Multiplied Horror: An Isotopy In Three Stories By Lovecraft («The Rats In The Walls», «The Shunned House», And «Pickman’s Model»)

Eva Ariza Trinidad

Abstract

Lovecraft’s most salient aim in his narrative is to arouse fear in his readers towards the unknown, man’s most primitive emotion. Textual elements, such as the setting and the author’s imaginary, ordered and structured into semantic paths, contribute to this end. The analysis of the isotopy of the multiple in the three stories selected —«The Rats in the Wall», «The Shunned House», and «Pickman’s Model»— shows the significantcontribution of this thematic path both to the settings and the nightmarish forms found in the Lovecraftian imaginary. This study also allows an approach to those textual structures from which cosmic horror arises.

Keywords

Isotopy; Horror; Literary Theory; Lovecraft;

Full Text:

PDF (Español)

References

BACHELARD, Gaston (2005): La poética del espacio (trad. de Ernestina de Champourcin), Fondo de Cultura Económica (Breviarios), México.

CAMPRA, Rosalba (2008): Territorios de la ficción. Lo fantástico, Renacimiento, Sevilla.

DOLEŽEL, Lubomír (1999): Heterocósmica: ficción y mundos posibles (trad. de Félix Rodríguez), Arco/Libros, Madrid.

ECO, Umberto (2013): Los límites de la interpretación (trad. de Helena Lozano Miralles), Random House Mondadori, Barcelona.

_________ (1981): Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo (trad. de Ricardo Pochtar), Lumen (Palabra en el Tiempo, 142), Barcelona.

ESTÉBANEZ CALDERÓN, Demetrio (2004): Breve diccionario de términos literarios, Alianza Editorial, Madrid.

GÓMEZ ALONSO, Modesto M. (2012): «H. P. Lovecraft: creencia estética y asentimiento intelectual», Taula, quaderns de pensament, núm. 44, pp. 141-152.

GREIMAS, Algirdas Julien (1977): «III. Temática», en En torno al sentido. Ensayos semióticos (trad. de Marcial Suárez), Akal Universitaria, Madrid, pp. 179-269.

INGWERSEN, Mortiz (2014): «Monstrous Geometries in the Fiction of H. P. Lovecraft», en Craig Douglas y Rosalea Monacella (eds.), Places and Spaces of Monstrosity, Interdisciplinary Press, Oxford, pp. 45-55.

KNEALE, James (2006): «From beyond: H. P. Lovecraft and the place of

horror», Cultural Geographies, núm. 13 (1), pp. 106-126.

LODGE, David (2017): «El misterio», en El arte de la novela (trad. de Laura Freixas), Austral (Contemporánea/Humanidades), Barcelona, pp. 61-66.

LOVECRAFT, Howard Philips (2010): El terror en la literatura (trad. de Gabriela Ellena Castellotti), Planeta, Barcelona.

_________ (2005a): «La lámina de la casa», en Juan Antonio Molina Foix (ed.), Narrativa completa (trads. de Francisco Torres Oliver, José María Nebreda y Juan Antonio María Foix), Vol. I, Valdemar (colección Gótica, núm. 62), Madrid, pp. 247-255.

_________ (2005b): «Las ratas en las paredes», en Juan Antonio Molina Foix (ed.), Narrativa completa (trads. de Francisco Torres Oliver, José María Nebreda y Juan Antonio María Foix), Vol. I, Valdemar (colección Gótica, núm. 62), Madrid, pp. 407-428.

_________ (2005c): «Lo innominable», en Juan Antonio Molina Foix (ed.), Narrativa completa (trads. de Francisco Torres Oliver, José María Nebreda y Juan Antonio María Foix), Vol. I, Valdemar (colección Gótica, núm. 62), Madrid, pp. 429-438.

_________ (2005d): «La casa evitada», en Juan Antonio Molina Foix (ed.), Narrativa completa (trads. de Francisco Torres Oliver, José María Nebreda y Juan Antonio María Foix), Vol. I, Valdemar (colección Gótica, núm. 62), Madrid, pp. 451-480.

_________ (2005e): «La llamada de Cthulhu», en Juan Antonio Molina Foix (ed.), Narrativa completa (trads. de Francisco Torres Oliver, José María Nebreda y Juan Antonio María Foix), Vol. I, Valdemar (colección Gótica, núm. 62), Madrid, pp. 553-587.

_________ (2005f): «El modelo de Pickman», en Juan Antonio Molina Foix (ed.), Narrativa completa (trads. de Francisco Torres Oliver, José María Nebreda y Juan Antonio María Foix), Vol. I, Valdemar (colección Gótica, núm. 62), Madrid, pp. 589-604.

_________ (2005g): «Notas», en Juan Antonio Molina Foix (ed.), Narrativa completa (trads. de Francisco Torres Oliver, José María Nebreda y Juan Antonio María Foix), Vol. I, Valdemar (colección Gótica, núm. 62), Madrid, pp. 757-827.

PERRY, Dennis R. y Carl H. Sedelholm (2009): «Cosmic “Usher”: Lovecraft Adapts his “God of Fiction”», en Poe, “The House of Usher,” and the American Gothic, Palgrave MacMillan, New York, pp. 63-81.

RASTIER, François (1976): «Sistemática de las isotopías», en Argildas Julien Greimas (dir.), Ensayos de semiótica poética (trad. de Carmen de Fez y Asunción Rallo), Editorial Planeta, Barcelona, pp. 107-140.

ROAS, David (2011): «El miedo y lo fantástico», en Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid, pp. 84-94.

TOMACHEVSKI, Boris (1982): «III Temática», en Teoría de la literatura (trad. de Marcial Suárez), Akal Universitaria (Serie Letras), Madrid, pp. 179-269.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2019 Eva Ariza Trinidad