The expression of love and seduction in Plautus: conceptual metaphors in the realms of hunting and fishing
Abstract
This study analyses a series of contexts used by Plautus in his comedies on love and seduction that is shaped by vocabulary from the realms of hunting and fishing. The peculiarities of these examples find in the theories of cognitive linguistics and, specifically, in conceptual metaphor sufficient backing for them to be classified and systematised according to the postulates formulated by important researchers, including Lakoff and Johnson (2001). Thus, subordinate to the initial metaphor LOVE/SEDUCTION IS CAPTURE are other more specific metaphors that will measure its true reach. Given the structural features of Plautine comedy, I believe it is essential to establish the relationship between these metaphors and other elements pertaining to the specific theatrical dynamics of Plautus: the kind of character that uses them; the type of discourse in which they are inserted (monologue, dialogue, aside); and the moment of theatrical action in which they are framed. This procedure facilitates the correlation between linguistic and literary characteristics, as well as the function of these units within the particularities of Plautine comedies, thereby contributing to a better and broader understanding of their structure. The results of this study highlight the wealth of Plautine expression that, when analysed from the assumptions of conceptual metaphor, acquires a network of nuances that contribute to the portrayal of the characters, especially those moving in this amorous/sexual sphere (procuresses, courtesans, young and old libertines).
Keywords
conceptual metaphors, hunting, fishing, Latin comedy, PlautusReferences
Alarcón Hernández, P. (2002). El acto sexual es comer: descripción lingüístico-cognitiva. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 40, 7-24.
Aristóteles (1992). Investigación sobre los animales (Trad. de J. Pallí Bonet). Gredos.
Baños Baños, J. M. (2019). Las construcciones con verbo soporte en latín. Una perspectiva diacrónica. En C. Bodelot y O. Spevak (Eds.), Les constructions à verbe support en latin, 21-52. Clermont-Ferrand, Presses Universitaires Blaise Pascal.
Barcelona Sánchez, A. (1992). El lenguaje del amor romántico en inglés y en español. Atlantis, XIV, 1-2, 5-27.
Bellido Díaz, J. A. (2008). Desde Calímaco a Cervantes: una imagen venatoria en contexto amatorio. Anales cervantinos, XL, 133-143. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2008.007
Blánquez Fraile, A. (2002). Diccionario latino-español, español-latín. Ramón Sopena.
Claudio Eliano (1984). Historia de los animales libros IX-XVII (Trad. de J. M. Díaz-Regañón López). Gredos.
Fernández-Galiano, M. (1978). Antología Palatina (Epigramas Helenísticos). Gredos.
García-Hernández, B. (1998). La estructura dramática de Las Báquides de Plauto. Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 15, 119-131.
García Jurado, F. y López Gregoris, R. (1995). Las ‘metáforas de la vida cotidiana’ en el lenguaje plautino como procedimiento de caracterización de los personajes. Studi italiani di filología classica, 13, 2, 233-245.
Herreros González, C. (2001). Las meretrices romanas, mujeres libres sin derechos. Iberia, 4, 111-118.
Hualde Pascual, P. (2016). Metáforas del amor en la poesía de la Grecia antigua (I): De la tragedia ática a la poesía helenística. Cuadernos de filología clásica: Estudios griegos e indoeuropeos, 26, 17-47. https://doi.org/10.5209/rev_CFCG.2016.v26.52243
Hualde Pascual, P. (2018). Metáforas del amor en la poesía de la Grecia antigua (II): la épica y la lírica arcaicas. Cuadernos de filología clásica: Estudios griegos e indoeuropeos, 28, 41-81. https://doi.org/10.5209/CFCG.59385
Kövecses, Z. (2004). Metaphor and Emotion. Languaje, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge University Press.
Lakoff, G. y Johnson, M. (2001). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.
López Gregoris, R. (2002). El amor en la comedia latina: análisis léxico y semántico. Ediciones Clásicas.
López Gregoris, R. (2006). Plauto y la originalidad. Minerva, 19, 111-130.
López Maestre, M. D. (2015). ‘Man the hunter’: a critical Reading of hunt-based conceptual metaphors of love and sexual desire. Journal of Literary Semantics, 44 (2) 89-113. https://doi.org/10.1515/jls-2015-0009
Martínez Maganto, J. (1992). Las técnicas de pesca en la antigüedad y su implicación económica en el abastecimiento de las industrias de salazón. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid, 19, 219-244. https://doi.org/10.15366/cupauam1992.19.009
Murgatroyd, P. (1984). Amatory Hunting, Fishing and Fowling. Latomus, 43(2), 362–368. http://www.jstor.org/stable/41533111.
Opiano (1990). De la caza. De la pesca. Anónimo Lapidario órfico. (Trad. de C. Calvo Delcán). Gredos.
Plauto (1992). Comedias I. (Trad. de M. González-Haba). Gredos.
Plauto (1994). Comedias I. (Trad. de J. Román Bravo). Cátedra.
Plauto (1995). Comedias II. (Trad. de J. Román Bravo). Cátedra.
Plinio (2010). Historia Natural, Libros XII-XVI (Trad. F. Manzanero Cano et al.). Gredos.
Soriano-Salinas, C. (2012). La metáfora conceptual. En I. Ibarretxe-Antuñano y J. Valenzuela (Eds.), Lingüística cognitiva, 97-121. Antrophos.
TLL = Thesaurus lingua Latinae. https://thesaurus.badw.de/tll-digital/tll-open-access.html
Tur, C. (2022). Metonimia y metáforas conceptuales con manus en el teatro latino. Emerita, 90, 1, 121-148. https://doi.org/10.3989/emerita.2022.06.2117
Vicente Llavata, S. (2019). La expresión del amor en la Crónica Troyana de Juan Fernández de Heredia. En Tomassetti, I. (coord..) Alviti, R. Aviva, G. Marini, M. Vaccari, D (Eds.) Avatares y perspectivas del medievalismo ibérico, 297-307. Cilengua. https://doi.org/10.17561/rilex.3.3.5524
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 María del Pilar Lojendio Quintero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.