The First Fantasy Characters of the Mexican Cinema: from Ghosts to Vampires

María Dolores Cabrera Carreón

Abstract

This article explores the kind of fantasy characters of Mexican film between 1933 and 1969. The appearance of these characters is related to two periods of Mexican film industry: the thirties, an epoch of cinematic experimentation and the search of new aesthetics; and then later the fifties and sixties, the decline of the Golden Age of the Mexican cinema and the search for new genres, stories, characters and filmic resources which contributed to the emergence of the horror and science fiction in Mexican film. This review focuses on the description of the fantasy figures and the analysis of how these figures from European literature and cinema were adapted to a Mexican context. Likewise, the main part of this study is dedicated to the classification and analysis of the figure of the vampire, the vampire films and their contribution to the development of the Mexican horror and science fiction films.

Keywords

Fantasy, vampire, mad scientist, Mexican film, horror film

Full Text:

PDF

References

AGRASÁNCHEZ, Rogelio. Jr., « Ver para creer », in Jorge Alberto Lozoya, Cine mexicano, Lunwerg Editores, IMCINE, España, 2006, pp. 195-201.

CASTELLOT DE BALLIN, Laura, Historia de la Televisión en México. Narrada por sus protagonistas, ALPE, México, 1993.

CIUK, Perla, Diccionario de directores del cine mexicano, CONACULTA, Cineteca Nacional, México, 2000.

DÁVALOS OROZCO, Federico, Albores del cine mexicano, Editorial Clío, México, 1996.

_____ Federico, « The Birth of the Film Industry and the Emergence of Sound », in Joanne Hershfield and David R. Maciel, Mexico's cinema. A century of film and filmmakers, Scholarly Resources, USA, 1999, pp. 17-32.

DE LA VEGA ALFARO, Eduardo, Fernando Méndez, 1908-1966, Universidad de Guadalajara, México, 1995.

_____ « The Decline of the Golden Age and the Making of the Crisis », in Joanne Hershfield and David R. Maciel, Mexico's cinema. A century of film and filmmakers, Scholarly Resources, USA, 1999, pp. 165-191.

DE LOS REYES, Aurelio, « El surrealismo en el cine », in VV. AA., El ojo y sus narrativas. Cine surrealista desde México, INBA, IMCINE, España, 2012, pp. 33-47.

Durán, Cecilia, « La legendaria cinta El Vampiro y el sexo, se estrenará en FICG », in La Jornada de Guerrero, (March 23) 2011, available in http://www1.lajornadaguerrero.com.mx/2011/03/23/index.php?section=cultura&article=010n1cul [9.07.14].

FEIN, Seth, « From Collaboration to Containment: Hollywood and the International Political Economy of Mexican Cinema after the Second World War », in Joanne Hershfield and David R. Maciel, Mexico's cinema. A century of film and filmmakers, Scholarly Resources, USA, 1999, pp. 123-163.

FERNÁNDEZ, Miguel Ángel, « Querida, convertí la pantalla de plata en cobre. Del cine mexicano de ciencia ficción al bestiario de la mitología popular nacional, 1945-1981 / An X-Ray of Mexican Sciencie Fiction Films, 1945-1981 », in Itala Schmelz, El futuro más acá. Cine mexicano de ciencia ficción / Mexican science fiction film, Conaculta, UNAM, México, 2006, pp. 131-149.

GARCÍA, Gustavo, « Le mélodrame: la mécanique de la passion », in Paulo Antonio Paranagua (dir.), Le Cinéma Mexicain, Editions du Centre Pompidou, France, 1992. pp. 177-186.

_____ « In Quest of a National Cinema: The Silent Era », in Joanne Hershfield and David R. Maciel, Mexico's cinema. A century of film and filmmakers, Scholarly Resources, USA, 1999, pp. 5-16.

_____ « El misterio Fontanals », in Letras Libres, 2001, available in http://www.letraslibres.com/revista/artes-y-medios/el-misterio-fontanals [14.07.2014].

GARCÍA, Jean-Pierre: « Las influencias extranjeras en los directores de fotografía mexicanos », in Hugo Lara Chávez and Elisa Lozano, Luces, cámara, acción. Cinefotógrafos del cine mexicano 1931-2011, IMCINE, Cineteca Nacional, Festival International du Film d’Amiens, México, 2011, pp. 205-213.

GARCÍA RIERA, Emilio, Breve historia del cine mexicano. Primer siglo 1897-1997. CONACULTA, IMCINE, Canal 22, MAPA, Universidad de Guadalajara, México, 1998.

GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste, « Muy buenas noches » Mexico, Television, and the Cold War, University of Nebraska Press, USA, 2012.

HAYEM LAFORET, Sibylle, « El rescate de la música cinematográfica mexicana », in México en el Tiempo, No. 38, septiembre / octubre 2000, available in http://www.mexicodesconocido.com.mx/el-rescate-de-la-musica-cinematografica-mexicana.html [11.7.2014].

HUMPHRIES, Reynold, The Hollywood Horror Film 1931-1941. Madness in a social landscape, Scarecrow Press, USA, 2006.

HUTCHINGS, Peter, Hammer and beyond. The British horror film, Manchester University Press, Great Britain, 1993.

JANCOVICH, Mark, Rational Fears. American horror in the 1950s, Manchester University Press, Great Britain, 1996.

LARA CHÁVEZ, Hugo and Elisa LOZANO, Luces, cámara, acción. Cinefotógrafos del cine mexicano 1931-2011, IMCINE, Cineteca Nacional, Festival International du Film d’Amiens, México, 2011.

MONSIVAIS, Carlos, « Mythologies », in Paulo Antonio Paranagua (dir.), Le Cinéma Mexicain, Editions du Centre Pompidou, France, 1992, pp. 143-154.

« Música mexicana de concierto », available in http://www.sacm.org.mx/mmc/musica_panorama02.html [11.07.2014].

OBÓN LEÓN, Ramón, « Ramón Obón Arellano », available in http://escritores.cinemexicano.unam.mx/biografias/O/OBON_arellano_ramon/biografia.html [11.07.2014].

PARANAGUA, Paulo Antonio (dir.), Le Cinéma Mexicain, Editions du Centre Pompidou, France, 1992.

PERALTA, Elda, La época de oro sin nostalgia: Luis Spota en el cine, Grijalbo, México, 1988.

PEREZ TURRENT, Tomás, « Crise et tentatives de renouvellement (1965-1991) », in Paulo Antonio Paranagua (dir.), Le Cinéma Mexicain, Editions du Centre Pompidou, France, 1992, pp. 117-142.

_____ « Les studios », in Paulo Antonio Paranagua (dir.), Le Cinéma Mexicain, Editions du Centre Pompidou, France, 1992, pp. 161-174.

VIÑAS, Moisés, Índice cronológico del cine mexicano (1896 – 1992), UNAM, México, 1992.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2017 María Dolores Cabrera Carreón