The Handwritten and Printed Tradition of «El mejor alcalde, el rey», From the End of the 17th Century to the End of the 18th Century
Abstract
Three late manuscripts of El mejor alcalde, el rey never collated for modern editions of Lope’s drama are examined here: the one that is preserved in the Library of the Hispanic Society of America and two that are housed in the Biblioteca Histórica Municipal of Madrid and that come from the archives of the corrales Cruz and Príncipe. None of these testimonies seems to derive from a branch of the textual tradition closer than the text of the Parte XXI to the lost original of Lope. Even so, its careful study reveals interesting aspects of the transmission of texts in the world of theater, allowing, among other things, to clarify the history of the fortune of this drama by Lope in Madrid’s tablados between the end of the 17th century and the end of the 18th century.
Keywords
Lope de Vega, Theatrical manuscripts, Textual transmission, «Apuntes de teatro»References
Aguerri Martínez, Ascensión, «La catalogación de los apuntes de teatro en la Biblioteca Histórica Municipal», Revista General de Información y Documentación, XVII 1 (2007), pp. 133-164.
Andioc, René, y Mireille Coulon, Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808), Presses Universitaires du Mirail, Toulouse, 1996, 2 vols.
ARTELOPE. Base de datos y argumentos del teatro de Lope de Vega, dir. Joan Oleza, en línea, <http://artelope.uv.es/>. Consulta del 10 de julio de 2021.
Blecua, Alberto, Manual de crítica textual, Castalia, Madrid, 1983.
CATCOM = Ferrer Valls, Teresa et al., CATCOM. Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700), 2012-2021, en línea, <http://catcom.uv.es>. Consulta del 10 de julio de 2021.
Coe, Ada M., Catálogo bibliográfico y crítico de las comedias anunciadas en los periódicos de Madrid desde 1661 hasta 1819, The Johns Hopkins Press-H.Milford, Oxford University Press, Baltimore, Londres, 1935.
Cotarelo y Mori, Emilio, Isidoro Máiquez y el teatro de su tiempo, Imprenta de J. Perales y Martínez, Madrid, 1902.
DICAT = Ferrer Valls, Teresa, dir., Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español (DICAT), Reichenberger, Kassel, 2008.
Doménech Rico, Fernando, «La criada se hace señora. Un tema goldoniano en el teatro español del XVIII», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, XX (2014), pp. 27-42.
Grau Sanz, Mariano, El teatro en Segovia, Instituto Diego de Colmenares, Segovia, 1958.
Manos. Base de datos de manuscritos y copistas teatrales, dirs. M.R. Greer y A. García Reidy, en línea, <https://www.manos.net/>. Consulta del 10 de julio de 2021.
Pérez y Pérez, María Cruz, Bibliografía del teatro de Lope de Vega, CSIC, Madrid, 1973.
Regueiro, José M., y Arnold G. Reichenberger, Spanish drama of the Golden Age. A catalogue of the manuscript collection at the Hispanic Society of America, The Hispanic Society of America, Nueva York, 1984.
Ribao Pereira, Montserrat, «Acerca de los apuntes y sus posibilidades en el estudio del teatro romántico español (1835-1845)», España Contemporánea, XII 2 (1999), pp. 67-86.
Ruano de la Haza, José María, «Introduction» a Pedro Calderón de la Barca, Cada uno para sí, a critical edition, with introduction, including a study of the transmission of the text, and notes, Reichenberger, Kassel, 1982, pp. 3-141.
Ruano de la Haza, José María, «La edición crítica de un texto dramático del siglo XVII: el método ecléctico», en Crítica textual y anotación filológica en obras del Siglo de Oro, eds. I. Arellano y J. Cañedo, Castalia, Madrid, 1991, pp. 493-517.
Rubio Jiménez, Jesús, «El arte escénico en el siglo XIX», en Historia del teatro español, II. Del siglo XVIII a la época actual, coord. J. Huerta Calvo, Gredos, Madrid, 2003, pp. 1803-1852.
Sánchez Estevan, Ismael, Rita Luna. Comedia dramática en un prólogo y cuatro actos, con notas, Renacimiento, Madrid-Buenos Aires, 1915.
Shergold, Norman D., y John E. Varey, Teatros y comedias en Madrid: 1687-1699. Estudio y documentos, Tamesis Books, Londres, 1979.
Soria Tomás, Guadalupe, «El saber del actor español en el siglo XVIII. La expresión de las pasiones en los tratados de declamación», CESXVIII, XXX (2020), pp. 567-592.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2022 Fausta Antonucci

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.