metal», en David Simmons (ed.), New Critical Essays on H. P. Lovecraft, Nueva York, Palgrave Macmillan, pp. 193-208.

NYCTOPHOBIA (2011): Ritual I- Summoning of the Abyss, Barcelona, autopubli¬ca¬ción. Disponible en: https://nyctophobia.bandcamp.com/ [Último acceso: 11/7/2018].

NYCTOPHOBIA (2014): Ritual II - The Will of Darkness, Barcelona, Negra Nit Distro. Disponible en: https://nyctophobia.bandcamp.com/ [Último acceso: 11/7/2018].

OLIVER, José y Torres, Bartolo (2007-2014): El joven Lovecraft, Madrid, Diábolo.

OPOSITOR (2016): Cave Ritual, Zaragoza, autopublicación. Disponible en: https://opositoratabyss.bandcamp.com/album/cave-ritual [Último acceso: 11/7/2018].

PEREGRINA, Mikel (2017): «Los mitos de Cthuhlu en Nueva Dimensión: epígonos españoles de Lovecraft», en David Roas (ed.), El monstruo fantástico. Visiones y perspectivas, Madrid, Aluvión, pp. 233-248.

PETERSEN, Sandy (1981): The Call of Ctulhu, Ann Arbor (MI), Chaosium.

RAYNAL, Frédérick (des.) (1982): Alone in the Dark, Francia, Infogrames.

ROAS, David (2016): «Le jour où Cthulhu a traversé les Pyrénées: Les débuts de la réception de lovecraft en espagne», Europe, n° 1044 (abril), pp. 80-88.

RUBIO, Salva (2011): Metal extremo: 30 años de oscuridad (1981-2011), Lleida, Milenio.

RUBIO, Salva (2016): Metal extremo 2. Crónicas del abismo (2011-2016), Lleida, Milenio.

SCOTT, Ridley (dir.) (1982): Alien, 20th Century-Fox, Estados Unidos / Reino Unido.

SMITH, Clark Ashton (1931): «The Tale of Satampra Zeiros», en Hyperborea, Ed. de S. Lin Carter, Nueva York, Ballentine, 1971, pp. 148-163.

SMITH, Don G. (2005): H. P. Lovecraft in Popular Culture: The works and Their Adaptations in Film, Television, Comics, Music and Games, Jefferson (NC), McFarland & Company.

SOL, Hachinto (seudónimo) (2016): «Siete álbumes de metal inspirados en la obra de H. P. Lovecraft», en Harald Harthoth (blog), 21 de agosto. Disponible en: http://haraldwartooth.es/siete-albumes-de-metal-inspirados-en-la-obra-de-h-p-lovecraft/ [Último acceso: 11/11/2018].

SPACE GOD RITUAL (2014): From Void to Ocean, Portland (OR), Autopublicación. Disponible en: https://spacegodritual.bandcamp.com/album/from-void-to-ocean-2 [Último acceso: 11/7/2018].

SULPHUR AEON (2013): Swallowed by the Oceanʼs Tide, Recklinghausen (Alemania), Imperium Productions.

THE H. P. LOVECRAFT ARCHIVE: «Lovecraftian Music». Disponible en: http://www.hplovecraft.com/popcult/music.aspx [Último acceso: 11/07/2018).

YUGGOTH (2015): Yuggoth, EP, Gijón, autopublicación. Disponible en: https://yuggothofficial.bandcamp.com/ [Último acceso: 11/7/2018].

YUZNA, Brian, Gans, Christopher y Kaneko, Shusuke (dir.) (1993): H.P. Lovecraft´s: Necronomicon, David Films, Estados Unidos.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2019 Mikel Peregrina Castaños